Pages

Ads 468x60px

Monday, January 16, 2006

Wanita perlu bantu wanita

MUKADIMAH

RANG Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Pindaan)2005 telah diluluskan oleh Parlimen pada 22 Disember lalu. Namun selepaslebih seminggu berlalu, cakap-cakap tentangnya masih terus kedengaran.Paling mendapat perhatian ialah isu poligami dan harta sepencarian.Bagi kumpulan mewakili golongan wanita, dakwaan berbangkit ialahpelaksanaannya hanya lebih memudaratkan masa depan golongan wanita itusendiri. Dalam bahasa mudah, ia mendiskriminasi si isteri.Polemik yang timbul itu membimbangkan Setiausaha Parlimen di JabatanPerdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.Beliau bimbang kerana ia mungkin akan menimbulkan persepsi negatif kaumlain terhadap kesucian agama Islam itu sendiri.``Seolah-olah Islam hanya tertumpu kepada soal kahwin banyak (poligami)dan pembahagian harta sepencarian sahaja. Sebenarnya aspek-aspek lainturut ditekankan,'' katanya kepada wartawan SITI MARIAM MD. ZAIN danjurugambar HALIM KHALID dalam satu pertemuan di kediamannya di Gombak,Jumaat lalu.Malah menurut Ahli Parlimen Baling ini, sebenarnya terdapat enam rangundang-undang yang turut dibentangkan, lima daripadanya telah dipersetujuioleh Majlis Raja-Raja termasuk Rang Undang-Undang Keluarga Islam manakalasatu lagi iaitu Rang Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah sehingga kinimasih dalam kajian.Empat yang lain iaitu Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam, RangUndang-Undang Keterangan Mahkamah Syariah, Rang Undang-Undang TatacaraJenayah Syariah dan Rang Undang-Undang Tatacara Mal (Harta) MahkamahSyariah telah diluluskan tanpa masalah kecuali Rang Undang-Undang KeluargaIslam yang menimbulkan perdebatan demi perdebatan.Dalam pertemuan hampir sejam itu, Dr. Mashitah menjelaskan, ikatanperkahwinan adalah satu proses yang berterusan justeru ia perlulah dibajaidengan sebaik-baiknya.
``Bila berkahwin kita tidak sepatutnya memikirkan soal perceraian. Orangberkahwin, fikir tentang perceraian, diharamkan dalam Islam,\'\' katanya.MINGGUAN: Apabila timbul polemik ini, apa yang menjadi kebimbangan Datuk?DR. MASHITAH: Saya bimbang ia akan memberi persepsi bahawa Undang-UndangKeluarga Islam itu adalah tentang poligami sahaja. Ini mungkin mengundangsalah tanggapan kepada penganut agama lain - Islam tidak ada benda lain,asyik bab nikah satu lagi. Kedua mengundang wanita-wanita takut berkahwin- sebab dengar betapa mudahnya lelaki hendak berkahwin satu lagi dansebagainya.Kenapa perlu pindaan?DR. MASHITAH: Untuk tujuan penyelarasan dan penyeragaman. Perkara iniselaras dengan keputusan Majlis Raja-Raja. Kita mahu menambah baikundang-undang yang ada, memantapkannya dengan memasukkan beberapaperuntukan yang antaranya untuk kepentingan wanita juga. Dahulu, kalausuami ingin berkahwin lagi, isteri tidak boleh tuntut apa-apa pun. Kecualisudah bercerai, baru boleh fail di mahkamah, tuntut harta sepencarian.Sekarang sebut sahaja hendak poligami, isteri sudah boleh tuntut, walaupunbelum bercerai. Masih duduk sebumbung tetapi dapat hak kita.Apa yang sepatutnya masyarakat perlu faham apabila bercakap tentang isuini?DR. MASHITAH: Sebut tentang poligami, kita bercakap soal hukum Allah s.w.t. - satu ketentuan yang telah ada di dalam agama dan bukan mana-mana pihakbaik lelaki atau wanita cuba menidakkannya. Tetapi apa yang cuba kitahendak buat ialah kita menerima perkara ini tetapi dalam masa yang samamelihat tentang aspek pelaksanaannya. Kalau hendak berpoligami, hendaklahtidak menzalimi mana-mana pihak isteri atau suami. Kadang-kadang suami punterkena juga. Kita tidak mahu kalau kita bercakap sekarang, kita tetapkantidak boleh berpoligami. Minda kita mesti jelas bahawa ini adalah hukumAllah tetapi undang-undang yang kita buat cuba untuk mengelakkan",1]
);
//-->
``Bila berkahwin kita tidak sepatutnya memikirkan soal perceraian. Orangberkahwin, fikir tentang perceraian, diharamkan dalam Islam,'' katanya.MINGGUAN: Apabila timbul polemik ini, apa yang menjadi kebimbangan Datuk?DR. MASHITAH: Saya bimbang ia akan memberi persepsi bahawa Undang-UndangKeluarga Islam itu adalah tentang poligami sahaja. Ini mungkin mengundangsalah tanggapan kepada penganut agama lain - Islam tidak ada benda lain,asyik bab nikah satu lagi. Kedua mengundang wanita-wanita takut berkahwin- sebab dengar betapa mudahnya lelaki hendak berkahwin satu lagi dansebagainya.Kenapa perlu pindaan?DR. MASHITAH: Untuk tujuan penyelarasan dan penyeragaman. Perkara iniselaras dengan keputusan Majlis Raja-Raja. Kita mahu menambah baikundang-undang yang ada, memantapkannya dengan memasukkan beberapaperuntukan yang antaranya untuk kepentingan wanita juga. Dahulu, kalausuami ingin berkahwin lagi, isteri tidak boleh tuntut apa-apa pun. Kecualisudah bercerai, baru boleh fail di mahkamah, tuntut harta sepencarian.Sekarang sebut sahaja hendak poligami, isteri sudah boleh tuntut, walaupunbelum bercerai. Masih duduk sebumbung tetapi dapat hak kita.Apa yang sepatutnya masyarakat perlu faham apabila bercakap tentang isuini?DR. MASHITAH: Sebut tentang poligami, kita bercakap soal hukum Allah s.w.t. - satu ketentuan yang telah ada di dalam agama dan bukan mana-mana pihakbaik lelaki atau wanita cuba menidakkannya. Tetapi apa yang cuba kitahendak buat ialah kita menerima perkara ini tetapi dalam masa yang samamelihat tentang aspek pelaksanaannya. Kalau hendak berpoligami, hendaklahtidak menzalimi mana-mana pihak isteri atau suami. Kadang-kadang suami punterkena juga. Kita tidak mahu kalau kita bercakap sekarang, kita tetapkantidak boleh berpoligami. Minda kita mesti jelas bahawa ini adalah hukumAllah tetapi undang-undang yang kita buat cuba untuk mengelakkan
Selain itu, kita perlu faham perkahwinan itu merupakan satu ikatan yangsangat suci. Ia melibatkan soal perasaan. Tidak semudah kita kata apabilasuami hendak berkahwin lagi, kita terus - awak ambil harta awak, sayaambil harta saya. Undang-undang ini pula bukan sebagai jalan pertama untukmenyelesaikan masalah apabila suami hendak berpoligami. Tetapi kita laluidahulu dengan berbincang, tolak ansur, perdamaian dan suluh. Jika tidakberjaya keempat-empat aspek ini, akhir sekali apabila menemui jalan buntu- baru ke mahkamah melihat bagaimana undang-undang cuba mengatasinya bilaperasaan diketepikan.Apa respons yang Datuk sendiri terima selepas isu ini hangatdiperbincangkan?DR. MASHITAH: Ada yang tiada masalah rumah tangga mula menelefon bertanya,kereta saya atas nama suami, perlukah saya menukar nama sebab saya(isteri) yang bayar? Kalau suami isteri hidup elok, tidak usahlahberbincang perkara ini. Mereka takut tanpa sebab.Ada langkah-langkah tertentu yang sedang diambil oleh pihak kerajaan.Sekiranya keadaan mendesak, kita akan memberi penjelasan di seluruhnegara. Kita mahu rakyat faham tujuan utama mengapa pindaan undang-undangini dilakukan. Kita mahu memastikan kerukunan rumah tangga bertambah utuh,bukannya renggang oleh sebab-sebab yang tidak munasabah.Persepsi sekarang apabila ingin berpoligami orang akan melihat soal hak -harta. Adakah ia dilihat sebagai isu utama?DR. MASHITAH: Saya tidak mahu mengatakan ia dijadikan isu yang pertama.Abang hendak kahwin satu lagi, baik saya akan failkan ke mahkamah,bahagi-bahagikan harta - seolah-olah perkahwinan ini hanya berkaitandengan soal harta. Kita tidak sepatutnya mengambil kira ini harta siapa,itu harta siapa. Dalam al-Quran ayat 20 surah An-Nisa\' menyebut: Kalaukamu hendak ganti isteri kamu dengan isteri yang lain sedangkan kamu telah",1]
);
//-->
berlakunya penzaliman dan mencari keadilan kalau hendak berkahwin lain.Selain itu, kita perlu faham perkahwinan itu merupakan satu ikatan yangsangat suci. Ia melibatkan soal perasaan. Tidak semudah kita kata apabilasuami hendak berkahwin lagi, kita terus - awak ambil harta awak, sayaambil harta saya. Undang-undang ini pula bukan sebagai jalan pertama untukmenyelesaikan masalah apabila suami hendak berpoligami. Tetapi kita laluidahulu dengan berbincang, tolak ansur, perdamaian dan suluh. Jika tidakberjaya keempat-empat aspek ini, akhir sekali apabila menemui jalan buntu- baru ke mahkamah melihat bagaimana undang-undang cuba mengatasinya bilaperasaan diketepikan.Apa respons yang Datuk sendiri terima selepas isu ini hangatdiperbincangkan?DR. MASHITAH: Ada yang tiada masalah rumah tangga mula menelefon bertanya,kereta saya atas nama suami, perlukah saya menukar nama sebab saya(isteri) yang bayar? Kalau suami isteri hidup elok, tidak usahlahberbincang perkara ini. Mereka takut tanpa sebab.Ada langkah-langkah tertentu yang sedang diambil oleh pihak kerajaan.Sekiranya keadaan mendesak, kita akan memberi penjelasan di seluruhnegara. Kita mahu rakyat faham tujuan utama mengapa pindaan undang-undangini dilakukan. Kita mahu memastikan kerukunan rumah tangga bertambah utuh,bukannya renggang oleh sebab-sebab yang tidak munasabah.Persepsi sekarang apabila ingin berpoligami orang akan melihat soal hak -harta. Adakah ia dilihat sebagai isu utama?DR. MASHITAH: Saya tidak mahu mengatakan ia dijadikan isu yang pertama.Abang hendak kahwin satu lagi, baik saya akan failkan ke mahkamah,bahagi-bahagikan harta - seolah-olah perkahwinan ini hanya berkaitandengan soal harta. Kita tidak sepatutnya mengambil kira ini harta siapa,itu harta siapa. Dalam al-Quran ayat 20 surah An-Nisa' menyebut: Kalaukamu hendak ganti isteri kamu dengan isteri yang lain sedangkan kamu telah
sedikit pun.Maknanya kalau mana-mana harta yang telah diberikan atau suami hadiahkan,sudah tiada kena-mengena lagi, orang perempuan tidak perlu bimbang. Yangkita bercakap ini soal harta sepencarian. Yang lain tidak boleh ambil.Tuhan kata, ``Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan satu jalandusta dan dosa yang nyata?\'\' Maknanya kamu hendak berbohong mengatakan iniharta kamu dan ini harta isteri kamu? Ayat 21 menjelaskan: Bagaimana kamuhendak membahagikan harta di antara kamu, sedangkan sebahagian kamu telahbercampur dengan suami dan isteri dan isteri kamu telah mengambil satuperjanjian yang kuat.Maknanya macam mana kita hendak tahu harta suami atau isteri. Kita kepasar kadang-kadang, isteri bayar, kadang-kadang suami bayar.Kadang-kadang isteri advance, suami bayar bulan-bulan. Kadang-kadang belirumah pakai loan isteri tetapi suami bayar. Bagaimana hendak bahagikan?Sebenarnya ini bukan soal pembahagian harta sahaja, tetapi perasaan. Cumaundang-undang ini memberi keadilan paling tidak, kalau suami kahwin lagi,ada jaminan, hartanya tidak terusik, hak tidak terabai.Konsepnya kita kena faham. Roh di sebalik membincangkan undang-undangkekeluargaan bukan hanya soal orang bercakap menjadi suami boleh bekukanharta isteri atau sebaliknya.Sebenarnya apa yang patut dilakukan?DR. MASHITAH: Apabila berkahwin, kita tidak sepatutnya memikirkan soalperceraian. Ini kerana orang berkahwin kalau fikir tentang perceraian,macam kahwin muta\'ah, diharamkan terus dalam Islam. Tetapi mahkamahsebagai penenang jiwa - sudah bergelar janda, status dah lain, palingtidak pun ada hak dalam harta sepencarian.Apa sebenarnya pandangan Islam tentang konsep berpoligami?DR. MASHITAH: Poligami ini bukan sesuatu yang disuruh oleh Islam. Sayacukup bimbang apabila orang bercakap, dalam Parlimen dan sebagainya,",1]
);
//-->
memberikan kepada mereka harta yang banyak, jangan kamu ambil barangsedikit pun.Maknanya kalau mana-mana harta yang telah diberikan atau suami hadiahkan,sudah tiada kena-mengena lagi, orang perempuan tidak perlu bimbang. Yangkita bercakap ini soal harta sepencarian. Yang lain tidak boleh ambil.Tuhan kata, ``Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan satu jalandusta dan dosa yang nyata?'' Maknanya kamu hendak berbohong mengatakan iniharta kamu dan ini harta isteri kamu? Ayat 21 menjelaskan: Bagaimana kamuhendak membahagikan harta di antara kamu, sedangkan sebahagian kamu telahbercampur dengan suami dan isteri dan isteri kamu telah mengambil satuperjanjian yang kuat.Maknanya macam mana kita hendak tahu harta suami atau isteri. Kita kepasar kadang-kadang, isteri bayar, kadang-kadang suami bayar.Kadang-kadang isteri advance, suami bayar bulan-bulan. Kadang-kadang belirumah pakai loan isteri tetapi suami bayar. Bagaimana hendak bahagikan?Sebenarnya ini bukan soal pembahagian harta sahaja, tetapi perasaan. Cumaundang-undang ini memberi keadilan paling tidak, kalau suami kahwin lagi,ada jaminan, hartanya tidak terusik, hak tidak terabai.Konsepnya kita kena faham. Roh di sebalik membincangkan undang-undangkekeluargaan bukan hanya soal orang bercakap menjadi suami boleh bekukanharta isteri atau sebaliknya.Sebenarnya apa yang patut dilakukan?DR. MASHITAH: Apabila berkahwin, kita tidak sepatutnya memikirkan soalperceraian. Ini kerana orang berkahwin kalau fikir tentang perceraian,macam kahwin muta'ah, diharamkan terus dalam Islam. Tetapi mahkamahsebagai penenang jiwa - sudah bergelar janda, status dah lain, palingtidak pun ada hak dalam harta sepencarian.Apa sebenarnya pandangan Islam tentang konsep berpoligami?DR. MASHITAH: Poligami ini bukan sesuatu yang disuruh oleh Islam. Sayacukup bimbang apabila orang bercakap, dalam Parlimen dan sebagainya,
asalnya orang jahiliah berkahwin antara 25 hingga 30 isteri. Apabilasampai Islam, dihadkan kepada empat orang sahaja. Dan sebaiknya al-Qurankata kahwin seorang sahaja. Yang memang sudah kahwin satu kenapa hendakpergi sampai empat? Sebab itu bukan tuntutan roh, di sebalik tuntutanagama itu yang kita kena faham. Bukan maknanya hak lelaki ini boleh sampaiempat. Kita kena faham perkara ini.Mengapa isu ini dibangkitkan seolah-olah ia masalah besar?DR. MASHITAH: Saya melihat banyak istilah undang-undang yang tidak begitudifahami dengan jelas. Misalnya ia dianggap memudahkan lelaki berpoligami.Istilah undang-undang itu yang menyebabkan wujud sedikit kekeliruan.Keadaan ini menimbulkan kebimbangan di kalangan wanita dan masyarakatumum. Kalau diperjelaskan dengan betul istilah undang-undang ini, sayafikir semua pihak dapat menerima dengan hati tenang.Perbincangan hangat di Parlimen menimbulkan kebimbangan khususnya dikalangan wanita. Apa komen Datuk?DR. MASHITAH: Saya rasa kita, terutamanya wanita tidak perlu bimbangkerana Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri memberijaminan bahawa, pindaan boleh dibuat dengan mengambil kirapandangan-pandangan wanita. Maknanya, perkara ini tidak muktamad di sini.Kalau kita rasa perlu melakukan pindaan lagi, ia akan dilakukan. Yangpenting niat kita dalam penggubalan ini ialah mencari satu keadilan danbagaimana untuk mengelakkan kezaliman daripada berlaku. Tuhan sendiriberkata, untuk berpoligami, suami itu perlu adil. Persoalannya sekarangialah bagaimana pelaksanaannya. Bagaimanapun dalam soal pelaksanaan, andaikata timbul sebarang usaha yang boleh diperbaiki, kita masih boleh terusmemperbaikinya.Masyarakat mungkin tertanya-tanya mengapa kelemahan yang wujud tidakdifikirkan terlebih dahulu sebelum pindaan itu dibentangkan di Parlimen?",1]
);
//-->
poligami ini hanya dilihat sebagai satu sunah. Sedangkan kalau kita kaji,asalnya orang jahiliah berkahwin antara 25 hingga 30 isteri. Apabilasampai Islam, dihadkan kepada empat orang sahaja. Dan sebaiknya al-Qurankata kahwin seorang sahaja. Yang memang sudah kahwin satu kenapa hendakpergi sampai empat? Sebab itu bukan tuntutan roh, di sebalik tuntutanagama itu yang kita kena faham. Bukan maknanya hak lelaki ini boleh sampaiempat. Kita kena faham perkara ini.Mengapa isu ini dibangkitkan seolah-olah ia masalah besar?DR. MASHITAH: Saya melihat banyak istilah undang-undang yang tidak begitudifahami dengan jelas. Misalnya ia dianggap memudahkan lelaki berpoligami.Istilah undang-undang itu yang menyebabkan wujud sedikit kekeliruan.Keadaan ini menimbulkan kebimbangan di kalangan wanita dan masyarakatumum. Kalau diperjelaskan dengan betul istilah undang-undang ini, sayafikir semua pihak dapat menerima dengan hati tenang.Perbincangan hangat di Parlimen menimbulkan kebimbangan khususnya dikalangan wanita. Apa komen Datuk?DR. MASHITAH: Saya rasa kita, terutamanya wanita tidak perlu bimbangkerana Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri memberijaminan bahawa, pindaan boleh dibuat dengan mengambil kirapandangan-pandangan wanita. Maknanya, perkara ini tidak muktamad di sini.Kalau kita rasa perlu melakukan pindaan lagi, ia akan dilakukan. Yangpenting niat kita dalam penggubalan ini ialah mencari satu keadilan danbagaimana untuk mengelakkan kezaliman daripada berlaku. Tuhan sendiriberkata, untuk berpoligami, suami itu perlu adil. Persoalannya sekarangialah bagaimana pelaksanaannya. Bagaimanapun dalam soal pelaksanaan, andaikata timbul sebarang usaha yang boleh diperbaiki, kita masih boleh terusmemperbaikinya.Masyarakat mungkin tertanya-tanya mengapa kelemahan yang wujud tidakdifikirkan terlebih dahulu sebelum pindaan itu dibentangkan di Parlimen?
DR. MASHITAH: Sebenarnya undang-undang ini digubal di peringkat negeri.Sebelum ini setiap negeri mengamalkan undang-undang tersendiri. Jadiundang-undang ini telah dihantar ke negeri. Dan kalau diikut prosesnya disatu-satu negeri, Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang misalnya, merekaakan membuat semakan pertama berdasarkan undang-undang model yangdiperkenankan oleh Majlis Raja-Raja. Undang-Undang Keluarga Islam ini hakMajlis Agama Islam Negeri di bawah kuasa sultan. Ia bermula padapembentangan peringkat jawatankuasa teknikal, Majlis Agama Islam Negeri,pra-Exco kerajaan negeri, Dewan Undangan Negeri (DUN) sebelum mendapatkelulusan dan semakan akan dibuat sekali lagi oleh Penasihat Undang-UndangNegeri bagi memastikan tiada sebarang kesilapan dilakukan sebelum membuatpewartaan.Sekarang ini semua negeri telah melalui proses jawatankuasa teknikal ini.Bermakna di peringkat negeri, semua pihak terlibat, termasuk badan bukankerajaan (NGO) atau sebagainya. Saya percaya dalam mesyuarat pra-Exco pun,ada wakil wanita memberi pandangan.Ada NGO mewakili golongan wanita mendakwa mereka tidak dilibatkan secaralangsung dalam membuat pindaan akta?DR. MASHITAH: Seperti saya katakan, ia bermula di peringkat negeri. DiWilayah Persekutuan berbeza kerana untuk meluluskan mana-mana pindaan atauakta, ia perlu dibawa ke Dewan Rakyat - terus kepada Yang di-Pertuan Agongkerana Wilayah tiada sultan.Adakah penyeragaman undang-undang ini telah meliputi semua negeri?DR. MASHITAH: Sekarang ini yang masih tidak ikut hanya Kedah danTerengganu. Kelulusan ini bergantung kepada keputusan DUN masing-masing.Kelewatan di dua negeri ini mungkin disebabkan ia belum dibangkitkan diDUN. Maknanya selagi sultan tidak memberi perkenan baginda, ia belum bolehdilaksanakan. Tetapi di negeri-negeri lain, undang-undang ini telahdipersetujui dan diseragamkan.",1]
);
//-->
DR. MASHITAH: Sebenarnya undang-undang ini digubal di peringkat negeri.Sebelum ini setiap negeri mengamalkan undang-undang tersendiri. Jadiundang-undang ini telah dihantar ke negeri. Dan kalau diikut prosesnya disatu-satu negeri, Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang misalnya, merekaakan membuat semakan pertama berdasarkan undang-undang model yangdiperkenankan oleh Majlis Raja-Raja. Undang-Undang Keluarga Islam ini hakMajlis Agama Islam Negeri di bawah kuasa sultan. Ia bermula padapembentangan peringkat jawatankuasa teknikal, Majlis Agama Islam Negeri,pra-Exco kerajaan negeri, Dewan Undangan Negeri (DUN) sebelum mendapatkelulusan dan semakan akan dibuat sekali lagi oleh Penasihat Undang-UndangNegeri bagi memastikan tiada sebarang kesilapan dilakukan sebelum membuatpewartaan.Sekarang ini semua negeri telah melalui proses jawatankuasa teknikal ini.Bermakna di peringkat negeri, semua pihak terlibat, termasuk badan bukankerajaan (NGO) atau sebagainya. Saya percaya dalam mesyuarat pra-Exco pun,ada wakil wanita memberi pandangan.Ada NGO mewakili golongan wanita mendakwa mereka tidak dilibatkan secaralangsung dalam membuat pindaan akta?DR. MASHITAH: Seperti saya katakan, ia bermula di peringkat negeri. DiWilayah Persekutuan berbeza kerana untuk meluluskan mana-mana pindaan atauakta, ia perlu dibawa ke Dewan Rakyat - terus kepada Yang di-Pertuan Agongkerana Wilayah tiada sultan.Adakah penyeragaman undang-undang ini telah meliputi semua negeri?DR. MASHITAH: Sekarang ini yang masih tidak ikut hanya Kedah danTerengganu. Kelulusan ini bergantung kepada keputusan DUN masing-masing.Kelewatan di dua negeri ini mungkin disebabkan ia belum dibangkitkan diDUN. Maknanya selagi sultan tidak memberi perkenan baginda, ia belum bolehdilaksanakan. Tetapi di negeri-negeri lain, undang-undang ini telahdipersetujui dan diseragamkan.
DR. MASHITAH: Itu saya tidak pasti, apa halangannya atau mereka perlumembincangkannya lebih lanjut dan sebagainya. Sebenarnya matlamatpenyeragaman di semua negeri dibuat kerana kita hendak memudahkan prosedur- keseragaman dan penyelarasan seterusnya memantapkan undang-undang sediaada. Katakanlah seorang suami membuat permohonan di Selangor, dia tidakdibenarkan berkahwin tetapi apabila ke Kedah, boleh. Disebabkan tiadakeseragaman, undang-undang itu sukar dikuatkuasakan. Apabila telahdiseragamkan, maknanya di mana-mana negeri pun, keputusannya adalah sama.Apa pandangan Datuk tentang NGO-NGO yang terlalu bimbang dengan isu ini?DR. MASHITAH: Mereka melihat isu ini dalam suasana tertentu sahaja. Kalaukita melihat poligami sebagai isu pokok, memang kita hendak marah sahaja.Saya tidak menafikan, saya sendiri pun tidak setuju. Tetapi kalau kitamelihat secara menyeluruh - bagaimana tafsiran mahkamah, istilahundang-undangnya dan bila ia patut digunakan iaitu setelah tiada jalanlain, kita akan dapat melihat kebaikannya.Kita sebenarnya tidak boleh terlalu ghairah untuk memperjuangkanpersamaan. Yang perlu kita perjuangkan ialah soal keadilan. Jika tidak,akan menjadi polemik.Golongan mana sebenarnya yang mendapat lebih manfaat berikutan berlakupindaan Undang-Undang Keluarga Islam ini?DR. MASHITAH: Tentunya kedua-dua belah pihak. Kerana tujuan kita ialahhendak memberi keadilan kepada suami dan juga isteri. Islam sentiasamementingkan keadilan kepada kedua-dua pihak.Apa isu-isu lain yang sering ditimbulkan oleh pihak-pihak yang kurangbersetuju dengan pindaan yang dilakukan?DR. MASHITAH: Ada beberapa persepsi istilah `dan\', `perlu\' dan `patut\'.Kalau dahulu seorang suami berpoligami kerana sekiranya didapati `perludan patut\'. Dakwaan yang timbul apabila ada pindaan, kalau dulu `perlu dan",1]
);
//-->
Ada masalah lain yang berbangkit?DR. MASHITAH: Itu saya tidak pasti, apa halangannya atau mereka perlumembincangkannya lebih lanjut dan sebagainya. Sebenarnya matlamatpenyeragaman di semua negeri dibuat kerana kita hendak memudahkan prosedur- keseragaman dan penyelarasan seterusnya memantapkan undang-undang sediaada. Katakanlah seorang suami membuat permohonan di Selangor, dia tidakdibenarkan berkahwin tetapi apabila ke Kedah, boleh. Disebabkan tiadakeseragaman, undang-undang itu sukar dikuatkuasakan. Apabila telahdiseragamkan, maknanya di mana-mana negeri pun, keputusannya adalah sama.Apa pandangan Datuk tentang NGO-NGO yang terlalu bimbang dengan isu ini?DR. MASHITAH: Mereka melihat isu ini dalam suasana tertentu sahaja. Kalaukita melihat poligami sebagai isu pokok, memang kita hendak marah sahaja.Saya tidak menafikan, saya sendiri pun tidak setuju. Tetapi kalau kitamelihat secara menyeluruh - bagaimana tafsiran mahkamah, istilahundang-undangnya dan bila ia patut digunakan iaitu setelah tiada jalanlain, kita akan dapat melihat kebaikannya.Kita sebenarnya tidak boleh terlalu ghairah untuk memperjuangkanpersamaan. Yang perlu kita perjuangkan ialah soal keadilan. Jika tidak,akan menjadi polemik.Golongan mana sebenarnya yang mendapat lebih manfaat berikutan berlakupindaan Undang-Undang Keluarga Islam ini?DR. MASHITAH: Tentunya kedua-dua belah pihak. Kerana tujuan kita ialahhendak memberi keadilan kepada suami dan juga isteri. Islam sentiasamementingkan keadilan kepada kedua-dua pihak.Apa isu-isu lain yang sering ditimbulkan oleh pihak-pihak yang kurangbersetuju dengan pindaan yang dilakukan?DR. MASHITAH: Ada beberapa persepsi istilah `dan', `perlu' dan `patut'.Kalau dahulu seorang suami berpoligami kerana sekiranya didapati `perludan patut'. Dakwaan yang timbul apabila ada pindaan, kalau dulu `perlu dan
sekali. Jadi sekarang menjadi `patut atau perlu\'. Maknanya kalau dia kata,dia patut kahwin, kenapa? Sebab kalau tidak kahwin siapa yang hendaktanggung dosa? Kita sudah kata `patut\' dan tidak payah lagi `perlu\'. Jadiseolah-olah nampak macam longgar. Sebenarnya tidak. Ini berkaitan dengantafsiran undang-undang sahaja.Satu lagi apabila Seksyen 52, memberikan hak fasakh kepada suami danisteri selaras dengan hukum syarak. Ini dibangkitkan, suami telah ada haktalak, isteri ada fasakh, cukuplah. Sekarang hendak bagi hak fasakh dantalak pula kepada suami, lagilah berkuasa mereka - fasakh boleh, talak punboleh. Ada beza antara kedua-dua ini. Kalau talak, suami masihbertanggungjawab soal nafkah, kalau fasakh tidak kena. Sebab fasakh itumembatalkan terus perkahwinan. Sedangkan talak memberhentikan perkahwinanyang ada (setakat itu sahaja kena bertanggungjawab). Dalam agama memangada peruntukan fasakh pada suami.Isu ini menjadi besar kerana dibincangkan di Parlimen. Adakah ini berlakukerana para pemimpin sendiri kurang memahami matlamat undang-undang itu?DR. MASHITAH: Saya cuma boleh mengatakan bahawa mereka cuba memperjuangkannasib wanita. Mahu wanita mendapat pembelaan terbaik. Sebagai mewakilirakyat, mereka berhak menyuarakan pandangan. Dewan Negara dan Dewan Rakyatadalah medan terbaik menyuarakan kegusaran sama ada bersetuju atau tidakterhadap sebarang penggubalan akta. Suara-suara ini baik untuk didengar.Dalam hal inilah kita perlu berbincang. Jadi segala kepincangan bolehdiperbetulkan. Jika Jakim merasakan apa yang mereka lakukan itu adalahyang terbaik, kita cuba mempertahankannya. Tetapi tidak bermakna kita akanmenolak terus apa yang disuarakan. Kalau baik, kita akan ambil kira,mengkaji semula di mana kita boleh menokok tambah kekurangan.Tetapi perkara ini telah juga menimbulkan kebimbangan kepada orang ramai?",1]
);
//-->
patut' maknanya suami itu patut kahwin tetapi tidak perlu, jadi kena duasekali. Jadi sekarang menjadi `patut atau perlu'. Maknanya kalau dia kata,dia patut kahwin, kenapa? Sebab kalau tidak kahwin siapa yang hendaktanggung dosa? Kita sudah kata `patut' dan tidak payah lagi `perlu'. Jadiseolah-olah nampak macam longgar. Sebenarnya tidak. Ini berkaitan dengantafsiran undang-undang sahaja.Satu lagi apabila Seksyen 52, memberikan hak fasakh kepada suami danisteri selaras dengan hukum syarak. Ini dibangkitkan, suami telah ada haktalak, isteri ada fasakh, cukuplah. Sekarang hendak bagi hak fasakh dantalak pula kepada suami, lagilah berkuasa mereka - fasakh boleh, talak punboleh. Ada beza antara kedua-dua ini. Kalau talak, suami masihbertanggungjawab soal nafkah, kalau fasakh tidak kena. Sebab fasakh itumembatalkan terus perkahwinan. Sedangkan talak memberhentikan perkahwinanyang ada (setakat itu sahaja kena bertanggungjawab). Dalam agama memangada peruntukan fasakh pada suami.Isu ini menjadi besar kerana dibincangkan di Parlimen. Adakah ini berlakukerana para pemimpin sendiri kurang memahami matlamat undang-undang itu?DR. MASHITAH: Saya cuma boleh mengatakan bahawa mereka cuba memperjuangkannasib wanita. Mahu wanita mendapat pembelaan terbaik. Sebagai mewakilirakyat, mereka berhak menyuarakan pandangan. Dewan Negara dan Dewan Rakyatadalah medan terbaik menyuarakan kegusaran sama ada bersetuju atau tidakterhadap sebarang penggubalan akta. Suara-suara ini baik untuk didengar.Dalam hal inilah kita perlu berbincang. Jadi segala kepincangan bolehdiperbetulkan. Jika Jakim merasakan apa yang mereka lakukan itu adalahyang terbaik, kita cuba mempertahankannya. Tetapi tidak bermakna kita akanmenolak terus apa yang disuarakan. Kalau baik, kita akan ambil kira,mengkaji semula di mana kita boleh menokok tambah kekurangan.Tetapi perkara ini telah juga menimbulkan kebimbangan kepada orang ramai?
DR. MASHITAH: Mungkin ada baiknya pada masa akan datang, kita dapatmemanjangkan sesi taklimat kepada senator dan ahli yang berhormat yanglain. Ini supaya apabila mendapat persetujuan, di dalam Dewan tidakterlalu memakan masa yang panjang untuk membincangkan isu begini.Selain poligami, apa isu lain yang Datuk lihat sepatutnya diberi penekanandalam soal Undang-Undang Keluarga Islam ini?DR. MASHITAH: Seorang suami perlu membayar nafkah kepada isteri dananak-anak (jika ada). Ini yang saya lihat paling penting. Salurannyamungkin melalui pemotongan gaji secara automatik dan sebagainya. Ini perludiperketatkan. Sekarang jika bekerja dengan kerajaan saja boleh dipotonggaji. Tetapi kalau bekerja sendiri, suami memberi banyak alasan.Bagi saya suami bukan hanya perlu membayar nafkah tetapi semua nafkahtertunggak. Kalau betul suami mampu berpoligami, selama isteri tidakpernah tuntut nafkah (kalau bagi, bagilah), suami perlu kira. Memangperkahwinan soal perasaan dan perkongsian hidup tetapi saat suami berubah,hak isteri tidak sepatutnya hilang. Nafkah yang tertunggak, suami perlubayar. Selama ini isteri tidak kisah sebab suami sayang pada isteri.Tetapi kalau suami berniat untuk berpoligami, isteri patut menuntut hakmereka, ini tidak salah.Dalam hal ini mengapa golongan wanita dilihat lebih bimbang berbandinglelaki?DR. MASHITAH: Saya tidak menafikan bahawa poligami ini umpama mimpi ngeribagi setiap wanita. Kerana ia melibatkan perasaan. Tetapi adakah selepasmendapat harta, kita akan menjadi lebih gembira? Tentunya tidak. Mana-manaperempuan sekalipun hatta apabila Saidina Ali menyuarakan untuk berkahwinseorang lagi, Rasulullah s.a.w. pernah menyebut, ``Engkau jangan menyakitihati Fatimah. Kalau engkau menyakiti hatinya umpama engkau menyakitihatiku.\'\' Soal ini sensitif. Ia melibatkan berbagai-bagai aspek. Sebabitulah wanita lebih banyak respons dalam hal-hal ini. Tetapi saya berharap",1]
);
//-->
DR. MASHITAH: Mungkin ada baiknya pada masa akan datang, kita dapatmemanjangkan sesi taklimat kepada senator dan ahli yang berhormat yanglain. Ini supaya apabila mendapat persetujuan, di dalam Dewan tidakterlalu memakan masa yang panjang untuk membincangkan isu begini.Selain poligami, apa isu lain yang Datuk lihat sepatutnya diberi penekanandalam soal Undang-Undang Keluarga Islam ini?DR. MASHITAH: Seorang suami perlu membayar nafkah kepada isteri dananak-anak (jika ada). Ini yang saya lihat paling penting. Salurannyamungkin melalui pemotongan gaji secara automatik dan sebagainya. Ini perludiperketatkan. Sekarang jika bekerja dengan kerajaan saja boleh dipotonggaji. Tetapi kalau bekerja sendiri, suami memberi banyak alasan.Bagi saya suami bukan hanya perlu membayar nafkah tetapi semua nafkahtertunggak. Kalau betul suami mampu berpoligami, selama isteri tidakpernah tuntut nafkah (kalau bagi, bagilah), suami perlu kira. Memangperkahwinan soal perasaan dan perkongsian hidup tetapi saat suami berubah,hak isteri tidak sepatutnya hilang. Nafkah yang tertunggak, suami perlubayar. Selama ini isteri tidak kisah sebab suami sayang pada isteri.Tetapi kalau suami berniat untuk berpoligami, isteri patut menuntut hakmereka, ini tidak salah.Dalam hal ini mengapa golongan wanita dilihat lebih bimbang berbandinglelaki?DR. MASHITAH: Saya tidak menafikan bahawa poligami ini umpama mimpi ngeribagi setiap wanita. Kerana ia melibatkan perasaan. Tetapi adakah selepasmendapat harta, kita akan menjadi lebih gembira? Tentunya tidak. Mana-manaperempuan sekalipun hatta apabila Saidina Ali menyuarakan untuk berkahwinseorang lagi, Rasulullah s.a.w. pernah menyebut, ``Engkau jangan menyakitihati Fatimah. Kalau engkau menyakiti hatinya umpama engkau menyakitihatiku.'' Soal ini sensitif. Ia melibatkan berbagai-bagai aspek. Sebabitulah wanita lebih banyak respons dalam hal-hal ini. Tetapi saya berharap
bertujuan mencari keadilan kepada wanita selain lelaki.Apa lagi isu yang selalunya menjadi kebimbangan mereka?DR. MASHITAH: Antaranya mereka berkata, suami berhak menuntut sebahagianharta isteri atau isteri-isteri yang ada apabila berpoligami. Jadi merekaanggap senanglah, mula-mula kahwin tidak ada apa-apa sedangkan isteri ada10 buah rumah, tiba-tiba kahwin, selepas 10 tahun, hasil daripada 10 buahrumah menjadi 20, suami pun mempunyai hak, pada hal rumah itu bukan haksuami. Tetapi sebenarnya tafsiran harta sepencarian, kalau harta itu hakisteri, ia tetap menjadi hak isteri.Nasihat Datuk kepada mereka yang masih bimbang berhubung isu ini?DR. MASHITAH: Kalau wanita itu celik undang-undang atau fahamundang-undang, dia tidak akan teraniaya. Tetapi kebanyakan wanita jarangmahu mengambil tahu soal undang-undang kerana kadang-kadang dia sayangpada suami. Jadi tidak kisah, bubuh sahaja nama suami. Kerana semasa itukita sayang. Kita sepatutnya tidak lupa bahawa dalam Islam hak wanitamemang dipelihara. Jadi kalau hak kita (wanita), bubuh nama kita. Sayangbab lain. Betul kita sayang pada suami tetapi itu tidak bermakna kitatidak perlu faham hak yang telah diperuntukkan oleh agama danundang-undang kepada wanita. Bagi saya tidak timbul hal ini kalau kitafaham.Bagaimana untuk memulihkan semula persepsi masyarakat terhadap isu ini?DR. MASHITAH: Ada baiknya kalau kita sediakan biro bantuan guaman dipejabat-pejabat agama. Wujudkan di setiap jabatan atau Majlis Agama Islam.Kalau seseorang isteri datang, ada yang menerangkan tentang hak-hakmereka. Yang bertugas perlu memberi peluang kepada si isteri membuatkeputusan sama ada mahu meneruskan tuntutan atau sebaliknya. Saya jugasebenarnya cukup mengalu-alukan apabila pihak Jakim mengatakan akanmemasukkan pemahaman Undang-Undang Keluarga Islam ini di dalam kursus",1]
);
//-->
mereka dapat memahami bahawa apa yang cuba hendak kita jalankan ini adalahbertujuan mencari keadilan kepada wanita selain lelaki.Apa lagi isu yang selalunya menjadi kebimbangan mereka?DR. MASHITAH: Antaranya mereka berkata, suami berhak menuntut sebahagianharta isteri atau isteri-isteri yang ada apabila berpoligami. Jadi merekaanggap senanglah, mula-mula kahwin tidak ada apa-apa sedangkan isteri ada10 buah rumah, tiba-tiba kahwin, selepas 10 tahun, hasil daripada 10 buahrumah menjadi 20, suami pun mempunyai hak, pada hal rumah itu bukan haksuami. Tetapi sebenarnya tafsiran harta sepencarian, kalau harta itu hakisteri, ia tetap menjadi hak isteri.Nasihat Datuk kepada mereka yang masih bimbang berhubung isu ini?DR. MASHITAH: Kalau wanita itu celik undang-undang atau fahamundang-undang, dia tidak akan teraniaya. Tetapi kebanyakan wanita jarangmahu mengambil tahu soal undang-undang kerana kadang-kadang dia sayangpada suami. Jadi tidak kisah, bubuh sahaja nama suami. Kerana semasa itukita sayang. Kita sepatutnya tidak lupa bahawa dalam Islam hak wanitamemang dipelihara. Jadi kalau hak kita (wanita), bubuh nama kita. Sayangbab lain. Betul kita sayang pada suami tetapi itu tidak bermakna kitatidak perlu faham hak yang telah diperuntukkan oleh agama danundang-undang kepada wanita. Bagi saya tidak timbul hal ini kalau kitafaham.Bagaimana untuk memulihkan semula persepsi masyarakat terhadap isu ini?DR. MASHITAH: Ada baiknya kalau kita sediakan biro bantuan guaman dipejabat-pejabat agama. Wujudkan di setiap jabatan atau Majlis Agama Islam.Kalau seseorang isteri datang, ada yang menerangkan tentang hak-hakmereka. Yang bertugas perlu memberi peluang kepada si isteri membuatkeputusan sama ada mahu meneruskan tuntutan atau sebaliknya. Saya jugasebenarnya cukup mengalu-alukan apabila pihak Jakim mengatakan akanmemasukkan pemahaman Undang-Undang Keluarga Islam ini di dalam kursus
kursus selepas berkahwin. Kursus yang saya maksudkan itu seperti inilah,tentang apa hak kita, pengurusan selepas perkahwinan kerana perkahwinantidak terhenti setakat itu sahaja sebaliknya ia merupakan suatu prosesyang berterusan.Ramai wanita kita masih kurang memahami tentang undang-undang atau hakmereka. Ini berlaku kerana mereka tidak mengalami pengalaman ini. Bilaterkena, baru sedar. Itu sebab kalau boleh di setiap jabatan atau majlisagama Islam, ada biro bantuan guaman. Mana-mana isteri yang rasateraniaya, tidak lagi terkapai-kapai, tidak tahu hendak ke mana.Adakah pihak kementerian sedang mempertimbangkan perkara ini?DR. MASHITAH: Kita boleh mencadangkan perkara ini kerana ia penting untukmengelakkan kebimbangan. Secara peribadi saya berpendapat, sekiranya usahaini dapat dilaksanakan, ia mampu mengurangkan sedikit kerisauan dikalangan wanita.Selain itu, hakim wanita juga kurang, apatah lagi hakim syarie. Sayapernah bertanya kepada bekas pelajar saya, tetapi dia sendiri tidakberminat menjadi hakim. Bagaimanapun, sekarang ini, wanita kena tolongwanita. Kalau lebih ramai yang berminat untuk mengisi jawatan-jawatan ini,mungkin akan mengurangkan persepsi masyarakat. Ada pandangan yangmengatakan wanita tidak boleh dilantik menjadi hakim syarie. Tetapisebenarnya cuma Mazhab Shafie yang tidak membolehkannya sedangkanmazhab-mazhab lain tiada masalah. Kita boleh mencadangkan supaya wanitadiberi ruang untuk dilantik.Sekiranya dilantik wanita sebagai hakim syarie, Datuk yakin masalahpersepsi ini boleh diselesaikan?DR. MASHITAH: Satu yang kita kena terima ialah hakim juga manusia. Diamembuat tafsiran berdasarkan peruntukan yang telah diberikan untuk mencarikeadilan. Mungkin cara ini boleh menjadi salah satu jalan keluar. Kitakena optimis dalam hal ini. Sekiranya kebimbangan berterusan dalam jiwa",1]
);
//-->
perkahwinan. Saya sendiri sebelum ini pernah menekankan betapa perlunyakursus selepas berkahwin. Kursus yang saya maksudkan itu seperti inilah,tentang apa hak kita, pengurusan selepas perkahwinan kerana perkahwinantidak terhenti setakat itu sahaja sebaliknya ia merupakan suatu prosesyang berterusan.Ramai wanita kita masih kurang memahami tentang undang-undang atau hakmereka. Ini berlaku kerana mereka tidak mengalami pengalaman ini. Bilaterkena, baru sedar. Itu sebab kalau boleh di setiap jabatan atau majlisagama Islam, ada biro bantuan guaman. Mana-mana isteri yang rasateraniaya, tidak lagi terkapai-kapai, tidak tahu hendak ke mana.Adakah pihak kementerian sedang mempertimbangkan perkara ini?DR. MASHITAH: Kita boleh mencadangkan perkara ini kerana ia penting untukmengelakkan kebimbangan. Secara peribadi saya berpendapat, sekiranya usahaini dapat dilaksanakan, ia mampu mengurangkan sedikit kerisauan dikalangan wanita.Selain itu, hakim wanita juga kurang, apatah lagi hakim syarie. Sayapernah bertanya kepada bekas pelajar saya, tetapi dia sendiri tidakberminat menjadi hakim. Bagaimanapun, sekarang ini, wanita kena tolongwanita. Kalau lebih ramai yang berminat untuk mengisi jawatan-jawatan ini,mungkin akan mengurangkan persepsi masyarakat. Ada pandangan yangmengatakan wanita tidak boleh dilantik menjadi hakim syarie. Tetapisebenarnya cuma Mazhab Shafie yang tidak membolehkannya sedangkanmazhab-mazhab lain tiada masalah. Kita boleh mencadangkan supaya wanitadiberi ruang untuk dilantik.Sekiranya dilantik wanita sebagai hakim syarie, Datuk yakin masalahpersepsi ini boleh diselesaikan?DR. MASHITAH: Satu yang kita kena terima ialah hakim juga manusia. Diamembuat tafsiran berdasarkan peruntukan yang telah diberikan untuk mencarikeadilan. Mungkin cara ini boleh menjadi salah satu jalan keluar. Kitakena optimis dalam hal ini. Sekiranya kebimbangan berterusan dalam jiwa
Satu lagi persepsi yang timbul ialah orang sering mendakwa hakim-hakimsyarie selalunya lebih menyebelahi golongan lelaki?DR. MASHITAH: Kita perlu memberi kepercayaan kepada hakim. Cuma macam sayakatakan tadi, hakim juga manusia, kita tidak menafikan sifat-sifatkemanusiaannya itu. Tetapi dalam hal ini, saya melihat faktor-faktorpenghujahan oleh para peguam yang akan menyebabkan sesuatu keputusan itudibuat.Masalah yang lebih besar sekarang ialah berhubung isu pelaksanaan. Jikapelaksanaan undang-undang itu adil, tidak timbul isu hakim lelaki atauwanita.DR. MASHITAH: Manusia cuba buat yang terbaik tetapi kita tidak boleh laridaripada sifat-sifat sebagai manusia. Sebab itu dalam Islam mengatakan,seseorang hakim kalau dia berijtihad dan ijtihadnya tepat, dia dapat duapahala. Kalau ijtihadnya tidak tepat, dia dapat satu pahala. Maknanyahakim itu, etikanya sudah ada. Mereka akan membuat keputusan yang terbaikdalam pelaksanaan undang-undang. Jadi keyakinan kita kepada pihak hakimkena ada.Bagaimana kita mahu memastikan seseorang hakim itu dapat menjalankantugasnya dengan adil dan saksama?DR. MASHITAH: Ini soal integriti, soal amanah dan tanggungjawab. Dia kenapastikan dirinya tidak menyebelahi mana-mana pihak. Jika tidak,kewibawaannya akan terus dipertikaikan orang ramai.Apa iktibar yang perlu kita ambil daripada kemelut yang berlaku?DR. MASHITAH: Apabila kita membicarakan perkara ini, perkara utama yangperlu kita letakkan dalam kepala ialah bagaimana melaksanakan tuntutanIslam itu secara adil dan tidak menzalimi mana-mana pihak. Maknanya kitamahu keadilan. Jadi tidak boleh ada persepsi tertentu yang tidak menjuruskepada kebaikan. Sebenarnya kita tidak bertujuan memberi kelebihan kepadasatu pihak dan menganiaya pihak lain. Tetapi mencari bagaimana pelaksanaan",1]
);
//-->
wanita, ada baiknya kita cuba untuk melaksanakannya.Satu lagi persepsi yang timbul ialah orang sering mendakwa hakim-hakimsyarie selalunya lebih menyebelahi golongan lelaki?DR. MASHITAH: Kita perlu memberi kepercayaan kepada hakim. Cuma macam sayakatakan tadi, hakim juga manusia, kita tidak menafikan sifat-sifatkemanusiaannya itu. Tetapi dalam hal ini, saya melihat faktor-faktorpenghujahan oleh para peguam yang akan menyebabkan sesuatu keputusan itudibuat.Masalah yang lebih besar sekarang ialah berhubung isu pelaksanaan. Jikapelaksanaan undang-undang itu adil, tidak timbul isu hakim lelaki atauwanita.DR. MASHITAH: Manusia cuba buat yang terbaik tetapi kita tidak boleh laridaripada sifat-sifat sebagai manusia. Sebab itu dalam Islam mengatakan,seseorang hakim kalau dia berijtihad dan ijtihadnya tepat, dia dapat duapahala. Kalau ijtihadnya tidak tepat, dia dapat satu pahala. Maknanyahakim itu, etikanya sudah ada. Mereka akan membuat keputusan yang terbaikdalam pelaksanaan undang-undang. Jadi keyakinan kita kepada pihak hakimkena ada.Bagaimana kita mahu memastikan seseorang hakim itu dapat menjalankantugasnya dengan adil dan saksama?DR. MASHITAH: Ini soal integriti, soal amanah dan tanggungjawab. Dia kenapastikan dirinya tidak menyebelahi mana-mana pihak. Jika tidak,kewibawaannya akan terus dipertikaikan orang ramai.Apa iktibar yang perlu kita ambil daripada kemelut yang berlaku?DR. MASHITAH: Apabila kita membicarakan perkara ini, perkara utama yangperlu kita letakkan dalam kepala ialah bagaimana melaksanakan tuntutanIslam itu secara adil dan tidak menzalimi mana-mana pihak. Maknanya kitamahu keadilan. Jadi tidak boleh ada persepsi tertentu yang tidak menjuruskepada kebaikan. Sebenarnya kita tidak bertujuan memberi kelebihan kepadasatu pihak dan menganiaya pihak lain. Tetapi mencari bagaimana pelaksanaan memastikan kebajikan mereka terpelihara.Sebab itu dalam istilah ini (poligami), saya lebih suka menggunakanpendekatan tiga `U\' - perlu, mahu, mampu. Tiga perkara ini kena diambilkira. Dia perlu berkahwin kerana tiada zuriat, hartanya banyak dan diamampu berbuat demikian, tetapi dia tidak mahu. Jadi dia tidak buat. Tetapisesetengah orang, dia perlu, mahu dan dia mampu. Maka dalam hal ini, diaada ruang. Saya melihat poligami sebagai satu ubat kepada sesetengahperkahwinan. Jangan kita melihat benda-benda negatif sahaja.Secara umum bagaimana Datuk melihat nasib wanita di negara ini?DR. MASHITAH: Saya lihat wanita di Malaysia bertuah kerana kita adahak-hak tertentu seperti poligami dan harta sepencarian ini. Dinegara-negara lain tidak ada. Pergilah ke Arab Saudi atau negara-negaraIslam yang lain. Orang lelaki di sana, kalau hendak berkahwin lagi,kahwinlah itu hak mereka.Itu sebab saya katakan, sebelum kita berbincang, kita perlu melihatperkahwinan sebagai satu ikatan yang sangat suci. Semua agama mengiktirafperkahwinan. Mana-mana agama tidak mengiktiraf bersekedudukan. Hendakhidup bersama lelaki dan perempuan ialah melalui jalan perkahwinan. Sebabitu undang-undang ini adalah jalan terakhir. Perkahwinan bukan bermaksudkita fikir fasal mahkamah. Atau kahwin sahaja senaraikan harta-harta yangada. Seolah-olah matlamat perkahwinan itu telah lari daripada matlamatnyayang asal.Apa yang perlu dilakukan sekarang?DR. MASHITAH: Wanita kena bantu wanita. Kita perlu lebih ramai petugaswanita di jabatan agama supaya mereka boleh memberi nasihat dan panduansewajarnya. Pendidikan berterusan juga perlu ada. Agar wanita bolehsentiasa bersikap waras. Yang hak tetap hak. Itu jelas telah termaktub.Yang penting jangan sampai sayang itu mengatasi kewarasan.Harapan Datuk tentang isu ini?DR. MASHITAH: Yang pasti sekarang telah ada peruntukan undang-undang,agama telah tersedia dosa dan pahala, kini manusialah yang menentukan dimana mereka hendak meletakkan diri mereka - tepuk dada tanya iman.MM 1/1/06",1]


terbaik. Poligami tidak digalakkan, tetapi jika berlaku, kita mahumemastikan kebajikan mereka terpelihara.Sebab itu dalam istilah ini (poligami), saya lebih suka menggunakanpendekatan tiga `U' - perlu, mahu, mampu. Tiga perkara ini kena diambilkira. Dia perlu berkahwin kerana tiada zuriat, hartanya banyak dan diamampu berbuat demikian, tetapi dia tidak mahu. Jadi dia tidak buat. Tetapisesetengah orang, dia perlu, mahu dan dia mampu. Maka dalam hal ini, diaada ruang. Saya melihat poligami sebagai satu ubat kepada sesetengahperkahwinan. Jangan kita melihat benda-benda negatif sahaja.Secara umum bagaimana Datuk melihat nasib wanita di negara ini?DR. MASHITAH: Saya lihat wanita di Malaysia bertuah kerana kita adahak-hak tertentu seperti poligami dan harta sepencarian ini. Dinegara-negara lain tidak ada. Pergilah ke Arab Saudi atau negara-negaraIslam yang lain. Orang lelaki di sana, kalau hendak berkahwin lagi,kahwinlah itu hak mereka.Itu sebab saya katakan, sebelum kita berbincang, kita perlu melihatperkahwinan sebagai satu ikatan yang sangat suci. Semua agama mengiktirafperkahwinan. Mana-mana agama tidak mengiktiraf bersekedudukan. Hendakhidup bersama lelaki dan perempuan ialah melalui jalan perkahwinan. Sebabitu undang-undang ini adalah jalan terakhir. Perkahwinan bukan bermaksudkita fikir fasal mahkamah. Atau kahwin sahaja senaraikan harta-harta yangada. Seolah-olah matlamat perkahwinan itu telah lari daripada matlamatnyayang asal.Apa yang perlu dilakukan sekarang?DR. MASHITAH: Wanita kena bantu wanita. Kita perlu lebih ramai petugaswanita di jabatan agama supaya mereka boleh memberi nasihat dan panduansewajarnya. Pendidikan berterusan juga perlu ada. Agar wanita bolehsentiasa bersikap waras. Yang hak tetap hak. Itu jelas telah termaktub.Yang penting jangan sampai sayang itu mengatasi kewarasan.Harapan Datuk tentang isu ini?DR. MASHITAH: Yang pasti sekarang telah ada peruntukan undang-undang,agama telah tersedia dosa dan pahala, kini manusialah yang menentukan dimana mereka hendak meletakkan diri mereka - tepuk dada tanya iman.MM 1/1/06

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text