Pages

Ads 468x60px

Sunday, July 16, 2006

Kes Lina Joy Usaha Terancang Hapuskan Islam

Kes Lina Joy usaha terancang hapuskan Islam PDF
Sat | Jul 15, 06 | 02:09:32 PM
Oleh Baharuddeen Abu Bakar Cabaran murtad begitu serius sebab ia menyentuh secara langsung akidah umat Islam. Ia dirancang, digalakkan, dipelihara, dan dibayai oleh musuh Islam di dalam dan di luar negeri yang menyamar sebagai aktivis hak asasi manusia.

Ajaran Islam tentang murtad telah lama dilaksanakan (kecuali hukumannya) dan adalah kekal dalam sistem undang-undang Malaysia.

Kes Lina Joy yang menukar namanya hampir 20 tahun dahulu, tetapi tidak memohon murtad, dibangkitkan sekarang. Beliau memohon supaya agamanya, Islam, yang disebut di kad pengenalannya dibatalkan. Iaitu secara tidak langsung mencabar ajaran Islam tentang murtad.

Begitu juga dengan Ayah Pin; ajaran krakpotnya didalangi pihak tertentu yang jelas tidak boleh menerimanya, tetapi semata-mata untuk mencabar Islam.

Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, dan Sikh Malaysia (Majlis Bukan Islam) ataupun Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, and Sikhism (MCCBCHS) melalui memorandumnya kepada Majlis Peguam bertarikh 21 Ogos 2001, menuntut, antaranya beberapa desakan yang anti-Islam: Orang Islam hendaklah diberi hak murtad tanpa permohonan ke mahkamah syariah.
Hujah mereka kerana hak ini diberi di bawah Artikel 11 Perlembagaan.

Mereka mendesak sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan mahkamah syariah tetapi dikendalikan mahkamah sivil.

Langkah terbaru, mereka mendesak kerajaan menubuhkan satu badan berkanun, Inter-Faith Commission (IFC) khas untuk menukar ajaran mana saja agama yang dirasa menyekat hak asasi manusia termasuk ajaran Islam tentang murtad. Badan ini boleh memutuskan permohonan oleh seorang Islam yang hendak murtad.

Menurut deraf rang undang-undang IFC yang dikemukakan penganjurnya - Majlis Bukan Islam dalam Majlis Peguam - IFC akan berkuasa melaksanakan beberapa norma undang-undang antarabangsa. Seolah-olah ia adalah undang-undang Malaysia, bagi memutuskan aduan pencabulan hak mengenai agama. Ini bererti aduan tidak akan diselesaikan mengikut agama seseorang atau undang-undang sivil Malaysia sedia ada.
Antara norma-norma antarabangsa itu adalah Deklarasi Hak Asasi Sejagat 1948.

Semua norma antarabangsa itu belum disahkan Malaysia. IFC menuntut supaya agama mestilah mengikut ketentuan norma antarabangsa di atas. Norma antarabangsa itu tidak membezakan antara orang Islam dan bukan Islam.

Bagi orang Islam, peraturan untuk kehidupan mereka bukan lagi Islam tetapi norma-norma antarabangsa yang dicipta manusia. Apa sahaja ajaran Islam yang bertentangan dengan norma antarabangsa hendaklah dihapuskan. Ini bermaksud, Allah mesti tunduk kepada norma antarabangsa. Ini menjejaskan akidah seorang Muslim.

Orang Islam bebas murtad

Deklarasi sejagat mengenai hak asasi manusia menyatakan 'setiap orang mempunyai hak untuk bebas berfikir, suara hati dan agama. Ini termasuk kebebasan menukar agama … (artikel 18)' . Bermaksud status sebagai seorang Muslim bukan ditentukan Tuhan tetapi ditentukan manusia. Berdasarkan norma antarabangsa, Islam tidak berhak menghalang penganutnya keluar daripada Islam kerana itu dibenarkan norma antarabangsa.

Firman Allah, bermaksud: "Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur, maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar. (An-Nahl: 106)

Mendakwahkan agama lain kepada orang Islam

Bukan sahaja deraf undang-undang IFC itu mempermudahkan orang Islam keluar Islam, ia juga membolehkan agama lain didakwahkan kepada orang Islam, dan perbuatan murtad akan menjadi perkara biasa.

Deraf undang-undang IFC berkata, hanya had-had di bawah Artikel 11 (5) terpakai bagi mendakwahkan sesuatu agama kepada seseorang yang bukan menganut agama itu. Artikel 11(5) berkata, mendakwahkan sesuatu agama kepada pengikut agama lain hanya tertakluk kepada "peraturan umum berkaitan keselamatan, kesihatan dan moraliti umum". Di sini jelas Islam menjadi sasarannya.

Artikel 11(4) tidak termasuk dalam deraf undang-undang IFC. Artikel 11(4) berkata Negeri dan juga Kerajaan Persekutuan boleh membuat undang-undang bagi "menghalang atau menghadkan penyebaran mana-mana doktrin agama atau kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama Islam". Kesan pembuangan bahagian artikel ini membolehkan agama lain disebarkan di kalangan orang Islam. Dan IFC akan membenarkan orang Islam murtad walaupun dihalang pihak berkuasa syariah.

Walaupun PBB mengisytiharkan Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948, badan itu tidak berhasrat dan tiada percubaan di mana-mana pun di dunia ini dibuat dengan tujuan mendirikan satu badan saperti IFC.
Seseorang yang ingin murtad boleh mengemukakan permohonannya kepada IFC. Permohonannya akan ditentukan oleh ahli-ahli IFC yang di antaranya adalah orang bukan Islam. Ini adalah campur tangan amat nyata dalam hal ehwal agama Islam.

Jabatan Pendaftaran Negara tidak berhak menolak permohonan seseorang untuk menukar nama daripada Islam kepada bukan Islam dengan alasan itu adalah suatu percubaan untuk murtad. Jika permohonan ditolak ini menjejaskan keharmonian dan kebebasan beragama. Perkara ini terkandung di dalam seksyen 19(3) deraf undang-undang IFC.

Badan kerajaan berkenaan boleh diheret ke mahkamah sebab tidak menghiraukan keputusan IFC.

Membuka ruang seluas-luasnya untuk orang bukan Islam mencampuri hal-ehwal agama Islam

IFC jelas sebuah suruhanjaya anti-Islam. Ini adalah campur tangan orang bukan Islam dalam hal ehwal agama Islam secara terang (tanpa berselindung). Hak perlembagaan bagi mengamalkan agama sendiri (Artikel 11(1) Perlembagaan Persekutuan - Freedom of Religion - tidak berlanjutan kepada mempersoalkan agama lain dan tidak sampai menuntut ajaran agama orang lain dipinda semata-mata untuk kepentingan sendiri.

Orang bukan Islam berhak menuntut hak mereka mengamalkan agama sendiri tetapi tidak sampai mempersoalkan dan campur tangan dalam urusan Islam. Campur tangan ini amat bahaya. Perkara yang berkaitan dengan agama Islam hendaklah diselesaikan oleh mereka yang berkelayakan di dalam Islam sendiri.

Kes Lina Joy, bukan sekadar nama

Pada mulanya Lina Joy memohon kepada Mahkamah Tinggi, secara langsung dan tanpa segan silu, bahawa Perlembagaan memberi hak kepadanya menolak Islam. Permohonan itu gagal; malangnya Mahkamah Tinggi tidak membuat keputusan yang berasaskan syariah semata-mata tetapi berikut definisi Melayu. Seorang Melayu didefinisikan Perlembagaan sebagai orang Islam dan oleh yang demikian Lina Joy sebagai orang Islam tidak boleh menolak agamanya.

Kemudian beliau cuba mencapai tujuan yang sama dengan permohonan supaya beliau dibenarkan tidak menyebut agama dalam kad pengenalan.

Permohanannya kepada Jabatan Pendaftaran ditolak, kemudian beliau mengambil tindakan undang-undang supaya mendapat pengisytiharan bahawa beliau berhak tidak disebut agamanya dalam kad pengenalannya. Apabila permohonan ke Mahkamah Tinggi ditolak beliau merayu ke Mahkamah Rayuan.

Masalah ini ada implikasi yang mendalam kepada akidah, syariah dan juga kuasa badan berkanun pentadbiran Islam di Malaysia. Permohonan itu tidak boleh dipandang ringan dan masyarakat Islam bersyukur mahkamah sivil memahami implikasinya dan membuat keputusan yang berani, prihatin dan sedar dan menyelamatkan keadaan di Malaysia di mana cabaran demi cabaran dibuat oleh musuh Islam dalam negara umat Islam ini.

Permohonan seperti itu bertujuan menutup murtad, dan juga supaya membuat beberapa aktiviti yang dilarang syariah; antaranya selain murtad adalah supaya seorang Islam boleh dikahwinkan dengan orang bukan Islam di gereja atau kuil.

Lebih serius lagi, seorang Islam boleh murtad tanpa permohonan dibuat kepada Majlis Agama.
Permohan beliau dibuat di bawah Akta Pendaftaran yang menghendaki agama disebut sebagai satu-satunya ciri pengenalan seorang. Akta tersebut tidak diluluskan Parlimen dengan tujuan memudahkan murtad dengan yang tidak dapat dielakkan oleh badan pentadbiran Islam. Permohonan itu merupakan satu penyalahgunaan sebab percubaan dibuat bagi mencapai tujuan yang tidak diingininya.

Parlimen adalah bagi mengesahkan ciri-ciri pengenalan peribadi dan bukanlah mengkaburkannya dengan tidak menyebut agama.

Lebih serius lagi percubaan dibuat secara tidak langsung untuk murtad dengan tidak menyebut agama sahaja, dan juga mengelakkan majlis agama yang berkuasa dalam hal ini yang juga mengasaskan hujah mahkamah menolak permohonan itu.

Selepas gagal di Mahkamah Tinggi beliau membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan dan selepas gagal di mahkamah itu pun beliau membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan Persekutuan dan keputusan mahkamah itu ditangguh.

Dalam kesnya Lina Joy mencabar kuasa Jabatan Pendaftaran Negara bahawa jabatan itu tidak diberi kuasa mensyaratkan seorang yang hendak tukar nama Islam asalnya disebabkan murtad hendaklah dapat kebenaran dari Mahkamah Syariah dahulu.

Lina Joy juga berhujah bahawa kesnya adalah kes sivil sahaja iaitu menukar nama menurut hak yang diberi undang-undang sivil; beliau tidak menyentuh tujuan sebenar yang tersirat dalam permohonan itu. Itulah sebabnya peguam kanan, Haji Sulaiman Abdullah, bagi Majlis Agama menyifatkan tindakan itu sebagai murtad dari pintu belakang.

Bukan Islam mahu orang Islam kahwin bukan Islam tanpa masuk Islam

Memorandum Majlis Bukan Islam juga mendesak: "Pendaftar Perkhawinan (sivil) tidak boleh berdaftar perkhawinan seorang Islam. Hendaklah ditegaskan oleh undang-undang bahawa adakah seorang itu Islam atau pun tidak hanya bergantung kepada apa sahaja seseorang itu mengaku adalah agamanya. Jika orang itu berkata, ia bukan Islam, itu mencukupi."

'Perkahwinan' kepada orang bukan Islam adalah punca kes Lina Joy. Jika agama tidak disebut dalam kad pengenalan, seorang Islam boleh dikahwinkan dengan orang bukan Islam di mana-mana sama ada di gereja atau di kuil; itulah sebabnya Lina Joy hendak agamanya tidak disebut dalam kad pengenalannya dan dengan itu menutup kes murtadnya.

'Sisters Against Islam'

Sebagai satu badan yang mementingkan perempuan lebih dari apa sahaja pun, Sisters in Islam menunjukkan bahawa mereka tidak ada apa sahaja batasan pun termasuk ajaran Islam; Lina Joy sebagai perempuan yang mahu berbuat sesuka hatinya, jadi Sisters in Islam pun menyokongnya.

Sisters in Islam juga diberi peranan dalam kes Lina Joy dan mereka telah berhujah bahawa Lina Joy hendaklah diberi hak keluar dari agama walaupun ia bertentangan ketara dengan ajaran Islam.
Oleh yang demikian golongan ini haruslah digelar 'Sisters Against Islam'.

Apakah kepentingan Bukan Islam dalam kes Lina Joy?

Kes Lina Joy merupakan peningkatan strategi musuh Islam. Era 70-an dan selepas itu, mereka mencari orang yang bakal murtad dalam golongan daif seperti anak luar nikah hasil zina antara Islam dan bukan Islam.

Ada sebuah firma peguam di Pulau Pinang yang asyik mengiklankan pengisytiharan murtad dalam The Star. Mereka mengikut satu atur cara undang-undang yang dipanggil deed poll. Pengisytiharan seperti itu tiada kuasa undang-undang di Malaysia sebab itu adalah cara yang digunakan di England oleh seorang yang hendak mengisytiharkan penukaran namanya.

Selepas itu mereka gunakan cara permohonan tukar nama di bawah Akta Pendaftaran Negara. Beberapa kes murtad diluluskan Jabatan Pendaftaran seperti kes Kartini. Apabila jabatan itu sedar, syarat dibuat bahawa orang Islam yang mohom tukar nama dari nama Islam kepada nama bukan Islam, pemohon hendaklah dapat kebenaran Mahkamah Syariah. Syarat itulah yang dicabar dalam kes Lina Joy.

Dalam mendengar hujah di Mahkamah Persekutuan, Hakim Besar Negara, Tun Ahmad Fairuz memberi peluang kepada Majlis Bukan Islam berhujah bahawa orang Islam berhak murtad. Peranan yang diberi kepada mereka, mungkin ada sebab yang baik, iaitu mendengar semua pihak yang berminat, walaupun sama sekali tidak ada kepentingan dari segi hak mereka mempraktikkan agama mereka seperti disyorkan Artikel 11 Perlembagaan.

Tindakan Mahkamah Rayuan Persekutuan boleh dianggap oleh bukan Islam sebagai pengiktirafan hak mereka dalam kes murtad orang Islam; ruang diberi bagi mereka campur tangan dalam Islam. Ini amat dikesali.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text