Pages

Ads 468x60px

Wednesday, July 05, 2006

Kes Lina Joy Melibatkan Undang-Undang Perlembagaan

UM-5/7/2006

PUTRAJAYA 4 Julai - Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim hari ini berkata, panel hakim menyedari bahawa rayuan seorang wanita yang mengaku murtad, Lina Joy untuk memadamkan perkataan Islam daripada Mykad adalah berkaitan perlembagaan dan undang-undang pentadbiran.

''Oleh itu, pihak-pihak yang terlibat pastinya ingin satu keputusan yang segera berhubung perkara tersebut.

''Kami akan menyampaikan keputusan secepat mungkin pada tarikh yang akan ditetapkan kelak," katanya.

Beliau turut memberikan penghargaan kepada para peguam yang berhujah dengan terperinci pada prosiding rayuan itu.

Hakim Ahmad Fairuz yang sidang mendengar rayuan itu pada hari keempat di Mahkamah Persekutuan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas peguam perayu dan pihak responden mengakhiri penggulungan hujah mereka.

Hakim Ahmad Fairuz bersidang bersama dua Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Alauddin Mohd. Sheriff dan Datuk Richard Malanjum.

Pada prosiding hari ini, Persatuan Peguam-Peguam Syarie menyertai senarai peguam pemerhati diwakili oleh presidennya, Zainul Rijal Abu Bakar.

Lina Joy atau nama asalnya, Azalina Jalani, 42, diwakili oleh peguam Datuk Dr. Cyrus Das merayu terhadap penghakiman majoriti 2-1 Mahkamah Rayuan pada 19 September 2005 yang mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan untuk memadamkan perkataan Islam daripada kad pengenalannya.

Rayuan

Dalam rayuan, Lina Joy menamakan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Kerajaan Malaysia dan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sebagai pihak responden pertama, kedua dan ketiga.

Beliau mendakwa pihak responden enggan membuat deklarasi mengenai haknya untuk mengamalkan agama pilihan iaitu Kristian.

Peguam Kanan Persekutuan, Datuk Umi Kalthum Abdul Majid yang mewakili Kerajaan dan Ketua Pengarah JPN ketika menggulung hujah menyatakan pihaknya tidak bersetuju dengan pendirian sebahagian para peguam pemerhati yang menyokong rayuan Lina Joy.

Umi Kalthum berkata bahawa Lina Joy adalah seorang Islam sehinggalah statusnya itu ditentukan oleh Mahkamah Syariah.

''Jika keputusan itu belum dibuat maka dia masih seorang Islam dan undang-undang untuknya ialah Undang-Undang Islam," kata Umi Kalthum.

Bagi mengukuhkan hujahnya, Umi Kalthum merujuk penghakiman Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Hamid Mohamad berhubung isu murtad melibatkan kes Kamariah Ali.

Kes itu menjelaskan bahawa penentuan yang betul bagi status untuk keluar daripada agama Islam ialah membuat permohonan mengikut undang-undang syariah dan ia adalah bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Cyrus Das yang juga mengakhiri hujahnya, menyatakan apa yang dibentangkan oleh Sulaiman Abdullah mewakili Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan adalah sebagai pandangan lama dan bukan perkara baru dalam perlembagaan.

Selain itu, Cyrus Das mempersoalkan bahawa Wilayah Persekutuan tidak ada peruntukan undang-undang melibatkan murtad.

Katanya, kesilapan asas para peguam yang mewakili pihak responden ialah gagal untuk menilai hak yang diperuntukkan dalam Artikel 11 Perlembagaan.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text