Pages

Ads 468x60px

Thursday, February 16, 2006

JAG Sokong Sistem Syariah Dikaji


BH-16/2/2006
KUALA LUMPUR: Gabungan Kumpulan Wanita Bertindak Bagi Kesamarataan Gender (JAG) yang sebelum ini mendesak kerajaan meminda Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan Pindaan 2005, menukar pendirian berhubung perkara itu.

Dalam kenyataannya semalam, JAG menyambut baik dan mengalu-alukan sikap kerajaan terutama Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Kabinet yang peka serta prihatin terhadap suara rakyat terutama dalam isu Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan Pindaan 2005.

Pengarah Eksekutif, Women's Development Collective (WDC), Maria Chin Abdullah yang mewakili JAG berkata, pihaknya juga menyambut baik kenyataan Perdana Menteri mengenai perlunya sistem syariah dikaji bagi memastikan ia selaras komitmen kerajaan terhadap prinsip keadilan dan kesamarataan gender.

"Kami berbesar hati bahawa ulasan dan cadangan kami berdasarkan kajian mendalam oleh pakar perundangan Islam diambil kira dan dipertimbangkan kerajaan.

"Kami juga menyambut baik keputusan kerajaan menangguhkan dulu pewartaan undang-undang berkenaan," katanya.

JAG adalah gabungan tujuh persatuan yang mewakili wanita yang dianggotai Persatuan Pertolongan Wanita (WAO), Pertubuhan Pergerakan Wanita (Awam), Pusat Kesedaran Wanita Pulau Pinang (WCC), Sisters in Islam (SIS) dan Jawatankuasa Wanita Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

JAG ditubuhkan pada 8 Mac 1985 berikutan peningkatan kes keganasan terhadap wanita yang dilaporkan media.

Maria berkata, JAG juga mengalu-alukan inisiatif Peguam Negara menjalankan proses perundingan dengan pelbagai pihak dan setakat ini tiga rundingan diadakan dan maklumat daripada JAG turut dibincang serta dipertimbangkan.

"Ini mencerminkan proses yang telus dan terbuka selaras prinsip demokrasi di negara ini. Kami harap pindaan undang-undang berkenaan dapat dibentang semula di Dewan Rakyat Mac ini," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text