Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 09, 2006

Harta sepencarian perlu dinamakan sebelum poligami

Harta sepencarian perlu dinamakan sebelum poligami

KUALA LUMPUR 8 Ogos – Lelaki yang ingin berpoligami mungkin dikehendaki menentukan hak pemilikan harta sepencarian dengan isteri pertama sebelum memperoleh kebenaran mahkamah untuk berkahwin lagi.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, ia merupakan salah satu cadangan yang sedang dipertimbangkan oleh Peguam Negara di samping cadangan perintah pembayaran nafkah secara automatik kepada bekas isteri dan anak-anak semasa pengesahan penceraian berlaku.

''Memang tidak dinafikan bahawa suami di Malaysia masih bertanggungjawab dan penyayang kepada isteri dan anak-anak.

''Namun ada segelintir daripada 1.5 peratus yang berpoligami mengabaikan tanggungjawab dan menimbulkan ketidakadilan kepada keluarga pertama.

''Sehubungan itu, kementerian merasakan dua cadangan tersebut sebagai jalan penyelesaian terbaik bagi membela nasib isteri dan anak-anak,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pembelaan Hak Wanita Melalui Kefahaman Tentang Harta Dalam Islam di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), di sini hari ini.

Seminar dua hari anjuran Jabatan Pembangunan Wanita, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta IKIM itu bertujuan membincangkan hak wanita berkaitan harta menurut al-Quran dan Sunnah serta amalan pengurusan dan undang-undang berkaitan wang dan harta.

Menurut Shahrizat, kedua-dua cadangan itu dikemukakan berdasarkan maklum balas daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyatakan banyak berlaku pertelingkahan dan ketidakadilan mengenai pembahagian harta serta pengabaian nafkah.

''Ramai merungut, isteri yang telah berkahwin lama tidak dapat apa, jadi untuk adil, satu perintah baru dimasukkan sebagai syarat.

''Mengikut syarat baru, harta itu tidak perlu dibahagikan pada waktu tersebut, cuma menamakan pemilikan harta semasa perkahwinan pertama secara dokumentasi iaitu mengikut proses undang-undang atas konsep siapa punya, yang mana,'' katanya.

Mengenai cadangan perintah pembayaran nafkah dikeluarkan sekali dengan pengesahan penceraian pula, Shahrizat memberitahu, ia bagi memastikan nafkah edah untuk isteri dan nafkah anak-anak dibayar seperti diperuntukkan.

''Selain itu bekas suami boleh dikenakan tindakan undang-undang sekiranya gagal mematuhi peruntukan...sebagai contoh, sebulan tidak bayar nafkah akan dipenjara sebulan,'' katanya.

''Buat masa ini bekas isteri terpaksa turun naik mahkamah dan mencari peguam terlebih dahulu bagi memastikan bekas suami membayar nafkah bulanan untuk menyara kehidupannya bersama anak-anak,'' katanya.

Mengulas cadangan melanjutkan tempoh cuti bersalin bagi sektor awam daripada 60 hari kepada 84 hari, Shahrizat berkata, sepatutnya isu itu dibentangkan ke jemaah menteri esok, namun terpaksa ditangguhkan bagi membolehkan kementerian lain memberi pandangan.

''Biar lambat sikit tetapi saya mahu semua pihak berpuas hati, kementerian tidak mahu apabila telah lulus, ada pihak mempertikaikan,'' katanya.

Beliau juga menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa cuti bersalin 84 hari boleh menjejaskan produktiviti negara.

''Kajian mendapati cuti bersalin di negara-negara maju tidak memberi kesan kepada produktiviti malah ia sebagai pelaburan jangka panjang bagi pembentukan modal insan berkualiti,'' jelasnya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text