Pages

Ads 468x60px

Friday, September 08, 2006

Lelaki Mohon Ketepi Injunksi Isteri

Oleh Ahmad Johari Mohd Ali (BH-7/9/2006)

KUALA LUMPUR: Seorang bapa berketurunan India yang memeluk Islam, semalam membuat permohonan di Mahkamah Tinggi, di sini untuk mengetepikan injunksi sebelah pihak diperoleh isterinya, melarang beliau menukarkan agama dua anak mereka.

Injunksi itu yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi pada 11 Ogos lalu, turut melarang T Saravanan atau nama Islamnya, Muhammad Shafi Abdullah, 31, daripada memulakan atau meneruskan prosiding di Mahkamah Syariah berhubung hal perkahwinan dan mengenai anak hasil perkahwinan dengan isterinya, R Subashini.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi (Bahagian Keluarga), Datuk Aziah Ali yang mendengar permohonan Muhammad Shafi, menetapkan 11 September ini bagi penyambungan hujah kedua-dua pihak.

Mahkamah Tinggi pada 11 Ogos lalu, membenarkan permohonan injunksi sebelah pihak yang dikemukakan Subashini melarang suaminya daripada menukarkan agama dua anak mereka, Dharvin Joshua, 3 dan Sharvind, 1, sehingga kes petisyen perceraian mereka diputuskan mahkamah.

Melalui afidavit yang difailkan itu, Muhammad Shafi berkata, perintah injunksi berkenaan tidak sah kerana ia bertentangan perintah dibuat Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan.

Pada 23 Mei lalu, Mahkamah Syariah itu membenarkan permohonan sementara sebelah pihak dikemukakan Muhammad Shafi, dengan memberikannya hak penjagaan sementara anak sulungnya.

Beliau berkata, injunksi itu juga tidak sah kerana ia diperoleh daripada Mahkamah Tinggi Sivil yang tidak mempunyai bidang kuasa berdasarkan kepada Seksyen 121(1A) Perlembagaan Persekutuan.

Muhammad Shafi menegaskan, masih ada dua kes yang difailkannya di Mahkamah Syariah iaitu permohonan pembubaran perkahwinan dengan isterinya dan hak penjagaan penuh kedua-dua anak beliau.

Katanya, mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan berkenaan hak penjagaan anak sulungnya kerana Dharvin turut memeluk Islam bersamanya pada 18 Mei lalu dan menggunakan nama Muhd Shazrul.

Sementara itu, Subashini dalam permohonannya berkata, suaminya cuba untuk menyalahgunakan kuasa mahkamah dengan membuat permohonan hak penjagaan anak sulung mereka di Mahkamah Syariah.

Pasangan itu berkahwin secara sah di Jabatan Pendaftaran Negara di Petaling Jaya pada 26 Julai 2001.

Muhammad Shafi diwakili peguam Mohamad Hanif Khatri dan Zainul Rijal Abu Bakar manakala Subashini diwakili peguam Haris Mohd Ibrahim dan K Shanmuga.


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text