Pages

Ads 468x60px

Saturday, September 02, 2006

Panel Hakim Tak Ikut Undang-undang

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini memutuskan panel tiga anggota Mahkamah Persekutuan yang diketuai bekas Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, Tun Mohamed Eusoff Chin dalam kes membabitkan tuduhan salah laku seorang peguam 11 tahun lalu, tidak mengikut undang-undang dan Perlembagaan.


Hakim Datuk Mohamed Hishamudin Mohamed Yunus berkata, pembentukan panel itu bercanggah dengan undang-undang kerana hanya ada dua hakim yang layak iaitu Mohamed Eusoff dan bekas hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Zakaria Mohamed Yatim.

Katanya, hakim ketiga, Datuk Pajan Singh Gill tidak layak dari segi undang-undang untuk menganggotai panel itu kerana beliau hanya seorang hakim Mahkamah Tinggi ketika itu.

Mengikut Seksyen 74 Akta Mahkamah Keadilan, jumlah minimum hakim yang menganggotai panel Mahkamah Persekutuan ialah tiga hakim yang layak dari segi undang-undang, kata Mohamed Hishamudin.

"Mengikut Perkara 122(2) Perlembagaan Persekutuan, hanya hakim Mahkamah Rayuan boleh dicalonkan oleh Ketua Hakim untuk bersidang sebagai hakim Mahkamah Persekutuan.

"Beliau tidak boleh mencalonkan hakim Mahkamah Tinggi untuk bersidang di Mahkamah Persekutuan," katanya dalam mengetepikan saman RM100 juta yang dikemukakan peguam Datuk V Kanagalingam terhadap majalah International Commercial Litigation (ICL) kerana menyiarkan sebuah rencana berunsur fitnah pada 1995, semalam.

Panel itu yang bersidang pada 1995 bertujuan membuat keputusan berhubung kes Insas Bhd & Anor melawan Ayer Molek Rubber Co Bhd & Ors (kes Air Molek) yang dilaporkan majalah itu.

Dalam kes berkenaan, panel itu membuang kenyataan buruk tertentu yang dibuat Mahkamah Rayuan bahawa Kanagalingam, peguam bagi plaintif dalam kes Ayer Molek, menyalah guna dan memanipulasi proses mahkamah dengan niat membawa keadaan tidak adil kepada defendan di Mahkamah Tinggi.

"Dalam penghakiman saya, "Mahkamah Persekutuan" yang dimaksudkan itu bukan sebuah mahkamah yang dibentuk secara sah mengikut undang-undang dan Perlembagaan negara ini. Panel hakim yang terbabit dalam perbicaran itu langsung tidak boleh dipanggil atau diiktiraf sebagai Mahkamah Persekutuan.

"Ia hanya satu panel hakim yang menggelar dirinya atau dianggap sebagai Mahkamah Persekutuan.

"Sesungguhnya, adalah adil untuk mengatakan bahawa panel itu mempunyai prima facie menghina Mahkamah Rayuan sebagai sebuah mahkamah yang dibentuk secara sah memandangkan penghakimannya mengandungi kritikan keras dan tidak boleh diterima mengenai hakim Mahkamah Rayuan, hingga ke tahap menuduh mereka bersikap berat sebelah dan memberi sokongan kepada sesuatu pihak," kata Mohamed Hishamudin.

Oleh itu, kata beliau, penghakiman Mahkamah Rayuan dalam kes Ayer Molek masih tidak terjejas sepenuhnya dan masih sah serta terpakai.

Dalam penghakimannya, Mohamed Hishamudin berkata, adalah juga sesuatu yang adil membuat kesimpulan bahawa panel dianggotai hakim kanan yang diketuai Ketua Hakim pada ketika itu, sedar tentang peruntukan Seksyen 74 akta berkenaan dan Perkara 122(2) Perlembagaan. – Bernama


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text