Pages

Ads 468x60px

Thursday, July 13, 2006

Pertikaian jaga harta anak Ghafar ke mahkamah

Oleh SUWARNI MOKHTAR


D. Heryati Abdul Karim bersama anaknya, Kartika Sri di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 12 Julai - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini menetapkan 22 September depan untuk mendengar hujah bantahan awal permohonan hak penjagaan bersama harta anak bongsu Allahyarham Tun Ghafar Baba, Kartika Sri.

Hakim Zulfikri Yasoa berkata, sekiranya ada sebarang kata putus dicapai oleh kedua-dua belah pihak, perkara tersebut hendaklah disebut di mahkamah pada tarikh yang ditetapkan.

Beliau memutuskan tarikh itu selepas peguam syarie, Kamar Ainiah Kamaruzaman yang mewakili Salmah @ Sally Ghafar, 55, dan Hamidah Abdul Ghafar, 48, selaku pemohon memberitahu, bahawa kedua-dua belah pihak mungkin akan menyelesaikan segala pertikaian di luar mahkamah.

Peguam syarie, Datuk Muhamad Burok yang mewakili responden, D. Heryati Abdul Karim, 45, yang menyokong hujah Kamar Ainiah turut memaklumkan bahawa responden telah menghantar afidavit jawapan serta dua bantahan berhubung isu locus standi (hak di sisi undang-undang) kepada pemohon.

Pada prosiding hari ini, Salmah dan Hamidah tidak hadir manakala Heryati tiba di mahkamah 15 minit selepas kesnya dipanggil bersama dengan Kartika Sri dan seorang lagi anaknya.

Kartika Sri, 10, anak tunggal Allahyarham bersama Heryati berada di bawah penjagaan ibunya selepas kematian Allahyarham sebagaimana yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 9 Ogos 2004.

Hakim Syarie Abu Bakar Ahmad pada masa itu memutuskan bahawa hak penjagaan diserahkan kepada Allahyarham tetapi sekiranya berlaku sebarang musibah terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu, maka hak penjagaan anak bongsunya diserahkan kepada bekas isterinya.

Kartika Sri menerima pencen Allahyarham dari Jabatan Pencen Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Perbendaharaan Melaka sebanyak RM17,000 sebulan.

Pada 30 Mei lalu, Salmah dan Hamidah memohon hak penjagaan bersama menguruskan harta wang pencen terbitan Allahyarham yang diterima oleh Kartika Sri.

Mereka juga memohon agar wang pencen tersebut dimasukkan atau dibayar melalui Akaun Amanah atas nama bersama pemohon-pemohon dan responden.

Allahyarham Tun Ghafar kembali ke rahmatullah pada usia 81 tahun pada 23 April lalu akibat komplikasi jantung, paru-paru dan buah pinggang. Beliau dikebumikan di Makam Pahlawan, Masjid Negara di sini.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text