Pages

Ads 468x60px

Tuesday, July 04, 2006

Hukum Haram ‘Bayi Rekaan’ Tidak Mutlak


Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid.
UM 4/7/2006

SETIAP pasangan yang berkahwin amat berharap mendapat zuriat kerana anak disifatkan sebagai penyeri rumah tangga. Hal ini telah ditegaskan oleh Allah dalam firmannya, Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia. (Al-Kahfi: 46)

Selaras dengan kemajuan sains dan teknologi sekarang, pelbagai kaedah mendapatkan anak berjaya dihasilkan termasuk kaedah permanian beradas, bayi tabung uji dan ibu tumpang. Terbaru ialah teknologi 'Diagnosa Genetik Pra-Implantasi' atau lebih popular dengan panggilan 'bayi rekaan'. Kaedah ini membolehkan ibu bapa merancang jantina bayi yang bakal dilahirkan.

Ia adalah prosedur yang mengandungi ujian dan pemilihan jantina sama ada lelaki dan perempuan. Ibu bapa juga boleh memilih ciri-ciri seperti ketinggian, rambut, warna mata dan kecerdasan.

Bagi mengupas persoalan ini, wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto MOHD. SHARIFUL HAFIZAL AMINUDDIN menemu bual pensyarah Jabatan Usul dan Fiqh, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid.

Apakah pandangan Islam terhadap kemajuan sains dan teknologi dalam bidang kejuruteraan genetik?

MAHMOOD ZUHDI: Secara umumnya Islam mengalu-alukan kemajuan sains dan teknologi. Sepatutnya umat Islam juga berfikir selaras dengan kemajuan tersebut. Ini kerana sains dan teknologi tidak pernah bertentangan dengan agama kita.

Cuma dalam aspek amalan perlu ada batas supaya tidak mencampuri urusan semula jadi yang telah ditetapkan oleh Allah. Apabila berlaku pertentangan maka ketika itu pengamalannya mesti dihentikan.

Apakah pandangan Islam terhadap teknologi terbaru yang disebut 'bayi rekaan'?

Untuk dijadikan polisi umum, ulama tidak membenarkan penggunaan teknologi ini kerana ia secara langsung mengacau proses semula jadi yang ditetapkan oleh Allah s.w.t.. Ia mengganggu sistem taburan jantina masyarakat. Polisi ini juga termasuk melakukan pembedahan plastik dan menukar jantina. Begitu juga dengan proses sehingga membolehkan kaum lelaki mengandung dan mengeluarkan telur. Ini juga diharamkan dalam agama kita.

Sebabnya ada kebimbangan penggunaan teknologi itu membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Bagaimanapun, dalam kes tertentu yang melibatkan individu ulama berbeza pendapat. Apabila berbeza pendapat, ia diharuskan dan hukumnya ditentukan mengikut kes individu. Apa yang penting ialah perlunya kepada kawalan yang sangat ketat oleh mereka yang pakar seperti doktor dan juga para ulama.

Penggunaan teknologi ini bukan pula menentang ketentuan Allah kerana sains dan teknologi juga mengikut ketentuan Allah. Contohnya, ketentuan Allah beras sifatnya keras dan berbiji. Mengapa kita rendam dalam air dan memasaknya? Ini bermakna kemajuan sains membantu kita dari segi mendapat makanan.

Dalam keadaan darurat bagaimanakah dibenarkan menggunakan teknologi 'bayi rekaan' ini?

Dalam Islam ada kelonggaran atau rukhsah dalam kes-kes tertentu. Keperluan itu pula sangat mendesak di mana jika tidak dilakukan boleh mendatangkan mudarat atau kerugian yang banyak kepada seseorang. Saya lebih cenderung kepada pendapat jika ia dilakukan kepada individu ia patut dibenarkan.

Contohnya, seorang jutawan yang tidak mempunyai anak lelaki. Apabila dia meninggal dunia ada kemungkinan satu pertiga daripada hartanya akan diserahkan kepada pihak berkuasa atau Baitulmal. Dalam keadaan ini, pertimbangan boleh diberi untuk individu tersebut menggunakan kaedah ini. Tetapi ia memerlukan kawalan yang amat ketat termasuk setelah dikeluarkan fatwa yang membolehkannya menggunakan teknologi 'bayi rekaan' selepas mengambil kira pelbagai aspek.

Kaedah yang sama digunakan dalam kes menggunakan dadah. Secara amnya guna dadah adalah haram tetapi untuk tujuan perubatan fatwa mengatakan ia boleh. Ini kerana hal-hal begini tidak bertentangan dengan nas secara khusus tetapi ia hanya melibatkan polisi syariat dalam menjaga keharmonian masyarakat dan keluarga.

Maknanya, pengharaman menggunakan teknologi 'bayi rekaan' ini diputuskan untuk masyarakat umum tetapi dalam kes-kes tertentu ia masih boleh digunakan sebagai alternatif. Islam tidak jumud dan tidak menutup langsung kaedah ini sebagai jalan penyelesaian.

Dalam masyarakat kita juga ada petua-petua untuk mendapatkan anak lelaki atau perempuan. Ia dibenarkan berlaku sebab tidak dianggap benar-benar tepat dan ia tidak mengganggu sistem manusia.

Bagaimanakah pula dengan rawatan kesuburan yang dilakukan oleh wanita muslim?

Dalam keadaan begini, kita perlu terima kemajuan sains dan teknologi. Malah kita patut menggunakan kelebihan bidang ini sebagai ikhtiar mendapatkan anak. Dalam Islam, berikhtiar itu perlu dan kita tidak boleh berserah 100 peratus atau hanya berpeluk tubuh mengharapkan sesuatu tanpa usaha.

Malah Rasulullah pernah bersabda, "Hendaklah kamu berkahwin dengan wanita yang subur dan tidak mandul kerana pada hari kiamat kelak aku berbangga dengan kamu sebagai umat yang paling banyak jumlahnya." (Riwayat Abu Daud)

Segala ikhtiar dan kemajuan teknologi yang boleh meningkatkan sifat semula jadi manusia dibenarkan. Cuma kita menyeleweng dalam menggunakan peluang yang diberi oleh Allah mengikut sifat yang asal. Apa yang penting jangan melampaui batas-batas normal.

Kita ambil contoh pasangan yang mempunyai anak tetapi semuanya lelaki atau perempuan. Dalam hal begini, adakah mereka boleh menggunakan kaedah ini?

Secara prinsipnya kita perlu menerima apa yang dianugerahkan oleh Allah kepada kita dan tidak patut mempersoalkannya kerana kebaikan seseorang itu tidak hanya dari satu aspek sahaja. Dalam Islam, tidak ada perbezaan antara anak lelaki dengan perempuan. Tidak semestinya benda yang kita rasa baik itu adalah baik dan benda yang dirasa kurang baik itu tidak baik.

Jika ditakdirkan dikurniakan taburan anak yang tidak begitu digemari sama ada keenam-enam lelaki atau perempuan belum tentu ia tidak memberi kebaikan kepada ibu bapanya. Mungkin seseorang anak itu kurang menyumbang dari segi ekonomi keluarga tetapi dia sangat patuh kepada ibu bapa. Begitu juga mungkin anak itu miskin harta tetapi dia kaya budi.

Apakah nasihat Datuk kepada pasangan muslim yang bermasalah mendapat zuriat walaupun telah melakukan pelbagai ikhtiar?

Golongan ini boleh membuat rayuan kepada pihak berkuasa, cerdik pandai dan Majlis Fatwa supaya jalan keluar yang adil boleh dicapai. Dalam kehidupan kita ada peraturan untuk masyarakat umum tetapi pengecualian tetap ada bagi orang yang sangat memerlukan contohnya dalam kes 'bayi rekaan' ini.

Pasangan yang terlibat jangan rasa peluang mereka tertutup terus disebabkan fatwa mengharamkan 'bayi rekaan' kerana masih ada ruang khusus bagi mereka. Teknologi yang dibantah penggunaannya oleh Islam adalah yang boleh memporak-perandakan sistem yang sedia ada.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text