Pages

Ads 468x60px

Friday, July 14, 2006

Jakim Harus Cari Jalan Bendung Gejala Murtad

BH-14/7/2006
WALAUPUN kesahihan dakwaan kononnya 100,000 umat Islam negara ini murtad masih boleh dipertikaikan, hakikatnya memang semakin ramai orang Melayu, yang secara automatik di negara ini asalnya beragama Islam, sudah menukar agama. Cuma angka sebenar tidak diketahui kerana sebahagian besar mereka tidak merujuk kepada jabatan agama. Sebagai umat Islam, isu pemesongan akidah memang sensitif tetapi ia suatu cabaran besar bukan saja kepada kerajaan, jabatan agama, ulama dan mufti, malah seluruh umat Islam. Justeru, selain mengkaji jumlah sebenar orang Islam murtad, lebih penting lagi ialah usaha mengenal pasti punca mereka berbuat demikian dan mencari jalan membendung kegiatan itu daripada terus berleluasa. Oleh kerana itu, langkah Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Mustapa Abdul Rahman mengadakan pertemuan dengan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berhubung isu itu diharap menjadi titik permulaan mencari jalan mengatasi masalah ummah ini secara berkesan. Ia adalah susulan usaha Mufti Perak menghantar memorandum 'Ancaman Terhadap Islam' kepada Majlis Raja-Raja empat bulan lalu bagi memaklumkan gejala itu untuk mencari penyelesaian.

Jakim memang ada kaedah pendidikan dan kaunseling tersendiri bagi membendung gejala murtad. Di negara ini, seseorang Islam yang mahu mengisytihar dirinya murtad perlu mengikut hukum syarak dan hanya Mahkamah Syariah boleh memutuskannya seperti yang terkandung dalam Artikel 121 Perlembagaan Persekutuan. Mereka kemudian perlu melepaskan segala hak dan kewajipannya sebagai seorang Muslim tanpa perlu membangkitkan isu hak asasi manusia. Mengikut Artikel 160 Perlembagaan Persekutuan, selagi seseorang itu ditakrifkan sebagai Melayu, dia tidak boleh meninggalkan agama Islam sama sekali – kekal dalam ajaran Islam sehingga meninggal dunia. Begitu pun, Jakim perlu sentiasa berusaha mencari jalan memujuk golongan murtad kembali ke pangkal jalan, antaranya menerusi kaunseling. Jika ingin kembali kepada Islam, mereka perlu mengucapkan dua kalimah syahadah dan bertaubat nasuha iaitu menyesali perbuatan itu dan berazam tidak mahu mengulangi lagi.

Walaupun Islam menganjurkan keterbukaan dan kebebasan, ia tidak bertolak ansur terhadap soal akidah. Murtad adalah jenayah besar dalam Islam kerana ia menandakan seseorang itu memungkiri janjinya kepada Allah SWT. Bagaimanapun, apabila berlaku sesuatu kes murtad, Islam menetapkan ia perlu diselidiki sebelum hukuman dijatuhkan. Sebahagian ulama berpendapat hukuman bunuh hanya boleh dikenakan sekiranya memang benar seseorang itu memilih untuk murtad setelah dia faham Islam. Jika dia murtad dalam keadaan jahil mengenai Islam, maka tindakan lain seperti kaunseling, perlu dilaksanakan.

Kita berpendapat cara paling penting untuk menghurai masalah ini ialah mencari puncanya. Tidak guna kita menuding jari mencari kesalahan ketika orang lain melaksanakan strategi jangka panjang untuk melemahkan umat Islam. Kita harus tahu di mana silapnya masyarakat kita hari ini sehingga melahirkan generasi yang amat rapuh imannya. Apakah kaedah pendidikan agama, yang kita warisi sejak sekian lama gagal melahirkan generasi yang mampu menangani pelbagai cabaran dunia tanpa sempadan sekarang? Jawapan kepada persoalan ini hanya boleh ditemui jika semua kelompok Islam, sedia melupakan perbezaan antara mereka, duduk semeja bermuzakarah dan seterusnya mencari penyelesaian.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text