Pages

Ads 468x60px

Friday, September 08, 2006

Syor Mahkamah Syariah diperkasa


KUALA TERENGGANU: Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menyarankan supaya had bidang kuasa Mahkamah Syariah dikaji semula dan dipertingkatkan selaras keperluan semasa.

Katanya, sejak akhir-akhir ini, isu golongan yang cuba memperdaya orang Islam melalui ajaran yang menyeleweng daripada ajaran sebenar muncul semula.

Baginda bertitah, agensi yang bertanggungjawab khasnya bahagian penguatkuasaan, pendakwaan dan Mahkamah Syariah harus diperkasakan dan diberikan kemudahan prasarana supaya gejala dan anasir berkenaan dapat dihapuskan demi kesucian Islam.

"Berdasarkan ayat al-Quran dan hadis, menubuh dan menegakkan badan kehakiman adalah tuntutan dalam Islam.

"Mahkamah yang berwibawa akan dapat menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan," titahnya ketika merasmikan Persidangan Tahunan Pegawai Syariah Seluruh Malaysia kali kelapan di sini, semalam.

Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin; dan Ketua Pengarah yang juga Ketua Hakim Syarie, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman.

Sultan Mizan bertitah, dalam konteks kewujudan kerajaan elektronik membabitkan aplikasi perdana dalam perancangan Koridor Raya Multimedia (MSC) memberi cabaran kepada pengurusan pentadbiran Mahkamah Syariah.

Titahnya, JKSM turut sama mengguna pakai aplikasi projek e-Syariah yang bertujuan mempertingkatkan mutu perkhidmatan Mahkamah Syariah di seluruh negara, di samping memperkuatkan keberkesanan dalam penyelarasan dan pemantauan agensi agar menggandakan produktiviti dan keberkesanan pengurusan.

"Melihat kepada perkembangan JKSM, beta percaya usaha kerajaan selama ini untuk mendaulatkan syariat Islam sentiasa berada pada kedudukan memberangsangkan.

"Usaha yang dilakukan selama ini mampu meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang mementingkan kemajuan umat," titahnya.

Sultan Mizan bertitah persidangan seumpama itu mendekatkan lagi hubungan antara pihak istana yang diamanahkan menjaga urusan berhubung kesucian Islam dengan Jabatan Kehakiman Syariah negeri selaku badan pentadbir dan pelaksanaan ke arah pemakaian undang-undang berkaitan di Mahkamah Syariah.

Terdahulu Abdullah dalam ucapannya berkata, institusi kehakiman syariah masih dalam proses transformasi daripada institusi tradisional peninggalan kolonial kepada sebuah institusi kehakiman Islam yang dinamis.

Beliau berkata, proses pengambilan pegawai diperkemaskan dengan mensyaratkan lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah dan Diploma Undang-Undang dan Pentadbiran Kehakiman saja diterima menjawat jawatan Pegawai Syariah.

Katanya, Skim Perkhidmatan Gunasama Pegawai Syariah menerusi perjanjian antara kerajaan negeri dan kerajaan Persekutuan diharap menjadi pemangkin kepada badan itu untuk berada pada tahap membanggakan.



FAKTA

-----

* 213 pegawai syariah di seluruh negara

* 30 peratus pegawai syariah wanita



tamat


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text