Pages

Ads 468x60px

Friday, February 24, 2006

HM Edisi Nasional: Kes lewat hanya 6 peratus

HM-24/2/2006

PUTRAJAYA: Hanya 6.3 peratus kes perceraian di mahkamah syariah selesai dalam tempoh lebih setahun dan kelewatannya bukan disebabkan kelemahan sistem terbabit, sebaliknya sikap plaintif dan defendan sendiri.

Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman, berkata majoriti kes perceraian diselesaikan dalam tempoh sasaran ditetapkan iaitu tiga bulan.

"Sebanyak 71.6 peratus kes diselesaikan dalam tempoh tiga bulan dan 84.7 peratus lagi diselesaikan dalam tempoh enam bulan," katanya kepada pemberita selepas majlis mahabbah JKSM bersama masyarakat peringkat Wilayah Persekutuan 2006, semalam.

Sheikh Ghazali berkata, perangkaan itu menepis pandangan dan tanggapan negatif masyarakat bahawa Mahkamah Syariah lewat menyelesaikan kes terutama perceraian.

"Kelewatan melebihi setahun bagi kes yang dikemukakan juga disebabkan faktor plaintif dan defendan yang melengahkan perbicaraan antaranya tidak hadir menyebabkan mahkamah terpaksa menangguhkan kes," katanya.

Beliau berkata, statistik kes pada 1998 hingga 2002 itu juga akan dikemaskinikan dengan adanya kajian baru yang dimulakan tidak lama lagi.

Selain itu katanya, pengenalan e-Syariah pada 2002 juga mempercepatkan proses pendaftaran yang boleh dilakukan secara on-line.

"Pendaftaran melalui e-Syariah lebih mudah dan daripada situ, pegawai sulh akan menyediakan dokumen dan dibawa kepada hakim untuk diperakukan, cara ini cukup cepat dan mudah," katanya.

Beliau berkata, tambahan 41 lagi pegawai sulh di seluruh negara juga mempercepatkan proses perceraian dan perkara berkaitan termasuk hak penjagaan anak.

Mengenai majlis mahabbah, Sheikh Ghazali berkata, ini adalah sebahagian usaha JKSM untuk memberi penerangan dan meningkatkan kefahaman masyarakat mengenai peranan institusi kehakiman syariah di negara ini.

Beliau berkata, program ini memberi peluang kepada jabatan dan masyarakat berinteraksi bagi membolehkan orang ramai mendapat gambaran jelas, benar dan tepat.

Katanya, majlis berkenaan akan diadakan di empat negeri lain iaitu Pulau Pinang, Melaka, Selangor dan Negeri Sembilan.


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text