Pages

Ads 468x60px

Saturday, July 01, 2006

Ajaran sesat: Selangor bertindak terhadap VIP, pesara kerajaan

UM-1/7/2006

SHAH ALAM 30 Jun - Kerajaan Selangor kini di peringkat akhir mengumpulkan bahan bukti teknikal bagi mengambil tindakan undang-undang ke atas pengamal dan pengikut ajaran sesat yang turut dianggotai oleh orang kenamaan dan pesara kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Belia dan Mesra Rakyat negeri, Datuk Abdul Rahman Palil berkata, bukti-bukti teknikal itu termasuk tanah dan bangunan yang digunakan oleh kumpulan ajaran sesat terbabit.

Menurutnya, pihaknya sangat berhati- hati dalam menyiasat kes itu kerana tidak mahu ia digugurkan kerana kekurangan bukti atau bukti tidak kukuh.

''Bukan senang untuk kita mendakwa kumpulan (ajaran sesat) ini. Kita kena kumpulkan semua bukti termasuk bangunan yang digunakan.

''Kerajaan negeri kini sudah semakin hampir untuk memulakan tindakan. Bagaimanapun, lokasi dan bila tindakan akan diambil saya tidak dapat umumkan," katanya.

Perhatian

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Usahawan Asnaf Zakat (KUAZ) di Wisma MAIS di sini hari ini.

Abdul Rahman berkata, antara perkara yang diberikan perhatian ketika ini ialah dari bukti bangunan yang digunakan dan tapak serta lokasi perhimpunan kumpulan terbabit.

Sehubungan itu, beliau berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) yang terlibat selain turut meminta kerjasama Jabatan Imigresen dan polis sekiranya ada antara ahli kumpulan itu terdiri daripada pendatang asing.

''Penglibatan agensi-agensi ini amat penting kerana kita perlu bersedia menghadapi kemungkinan ada ahli yang memiliki senjata api atau senjata tajam yang lain," ujarnya.

Pada masa sama, beliau turut meminta kerjasama pihak pimpinan masjid dan kampung-kampung untuk memantau kewujudan kumpulan-kumpulan yang mencurigakan dan berselindung di sebalik aktiviti keagamaan di kawasan masing-masing.

''Saya tidak mahu nanti kumpulan-kumpulan ini menguatkan pengaruh mereka dan memecah-belahkan masyarakat Islam di negeri ini," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text