Pages

Ads 468x60px

Friday, July 14, 2006

Keterangan Menerusi Rakaman Video Diterima

BH-14/7/2006
SAKSI kini boleh memberi keterangan melalui rakaman video atau televisyen dalam semua perbicaraan dengan kebenaran mahkamah supaya mereka berasa bebas dan tidak takut atau terancam.


Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad, berkata ia diperuntukkan dalam Seksyen 272B yang diperkenalkan dalam pindaan kepada Kanun Tatacara Jenayah. Bagaimanapun, ia hanya untuk saksi dan bukannya tertuduh.

"Kita memutuskan untuk mengeluarkan subseksyen (2) (yang mengehadkan penggunaan video dalam kes tertentu seperti kesalahan "menyerang atau kecederaan atau ancaman untuk mencederakan" supaya semua jenis kesalahan boleh dibicarakan dengan menggunakan keterangan secara langsung melalui video atau televisyen," katanya.

Radzi ialah Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Rang Undang-undang Kanun Keseksaan (Pindaan) 2004 dan Rang Undang-undang Kanun Tatacara Jenayah (Pindaan) 2004.

Pindaan kanun itu turut memberi tafsiran kepada "prima facie" sebagai penentu tahap pembuktian pada akhir kes pendakwaan dengan menyebut "sesuatu kes prima facie yang diperoleh daripada tertuduh, dengan pendakwaan berjaya mendapatkan bukti bersabit kesalahan dan jika tidak dipatahkan atau dijelaskan, membolehkan sabitan".

Pindaan itu, yang mengambil kira pandangan orang ramai, menggantikan perenggan 173(h) dan Seksyen 180 Kanun Tatacara Jenayah.

"Perenggan 173(ha) dimansuhkan kerana adalah tidak adil untuk membenarkan pendakwaan memeriksa balas tertuduh mengenai pemberian pernyataan tidak bersumpahnya," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text