Pages

Ads 468x60px

Tuesday, February 14, 2006

Kes Suami Isteri Diarah `Berpisah' Didengar Esok

UM Online 14/2/2006
MUAR 13 Feb. - Setelah luahan hatinya disiarkan Utusan Malaysia, Zanariah Abdullah akhirnya menerima surat `hitam-putih' daripada Jabatan Agama Islam Negeri hari ini, mengarahkannya berpisah secara `farakh' dengan suami.

Kes pernikahannya dengan Muhammad Nazirul Azman Nasaruddin, 24, yang diiktiraf tidak sah ekoran kekhilafan semasa pengendalian urusan itu pula, akan didengar di Mahkamah Syariah Muar, Rabu ini.

Zanariah, 24, ketika dihubungi Utusan Malaysia memberitahu dia telah menerima surat mengarahkan `berpisah' dengan suami daripada jabatan berkenaan.

``Pejabat Agama Muar telah menghubungi saya pagi ini dan meminta saya datang untuk mengambil surat tersebut dan saya dimaklumkan bahawa kes ini akan dibawa ke mahkamah Rabu ini.

``Menurut penjelasan daripada Kadi Daerah Muar, pihak jabatan terbabit telah mengakui bahawa kekhilafan itu berpunca daripada tindakan jurunikah yang terus meletakkan bapa saudara saya, Mohd. Shah Salim sebagai wali hakim, sedangkan ketika majlis pernikahan itu berlangsung, adik lelaki saya, Mohd. Shafiq, 19, ada bersama.

``Pihak jabatan terbabit juga memberitahu saya bahawa tindakan menggantung tugas mungkin dikenakan terhadap jurunikah terbabit di atas kekhilafannya itu,'' jelas beliau.

Sementara itu, Kadi Daerah Muar, Ahmad Hanif Naim ketika dihubungi berkata, pihaknya sedang menyiapkan laporan berhubung kes pasangan suami isteri itu.

Menurutnya, laporan tersebut akan diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Agama Negeri, Zainal Abidin Osman untuk tindakan selanjutnya.

Sementara menunggu laporan itu siap, katanya, beliau telah diarah supaya tidak memberi sebarang kenyataan kepada media mengenai isu pasangan suami isteri terbabit.

``Sebaliknya, segala penjelasan mengenai perkara itu akan dijelaskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama Negeri sebaik sahaja laporan itu diterima kelak,'' katanya.

Pasangan berkenaan yang bernikah pada 5 Februari tahun lalu telah diarahkan `berpisah' (farakh) sejak 2 Februari lalu dan mereka hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

Pernikahan yang dijalankan di rumah Zanariah diiktiraf tidak sah oleh Mufti Johor, Datuk Noh Gadut kerana berlaku kekhilafan semasa pengendalian urusan pernikahan itu.

Keputusan Jabatan Agama Islam daerah itu dibuat oleh tiga orang pegawai di jabatan itu secara lisan dan tanpa sebarang hitam putih.

Diminta mengulas laporan akhbar ini hari ini mengenai kekecewaan Zanariah terhadap pejabat agama itu, Ahmad Hanif enggan mengulas lanjut sebaliknya berkata, pihaknya telah pun menjalankan tindakan berhubung kes itu

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text