Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 09, 2006

Seragam Kes Syariah Masih Dibincang


GOMBAK: Usaha kerajaan menyeragamkan lima rang undang-undang Islam Mahkamah Syariah kini masih dalam perbincangan di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) sebelum dilaksanakan sepenuhnya tidak lama lagi.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin, berkata perbincangan itu merangkumi perintah bersilang yang membolehkan sesuatu kes itu dibicarakan di negeri lain.

Beliau berkata, tindakan penyeragaman itu juga akan disusuli dengan melantik Peguam Negara Syarie yang bertanggungjawab mengendalikan semua kes syariah di setiap negeri.

Katanya, penyeragaman bertujuan memantapkan sistem perundangan syariah di negara ini dan proses ke arah usaha itu dilihat semakin bertambah baik dengan penyediaan Mahkamah Rayuan Syariah selain Mahkamah Rendah Syariah dan Mahkamah Tinggi Syariah.

"Bagi mengukuhkan lagi penyeragaman, kerajaan menubuhkan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) yang bertanggungjawab memantau dan menyelaraskan undang-undang berkaitan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa Perundangan Islam Maqasid Al-Shari'ah anjuran Institut Antarabangsa Uniti Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini semalam. Hadir sama, Rektor UIAM, Prof Datuk Dr Syed Arabi Aidid.

Abdullah berkata, semua negeri mencadangkan usul penyeragaman itu dibentangkan di Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing berikutan ia tertakluk kepada kuasa kerajaan negeri dan raja kerana membabitkan urusan agama.

"Di peringkat Wilayah Persekutuan, penyeragaman itu dibawa ke Parlimen untuk proses seterusnya. Kerajaan Pusat membentuk model rang undang-undang berkenaan supaya ia dapat diguna pakai seluruh negara," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text