Pages

Ads 468x60px

Monday, July 24, 2006

Pelaksanaan Penyitaan Selesaikan Tuntutan Harta Berjumlah Besar


Bantuan polis diperoleh sebagai sokongan aspek ketenteraman awam


BAGI memastikan suatu perintah atau penghakiman untuk sesuatu kes di Mahkamah Syariah dapat dilaksanakan, ada beberapa jenis pelaksanaan dan penguatkuasaan yang boleh dibuat iaitu:

  • Penyitaan dan Penjualan
  • Prosiding Hiwalah (Garnishee)
  • Pemilikan dan Penghantarserahan
  • Saman Penghutang Penghakiman
  • Prosiding Penghinaan Mahkamah (Pengkomitan)

    Semua jenis pelaksanaan dan penguatkuasaan ini hanya dilakukan apabila wujud kegagalan atau keingkaran daripada pihak defendan/responden untuk mematuhi perintah/penghakiman dikeluarkan mahkamah.

    Minggu ini, penulis hanya membicarakan prosiding Penyitaan dan Penjualan. Prosiding ini hanya terpakai dalam proses pelaksanaan/penguatkuasaan untuk perintah atau penghakiman bagi harta alih dan tuntutan yang berjumlah besar.

    Prosiding penyitaan dan penjualan sesuai dilaksanakan apabila pemohon/plaintif mempunyai maklumat bahawa responden/defendan mempunyai banyak barang bernilai dalam premis atau tempat tinggalnya.

    Pelaksanaan jenis ini dimulakan dengan cara memfailkan permintaan untuk mendapatkan perintah pelaksanaan yang hendaklah dikemukakan kepada Pendaftar.

    Perintah bagi pelaksanaan ini hendaklah ditujukan kepada bailif dan mempunyai butir iaitu tarikh perintah atau penghakiman yang diperoleh plaintif terhadap defendan, amaun penghakiman, kos prosiding atau perbicaraan dan kos bagi perintah pelaksanaan ini.

    Perkara lain ialah amaun yang kena bayar, tarikh perintah memberikan kebenaran untuk pelaksanaan (jika berkaitan) dan cara pelaksanaan seperti penyitaan dan penjualan, prosiding hiwalah dan sebagainya.

    Pihak pemohon juga hendaklah memastikan segala perbelanjaan dan fi (yuran) pelaksanaan termasuk kos pelaksanann peguam syarie dilevikan sebagai tambahan kepada hutang penghakiman.

    Pemohon hendaklah mendepositkan wang mencukupi bagi membiayai proses penyitaan dan penjualan khususnya bagi menanggung kos pengawal keselamatan bagi barang disita dan perbelanjaan bailif dalam pelaksanaan penyitaan dan penjualan.

    Pada masa sama, pemohon boleh secara bertulis memohon kepada mahkamah supaya satu tarikh ditetapkan untuk melaksanakan penyitaan.

    Selepas pemohon memfailkan perintah untuk pelaksanaan serta membayar deposit dan selepas Pendaftar berpuas hati dengan dokumen difailkan, Pendaftar akan menetapkan satu tarikh untuk bailif dan wakil pemohon/peguam syarie untuk menjalankan penyitaan.

    Pada peringkat ini pemohon atau plaintif hendaklah bekerjasama kepada mahkamah dengan memberikan maklumat lengkap alamat terakhir defendan walaupun tanggungjawab sebenar untuk memberikan alamat terakhir adalah pada responden/defendan.

    Pihak pemohon/plaintif atau wakilnya, termasuk peguam syarie bersama pegawai mahkamah yang menjalankan pelaksanaan/penguatkauasaan iaitu bailif pada tarikh yang ditetapkan penyitaan hendaklah ke premis pihak defendan mengikut alamat ditetapkan.

    Sekiranya premis prosiding penyitaan yang hendak dijalankan boleh mendatangkan bahaya atau ancaman kepada keselamatan, maka bolehlah mendapatkan bantuan daripada polis sebagai pihak sokongan dari aspek menjaga ketenteraman awam.

    Kemudian, selepas pihak pemohon/plaintif atau wakil dengan peguam syarienya bersama bailif atau pegawai mahkamah tiba di premis atau tempat tinggal responden/defendan, bailif hendaklah memasuki premis atau tempat tinggal berkenaan dengan izin tuan premis atau tempat tinggal jika ia didiami. Seseorang bailif tidak boleh memecah masuk mana-mana premis tanpa kebenaran mahkamah.

    Selepas bailif berada dalam premis atau tempat tinggal responden/defendan, beliau akan memeriksa barang yang ada seperti televisyen, radio dan alat pendingin hawa (barang yang mempunyai nilai). Tetapi, bailif tidak boleh menyita barang keperluan asas defendan/responden seperti peralatan memasak dan katil.

    Selepas bailif mengenal pasti barang yang hendak disita dan melengkapkan senarai penyata harta, pastikan pihak defendan/responden ada bersama bagi mengelakkan sebarang tohmahan. Beberapa salinan perlu dibuat untuk tujuan penyampaian kepada responden/defendan dan pemohon/plaintif untuk ditandatangani. Ia bagi pengesahan barang yang disita. Salinan lain juga diperlukan sebagai rekod fail dan bagi penyediaan laporan kepada Pendaftar mengenai prosiding berkaitan serta proses penilaian barang yang disita bagi tujuan penjualan.

    Pada peringkat ini, jika tiada penyelesaian antara pihak-pihak, secara amalannya selepas barang disita dalam prosiding penyitaan dan penjualan, bailif akan mengguna wang yang didepositkan di mahkamah untuk melantik pengawal keselamatan swasta. Ia bagi memastikan barang yang disita dikawal dan dijaga sementara menunggu perkembangan selanjutnya.

    Bagaimanapun, barang yang disita boleh dibawa keluar untuk tujuan penyimpanan.

    Selanjutnya, bailif atau pegawai mahkamah akan pulang ke mahkamah bersama-sama senarai penyata harta. Bailif seterusnya akan membuat satu laporan kepada Pendaftar.

    Pada masa sama, pihak bailif dikehendaki melalui undang-undang untuk membuat penyata bailif yang mengandungi levi yang dibayar pemohon atau plaintif, butir mengenai harta yang disita dan maklumat penjualan harta yang disita, perbelanjaan pelaksanaan atau sebagainya.

    Sebelum penjualan melalui lelongan dilakukan, jika nilai harta yang disita adalah kecil, penilaian boleh dibuat bailif sendiri atau menghantarnya kepada pihak berkuasa berkaitan. Oleh itu, sekiranya harta yang disita mempunyai penilaian tinggi, bailif hendaklah merujuk kepada mahkamah supaya melantik jurunilai bebas dengan persetujuan pihak berkaitan.

    Selepas penilaian dibuat, bailif hendaklah memastikan notis pengiklanan dibuat dengan penampalan di tempat awam seperti pada papan notis semua mahkamah syariah, masjid, dewan orang ramai dan akhbar tempatan. Orang ramai yang berminat boleh menyertai lelongan awam serta membuat penawaran dan harga tertinggi akan melayakkan penawar memiliki item yang dilelong dengan syarat bayaran dibuat secara tunai atau draf bank.

    Hasil lelongan dikumpul dan dimasukkan ke dalam akaun mahkamah. Penyata bailif akan dilengkapkan di mana hasil penjualan lelongan bersama deposit pemohon dijumlahkan. Seterusnya ditolak dengan jumlah perbelanjaan yang ditanggung ketika prosiding penyitaan dan penjualan dilaksanakan seperti kos pengawal keselamatan, bailif, jurunilai dan pelelong dilantik.

    Sebelum mahkamah membuat bayaran hasil penyitaan dan penjualan, Pendaftar hendaklah memastikan semua wang yang perlu dibayar kepada kerajaan dibayar atau dipotong daripada wang itu. Pendaftar juga perlu memastikan orang yang memohon pembayaran itu adalah orang yang berhak atau diberi kuasa untuk menerima pembayaran itu.

    Sekiranya wang itu tidak dituntut dalam tempoh 15 tahun kecuali orang yang berhak adalah kurang siuman atau tidak cukup umur, wang berkenaan hendaklah dibayar kepada Baitulmal. Jika ada tuntutan dibuat terhadap wang berkenaan selepas itu, mahkamah mempunyai budi bicara untuk memerintahkan jumlah tuntutan itu dibayar atau nilainya kepada pemohon atau plaintif.

    Namun, bagi harta alih selain wang seperti sekuriti dan barang kemas yang disimpan oleh mahkamah, ia tidak boleh dikeluarkan tanpa kebenaran mahkamah.


    Artikel ini dengan kerjasama Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).Pandangan dan persoalan kemukakan kepada PGSM pada admin@pgsm.org.my, faksimile 03-80259495 atau layari http://www.pgsm.org.my/v2
  • No comments:

     

    Sample text

    Sample Text

    Sample Text