Pages

Ads 468x60px

Thursday, July 13, 2006

Cadangan Takaful Perkahwinan tidak wajar

SAYA tertarik mengenai cadangan supaya dilaksanakan Takaful Perkahwinan yang diyakini dapat memberikan kemudahan kepada pasangan yang berumahtangga sekiranya berlaku perceraian atau kematian pada kemudian hari.

Walaupun tidak ada lagi usaha untuk mewujudkan Takaful Perkahwinan ini sebagai insurans jangka panjang namun saya ingin menarik perhatian kepada nilai sebuah perkahwinan seakan sudah difokuskan kepada wang semata-mata.

Cukuplah untuk mendirikan sebuah rumah tangga pasangan lelaki dibebani dengan hantaran ribuan ringgit yang tidak 'wajib' hanya sebagai adat turun termurun tetapi diamalkan oleh masyarakat Melayu.

Persandingan dan kenduri-kendara yang terpaksa pihak lelaki dan perempuan menyediakannnya kadangkala sudah melebihi hebahan yang sepatutnya dari rumah hingga ke hotel di mana majlis diadakan dengan perbelanjaan yang besar.

Nilai sebuah perkahwinan bukanlah harus disandarkan kepada keperluan kewangan semata-mata. Cukuplah dengan skim pelaburan dalam amanah saham, perbankan, wang pencen dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang telah sedia ada untuk menghadapi apa jua musibah.

Apatah lagi penerimaan orang Melayu untuk membeli insurans kematian atau apa jua bentuk insurans begitu rendah sekali berbanding bangsa lain di negara ini kerana kurangnya kesedaran daripada amalan menabung.

Idea menyandarkan Takaful Perkahwinan sebagai satu jaminan jangka panjang 'perkahwinan' berbentuk insurans tidak sesuai.

Saya percaya manusia sudah ditentukan jodoh dan rezeki masing-masing oleh Allah s.w.t. Manusia digalakkan berusaha untuk mengubah hidup sama ada daripada miskin kepada kaya, tetapi perlu bersederhana bukan berlebih-lebihan.

Manusia juga digalakkan merancang dan Takaful Perkahwinan yang berupa insurans jangka panjang ini adalah satu perancangan.

Tetapi mengapa perancangan itu perlu difokuskan kepada sesuatu bencana yang bakal menimpa seperti perceraian atau kematian pasangan?

Mungkin adalah lebih baik jika Takaful Perkahwinan itu difokuskan kepada keperluan membeli rumah dengan skim sewa beli kepada bakal pengantin.

Ini kerana harga rumah yang semakin tinggi memungkinkan golongan berpendapatan rendah dan sederhana sukar memilikinya. Keperluan memiliki rumah sendiri adalah keperluan asas yang amat penting dalam sebuah perkahwinan selain daripada wang ringgit.

Sudah pasti bagi mereka yang berusia 18 tahun ke atas sekiranya mempunyai simpanan dalam Takaful Perkahwinan untuk mendirikan rumah tangga kelak mereka layak untuk membayar 10 persen pada harga rumah yang ditawarkan ketika itu dan mampu pula membayar sewa bulanan daripada pinjaman perbankan kerana mereka sudah menabung lebih awal untuk membeli rumah bagi ahli keluarganya.

Bayangkan selepas negara merdeka 49 tahun, masih ada lagi pasangan suami isteri hari ini yang menyewa rumah walaupun anak-anak sudah ke universiti kerana tidak mampu untuk membeli rumah sendiri kerana kesukaran menyediakan wang pendahuluan dan harga rumah semakin meningkat setiap tahun disamping menipiskan peluang golongan berpendapatan rendah dan sederhana di negara ini.

– Dalia Ismail,

Kuala Lumpur.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text