Pages

Ads 468x60px

Monday, July 24, 2006

Umat Islam Diminta Pertahan Kedudukan Agama Dalam Perlembagaan

KUALA LUMPUR 23 Julai – Sebuah forum hari ini meminta umat Islam mempertahankan kedudukan istimewa agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan menentang sebarang usaha pihak tertentu untuk menggugat kedudukan itu atas nama demokrasi atau platform yang lain.

Ini merupakan antara resolusi yang dicapai pada forum itu - 'Syariah dan Cabaran Semasa' - anjuran Persatuan Ulama Malaysia dan Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (Pembela) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Pengerusi Mesyuarat Pembela, yang juga Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Yusri Mohamad berkata satu memorandum hasil resolusi forum itu akan disediakan oleh Pembela, yang dianggotai lebih 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), mengenai beberapa perkara yang menggugat kestabilan umat Islam di Malaysia pada masa kini.

Memorandum itu akan diserahkan kepada Raja-Raja Melayu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi serta pemimpin kerajaan negeri yang beragama Islam, katanya kepada pemberita selepas forum itu yang dihadiri lebih 2,000 orang.

Katanya antara perkara yang akan dikemukakan ialah meminta kerajaan tidak berkompromi terhadap perbuatan mana-mana pihak yang cuba mempengaruhi umat Islam supaya murtad.

Mereka juga meminta agar semua kes murtad yang dibicarakan di Mahkamah Sivil dirujuk kepada Mahkamah Syariah seperti yang termaktub dalam Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan mengenai bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Yusri berkata memorandum itu tidak menyentuh sama sekali mengenai hak dan kekebasan bangsa lain menjalankan kegiatan agama masing-masing tetapi hanya menyentuh hak agama Islam sebagai agama rasmi negara.

Forum hari ini turut mengingatkan umat Islam supaya sedar mengenai ancaman yang cuba menggugat kedudukan orang Melayu serta agama Islam sebagai agama rasmi negara, katanya.

"Justeru itu, kedudukan kuasa-kuasa Mahkamah Syariah hendaklah dipertahankan, kita tidak mahu mana-mana pihak cuba mengganggu gugat kedudukan mahkamah itu," katanya.

- Bernama

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text