Pages

Ads 468x60px

Saturday, January 28, 2006

Perkuatkan kedudukan undang-undang syariah dalam Perlembagaan - Teras

KUALA LUMPUR, 28 Jan (Hrkh) - Teras Pengupayaan Melayu (Teras) mengesa kerajaan dan pakar-pakar undang-undang Syariah segera berusaha untuk mengukuhkan kedudukana Syariah dalam Perlembagaan Persekutuan yang ada kini.

Presidennya Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, adalah sangat penting agar kedudukan Syariah diperkemaskan dan mecari cara yang sesuai untuk meneruskan pengukuhan aspek-aspek yang utama dalam perundangan negara.

Beliau melahirkan kebimbangan jika peruntukan tertentu tidak diwujudkan dalam perlembagaan khususnya dalam kes-kes yang berkaitan dengan murtad maka status syariah dalam perundangan negara tidak akan terjamin.

"Ini penting kerana wujud usaha pihak tertentu yang mencari serta menekan supaya hal ehwal Islam yang berada di bawah bidangkuasa Jabatan Agama dan Mahkamah Syariah dicabar," katanya dalam satu kenyataan.

Jelasnya, Perkara 121 (1A) itu sendiri masih belum cukup kuat untuk menjamin masalah-masalah lain tidak timbul terutama ketika pembicaraan di Mahkamah berjalan.

"Kami khuatir sejak kebelangkangan ini ada beberapa kes yang mula diungkitkan dan difail dalam mahkamah yang semakin menunjukkan bahawa kedudukan undang-undang Syariah yang sedia ada dalam Perlembagaan masih boleh dicabar kerana ia tidak cukup kuat untuk memastikan mahkamah syariah sahaja yang layak mendengar kes orang Islam," katanya.

Teras juga berpendapat peruntukan yang sedia ada sahaja tidak cukup untuk menjamin kedudukan undang-undang syariah tidak boleh dicabar oleh mahkamah sivil.

Justeru, beliau berpendirian kerajaan hendaklah memastikan sistem dan penguatkuasaan undang-undang Syariah benar-benar dapat berfungsi dengan sempurna.

Tambah beliau, berdasarkan kepada kes-kes yang berlaku menunjukkan tidak efesiennya jabatan berkenaan dan memberi peluang pihak tertentu untuk sering menyerang jabatan penguatkuasa Agama.

"Kami percaya bahawa segala usaha untuk meningkatkan professionalisme jabatan bagi membolehkan pegawai-pegawainya melaksanakan tugas dengan sempurna sangat penting," tegasnya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text