Pages

Ads 468x60px

Monday, July 24, 2006

Umat Islam Perlu Sensitif Isu Murtad


SAYA ingin mengulas mengenai isu murtad yang telah menjadi satu masalah besar di negara kita sekarang yang perlu diselesaikan dengan segera.


Pegangan akidah umat Islam di Malaysia kini semakin goyah sebagaimana yang dinyatakan oleh Mufti Negeri Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria dalam satu kenyataannya bahawa hampir 100,000 di Malaysia memohon untuk keluar dari agama Islam.

Perkara yang harus dilihat secara serius dan terperinci adalah mengapa ada umat Islam yang sanggup meninggalkan agama yang syumul ini yang telah dibawa oleh nabi dan sahabat terdahulu.

Adakah umat Islam kini sudah lupa dan tidak yakin agama yang mereka anuti ini? Hanya agama Islam saja yang diterima Allah dan agama ini telah Allah nukilkan dalam firmanNya, 'Sesungguhnya agama (yang diredhai) Allah SWT hanya Islam'. (Surah Ali-Imran: 19).

Sheikh Ahmad Mustafa al-Maraghi dalam menghuraikan ayat ini berpendapat bahawa agama Islam adalah satu kebenaran mutlak dan tidak perlu diragui. Agama ini hanya satu ajaran yang diterima oleh Allah SWT yang menjadi penyuluh kepada kehidupan manusia dan seharusnya menjadi pegangan yang kukuh.

Adalah jelas sekali umat Islam dilarang untuk menyamakan ajaran Allah SWT dengan mana-mana agama selain daripada ajaran-Nya. Menurut Profesor Syed Muhamad Naquib al-Attas, agama Islam adalah cahaya yang terang lagi suci.

Adalah tidak wajar umat Islam yang berada dalam cahaya terang ini terjun ke kawasan yang gelap dan tidak bercahaya.

Saya ingin mengajak pembaca memahami kenapa isu murtad ini amat penting dari konteks undang-undang negara kita. Isu Lina Joy misalnya, yang memohon untuk menggugurkan perkataan Islam dalam MyKadnya semakin hangat diperkatakan.

Ini kerana wujudnya serangan yang melaungkan kebebasan individu dalam beragama.

Ini jelas dilihat dengan tersiarnya berita tentang seorang doktor dan bekas isterinya yang berbeza agama untuk mendapatkan penjagaan dua anak mereka.

Kes ini tidak dapat diputuskan oleh Hakim Mahkamah Rayuan kerana menunggu keputusan Mahkamah Tinggi berhubung kes Lina Joy.

Sekiranya isu ini tidak ditangani dengan berkesan, maka ia boleh membawa implikasi yang buruk kepada institusi di bawah naungan Raja-Raja Melayu. Antaranya ia akan mencabar dan menghakis kedaulatan dan kuasa Raja Melayu dan Majlis Agama Islam Negeri.

Ini secara tidak langsung akan menjejaskan Kuasa Mahkamah Syariah di negara ini berhubung dengan agama Islam. Apa yang lebih membimbangkan kelak, sekiranya institusi kehakiman Syariah lumpuh, adalah dikhuatiri seseorang Islam bebas menganuti dan mengamalkan Islam mengikut kehendak mereka tanpa ada penguasaan daripada pihak berwajib.

Sebagai umat Islam kita seharusnya mempunyai rasa sensitif terhadap perkara yang membabitkan akidah umat Islam. Kita seharusnya bersatu dan bersama-sama melindungi agama Islam yang tercinta ini.



MOHD REZWAN ALIAS,

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Jalan Gombak, Kuala Lumpur.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text