Pages

Ads 468x60px

Thursday, August 17, 2006

Keluhan Pemohon Sijil Peguam Syarie Selangor dijawab

SESUATU permohonan untuk diterima masuk sebagai peguam syarie Negeri Selangor adalah ditadbir mengikut Kaedah-Kaedah Peguam Syarie Negeri Selangor 1991, Kaedah 8 mengenai syarat-syarat pemohon dan sub kaedah (b) (1) menjelaskan bahawa pemohon telah mendapat latihan profesional yang diiktiraf oleh majlis dalam kehakiman Islam.

Salah satu cara bagi mendapatkan latihan profesional tersebut adalah melalui latihan amalan guaman yang dihadiri oleh pemohon.

Seterusnya Kaedah 9 pula memperuntukkan bahawa setiap permohonan setelah diakuterima secara bertulis oleh Pengerusi Jawatankuasa Peguam Syarie Negeri Selangor, hendaklah menampalkan satu salinan permohonannya di papan notis setiap Mahkamah Syariah di Selangor selama satu bulan bagi membolehkan bantahan terhadap permohonan itu dibuat (jika ada) oleh mana-mana pihak.

Jelas arahan Jawatankuasa bagi menampalkan permohonan tersebut di semua lokasi Mahkamah Syariah di seluruh Selangor merupakan satu keperluan yang diperuntukkan oleh undang-undang dan bukan bertujuan untuk menyukarkan mana-mana pihak yang terlibat.

Mengenai dakwaan pengadu yang menyatakan penyediaan afidavit yang memakan masa selama dua hari, pihak kami ingin menjelaskan bahawa masalah pengadu boleh diatasi dengan merujuk kepada Seksyen 112 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Selangor 2003 yang membenarkan mana-mana orang yang tinggal di luar negeri Selangor mengikrarkan afidavit tersebut di hadapan mana-mana Hakim Syarie atau pendaftar di Mahkamah Syariah yang berhampiran dengan tempat tinggalnya.

Bentuk afidavit yang diterima pakai juga boleh dirujuk di dalam Enakmen tersebut. Adalah menjadi tanggungjawab mahkamah memastikan semua dokumen yang difailkan adalah teratur agar prosiding kes berjalan lancar.

Untuk makluman pengadu juga, semua dokumen yang didaftar masuk ke mahkamah adalah dikenakan fi (bayaran) mengikut Kaedah Fi dan Kos Negeri Selangor 1991.

Pemohon yang gagal pula akan diberi peluang kedua untuk menghadiri sesi temu duga dan mereka dikecualikan daripada melakukan proses penampalan untuk kali kedua.

Selanjutnya, maklumat mengenai latihan praktikal tidak dinyatakan di dalam borang permohonan pengadu.

Pihak kami percaya bahawa Jawatankuasa Peguam Syarie Negeri Selangor mempunyai mandat untuk memastikan peguam syarie yang diterima masuk di negeri Selangor adalah benar-benar berkualiti dan berkelayakan di sisi syarak dan undang-undang kerana seorang peguam syarie adalah pegawai mahkamah yang membantu mahkamah di dalam melaksanakan proses pengurusan keadilan Islam di Negeri Selangor.

– NOOR HADINA AHMAD ZABIDI,

Ketua Pendaftar Setiausaha, Jawatankuasa Peguam Syarie Negeri Selangor.

17/8/2006-UM

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text