Pages

Ads 468x60px

Monday, July 24, 2006

Khir Toyo tidak puas hati tahap kecekapan Mahkamah Syariah

Khir Toyo tidak puas hati tahap kecekapan Mahkamah Syariah

22-07-2006 03:26:55 PM - The Star Online - Melayu
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo melahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap tahap kecekapan Jabatan Kehakiman Syariah negeri itu kerana terdapat banyak kes perbicaraan yang tertunggak.

Beliau berkata kes tertunggak dan kelewatan perbicaraan mendatangkan kesusahan kepada mereka yang terbabit kerana sesetengah daripadanya memakan masa sehingga bertahun-tahun.

Tanpa menyatakan jumlah kes syariah yang tertunggak di Selangor, Dr Mohamad Khir berkata hakim syarie perlu segera menyelesaikan kes yang dibicarakan untuk membolehkan pihak menuntut dan pihak dituntut meneruskan kehidupan mereka.

Beliau berkata, tidak dinafikan bahawa setiap keputusan yang dibuat tidak boleh bersifat terburu-buru dan perlu mengambil kira semua aspek secara holistik agar tidak berlaku sebarang penganiayaan atau penindasan serta sikap berat sebelah.

"Namun, sikap berhati-hati bukanlah alasan untuk kita tidak boleh menambahbaik kecekapan dalam menyelesaikan sesuatu kes," katanya pada sidang media selepas merasmikan Seminar Undang-undang Keluarga Islam anjuran Jabatan Kehakiman Syariah Selangor.

Dr Mohamad Khir berkata sudah tiba masanya juga bagi keluarga Islam merujuk ke mahkamah syariah untuk menyelesaikan masalah kekeluargaan yang dihadapi dari mula dan bukan menjadikannya sebagai tempat terakhir untuk mendapatkan bantuan.

Katanya kes syariah yang sudah diselesaikan juga wajar dijadikan contoh dalam seminar atau ceramah membabitkan kefahaman Islam untuk memberi pendidikan dan rujukan kepada pengamal undang-undang mahupun orang ramai. BERNAMA

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text