Pages

Ads 468x60px

Friday, July 14, 2006

Pasangan suami isteri diperintah berpisah


EMBONG Zakaria dan Rokiah Che Hassan ketika keluar dari Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, semalam.
UM-14/7/2006

KUANTAN 13 Julai - Mahkamah Tinggi Syariah, di sini hari ini memerintahkan sepasang suami isteri supaya berpisah serta-merta berikutan pernikahan kali kedua mereka, tujuh tahun lalu sebagai tidah sah kerana didapati melanggar hukum syarak.

Hakim Abdul Rahman Md. Yunus ketika membuat perintah itu berkata, penikahan pasangan itu tidak sah kerana defendan pertama, Embong Zakaria yang merupakan seorang kontraktor telah membelakangkan hukum syarak dengan tidak mendapatkan keizinan secara lafaz daripada bekas isterinya, Rokiah Che Hassan yang pada ketika itu telah bergelar janda.

Menurutnya, Embong dan jurunikah yang menikahkan pasangan tersebut, Abdul Manaf Sidek yang juga diletakkan sebagai defendan kedua turut didakwa tidak mendapat keizinan daripada Pejabat Pendaftaran Nikah, Cerai dan Rujuk, Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) terlebih dahulu sebelum melangsungkan pernikahan itu.

''Oleh sebab itu, saya menghukumkan akad nikah antara Zakaria dan Rokiah sebagai tidak sah dan maka dengan itu juga saya memfasakhkan pernikahan tersebut," katanya.

Mahkamah juga mendapati abang Rokiah, Abdul Aziz yang bertindak sebagai wali turut tidak mendapatkan keizinan adiknya itu terlebih dahulu sebelum melangsungkan pernikahan di sebuah surau di Bukit Setongkol di sini.

Kes itu disebut di bawah Seksyen 40(1)(2) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 1987.

Rokiah, 45, dan Embong, 46, pernah bercerai pada Februari 1998, bagaimanapun, telah bernikah semula pada Julai tahun yang sama selepas plaintif habis edah selama tiga bulan.

Rokiah kemudiannya telah memfailkan perceraian kali kedua pada tahun lalu dan dia mendapati pernikahan kali keduanya itu tidak didaftarkan di Pejabat Pendaftaran Nikah, Cerai dan Rujuk Daerah Kuantan.

Pihak plaintif diwakili oleh peguam syarie, Norzita Mohd. Ali manakala kedua-dua defendan berkenaan tidak diwakili oleh peguam.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text