Pages

Ads 468x60px

Sunday, July 16, 2006

Wujud Akta Lindungi Aqidah

UM-16/7/2006

BANGI 15 Julai – Akta Perlindungan Akidah perlu diwujudkan di semua peringkat bagi menangani gejala murtad di kalangan umat Islam negara ini, kata Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) yang juga Ketua Hakim Syarie, Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman.

Menurutnya, ketika ini tiada peruntukan atau akta terperinci bagi membantu orang Islam yang hendak murtad atau mahu keluar dari agama Islam.

"Dengan adanya akta tersebut, kita berupaya mengambil inisiatif awal seperti memberi khidmat kaunseling dan nasihat kepada mereka," katanya kepada pemberita pada Seminar Pertukaran Agama dan Kesan Dari Segi Perspektif Syariah dan Perundangan di Dewan Auditorium Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), di sini hari ini.

Sementara itu, ketika berucap pada majlis tersebut, Sheikh Ghazali menegaskan, adalah menjadi tanggungjawab muslim membantu apabila saudaranya dizalimi atau teraniaya.

Jelasnya, murtad boleh dilihat sebagai satu bentuk kezaliman dan penganiayaan ke atas diri sendiri dan harus ada peraturan atau enakmen bagi pihak berkuasa menjamin dan melindungi akidah umat Islam dari tergelincir.

Sementara itu, bekas Hakim Mahkamah Khas, Datuk Faiza Thamby Chik berkata, orang Melayu boleh hilang hak keistimewaan Melayu apabila keluar dari agama Islam.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text