Pages

Ads 468x60px

Saturday, August 12, 2006

Pengalaman Pahit Memohon Peguam Syarie di Selangor

Pengalaman pahit memohon peguam syarie di Selangor

SAYA salah seorang pemohon jawatan peguam syarie negeri Selangor tahun ini. Pada 18 Mei 2006 Jawatankuasa Peguam Syarie Negeri Selangor telah mengarahkan saya membuat penampalan borang 1 (Kaedah 9 dan 23) sebagai salah satu syarat kelayakan untuk dipanggil temuduga.

Saya yang datang dari Johor telah menampal borang tersebut di mahkamah-mahkamah syariah di Selangor (mengikut arahan) dalam masa dua hari dengan mengorbankan cuti, wang ringgit, tenaga, sesat jalan dan lain-lain.

Tempat-tempat yang terpaksa saya pergi ialah Kajang, Petaling Jaya, Rawang, Kuala Kubu Baru, Kuala Selangor, Sungai Besar, Gombak, Bandar Baru Sepang, Banting, Klang dan Shah Alam.

Bayangkanlah sukarnya perjalanan yang saya lalui dalam tempoh dua hari.

Setelah selesai, saya dikehendaki pula membacakan afidavit penampalan tersebut di Jabatan Kehakiman Syariah Selangor yang memakan masa dua hari (terpaksa cuti lagi) kerana beberapa pembetulan yang perlu diperbaiki sebelum ia ditandatangani oleh pihak yang berkenaan dengan dikenakan bayaran RM10.

Kemudian saya dipanggil menghadiri temuduga pada 2 Ogos 2006, jam 9 pagi, di Bangunan Mahkamah SAASS, Seksyen 5, Shah Alam. Saya mengambil cuti lagi dengan menaiki bas malam dan tiba di Shah Alam jam 4.30 pagi.

Apabila dipanggil temuduga, pengerusi temuduga bertanya adakah saya telah membuat praktikal di mana-mana pejabat peguam (chambering), saya menyatakan tidak. Jawabnya, saya tidak layak dan hanya boleh memohon semula selepas chambering. Saya berada di bilik temuduga lebih kurang 5 minit sahaja.

Cubalah bayangkan, setelah melalui pelbagai kesukaran, hanya di bilik temuduga saya diberitahu tidak layak. Pada hal perkara yang berkaitan telah dinyatakan lebih awal dalam borang permohonan saya.

Apa yang berlaku hanya mencerminkan mutu kerja mahkamah syariah. Tidak hairanlah kalau masyarakat memandang mahkamah syariah sebagai mahkamah kelas kedua. Saya harap pengalaman saya ini tidak akan berulang pada orang lain.

– INSAN TERANIAYA,

Johor Bahru.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text