Pages

Ads 468x60px

Sunday, July 16, 2006

Hakim Perlu Ada Ilmu Syariah: Prof Dr Abdul Samat Musa.


BANGI: Hakim mahkamah sivil perlu mempunyai pengetahuan perundangan syariah bagi membantu mereka membuat keputusan kes yang menyentuh peruntukan berkaitan Islam dalam perundangan negara, kata Dekan Fakulti Syariah dan Undang-Undang Kolej Universiti Islam Malaysia (Kuim), Profesor Dr Abdul Samat Musa.

Beliau berkata, pengetahuan itu akan dapat dimanfaatkan demi kepentingan Islam yang diberi kedudukan istimewa dalam Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, ketika ini bukan semua kes menyentuh aspek Islam dikendalikan mahkamah syariah kerana ada kes tertentu dikendali dan diputuskan mahkamah sivil.

Katanya, aspek perundangan Islam ketika ini juga semakin banyak disentuh di mahkamah sivil.

"Sejak dua tiga hari lalu, banyak diperkatakan mengenai serban (larangan pemakaian serban di sekolah).

"Kes seperti ini menyentuh isu hukum. Jadi saya fikir mahkamah dan hakim mahkamah sivil secara formal pada masa akan datang, dalam konteks Malaysia, perlu ada asas dan latihan dari segi perundangan syariah," katanya pada Seminar Pertukaran Agama dan Kesan Dari Perspektif Syariah dan Perundangan di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis) di sini, semalam.

Beliau membentangkan kertas kerja bertajuk `Islam Dalam Perlembagaan dan Kebebasan Beragama' pada seminar anjuran Majlis Perwakilan Pelajar Kuis dengan kerjasama Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dan Lembaga Zakat Selangor.

Beberapa hari lalu, Mahkamah Persekutuan memutuskan peraturan sekolah melarang pelajar Islam memakai serban, tidak melanggar Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan berhubung kebebasan beragama.

Keputusan itu merujuk kes rayuan Meor Atiqulrahman Ishak serta dua beradik Syed Abdullah Khaliq Aslamy dan Syed Ahmad Syakur Dihya Syed Ahmad Johari, memohon pengisytiharan bahawa penyingkiran mereka dari Sekolah Kebangsaan Felda Serting Hilir, Jempol, Negeri Sembilan, atas alasan memakai serban sembilan tahun lalu, tidak sah dan batal.

Keputusan Mahkamah Persekutuan itu dibuat panel tiga hakim diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Abdul Malek Ahmad.

Abdul Samat berkata, beliau memahami mahkamah juga mempunyai had dan keterbatasan dari segi undang-undang tetapi sebarang masalah boleh diatasi menerusi peranan Parlimen selaku badan penggubal atau meminda undang-undang.



"Bagaimanapun, jika ternyata mahkamah tidak berupaya berbuat demikian, penyelesaiannya tentulah terletak pada Parlimen," katanya.

Beliau berkata, Islam mesti dilihat dalam konteks luas dan oleh itu jika bidang kuasa yang ada di negeri perlu diperluaskan pada peringkat negara, maka Parlimen perlu mainkan peranannya

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text