Pages

Ads 468x60px

Thursday, August 31, 2006

Mahkamah Syariah Boleh Dengar Kes Isu Murtad

KOTA KINABALU: Mahkamah Tinggi Syariah Labuan semalam memutuskan ia mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan kes membabitkan isu murtad.


Hakim Syarie, Husin Ahamad, dalam penghakimannya berkata, bidang kuasa itu berdasarkan peruntukan Seksyen 46 Akta Pentadbiran Agama Islam 1993 untuk mendengar, membicara serta memutuskan perkara berkaitan masuk dan keluar Islam.

Keputusan itu dibuat mahkamah itu ketika mendengar permohonan Kenneth Wong Chun Chiak, 39, untuk mendapatkan perintah pembatalan nama "Kenny bin Abdullah" daripada senarai Daftar Perakuan Masuk Islam di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Labuan (JAIWPL).

Peguam Sharie Zulkifli Che Yong dan Azmi Datuk Dr Mohd Rais mewakili pemohon dalam kenyataan di sini berkata, walaupun pemohon menyatakan dia sudah murtad berpandukan surat akuan berkanun, Mahkamah Syariah tetap memakai prinsip undang-undang untuk kes itu.

"Mahkamah merujuk kepada kes terdahulu ada orang Islam menyatakan mereka keluar Islam dan mendedahkan cara hidup bukan Islam dengan memakan babi, minum arak, mereka tidak keluar Islam secara automatik sehingga dibicarakan dan diputuskan Mahkamah Syariah," kata hakim itu.

Justeru, beliau berkata, Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes ini selepas yakin bahawa pemohon memeluk Islam berdasarkan kad akuan memeluk Islam yang dikeluarkan pada 25 Januari 2001 oleh JAIWPL dengan nama Kenny bin Abdullah.

Bagaimanapun, beliau mengetepikan permohonan Kenneth@Kenny kerana ia tidak mematuhi prosedur kerana permohonan itu dibuat dalam bentuk notis permohonan dan afidavit.


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text