Pages

Ads 468x60px

Monday, February 13, 2006

Saya Hilang Keyakinan Terhadap Pejabat Agama

Oleh Suffian Abu Bakar


Zanariah Abdullah.

UM-13/2/2006
MUAR 12 Feb. - ``Keyakinan saya terhadap Jabatan Agama Daerah Muar kini semakin hilang dan saya rasa malas untuk berurusan dengan jabatan itu lagi selepas ini.

``Apa yang saya harapkan ialah mereka yang arif tentang bab ini segera campur tangan untuk membantu menyelesaikan kemelut yang melanda saya dan suami sekarang.''

Begitulah luahan Zanariah Abdullah, 24, apabila pernikahan dengan suaminya, Nazirul Azman Nasarudin, 24, setahun lalu dianggap tidak sah oleh Pejabat Agama Daerah Muar, baru-baru ini.

Pasangan suami isteri yang diarahkan `berpisah' (farakh) itu juga kesal kerana sejak kisah mereka disiarkan dalam Utusan Malaysia semalam, tiada seorang pun pegawai atau kakitangan pejabat agama terbabit menghubungi mereka untuk memberi kaunseling atau nasihat.

Menurut Zanariah, sepatutnya pihak pegawai jabatan agama terbabit yang lebih arif dalam hal-hal agama membantunya menangani kes ini tetapi jawapan yang diterimanya oleh mereka sebelum ini, ramai memberikan penjelasan yang berbeza sehinggakan dia dan suaminya tidak tahu apa tindakan selanjutnya.

``Saya hairan kenapa Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berkata hanya mahkamah yang berhak menetapkan nikah saya difarakhkan, sedangkan pegawai jabatan agama di Muar boleh memfarakhkan saya dan suami hanya melalui satu surat?

``Ada pula pendapat yang menyatakan bahawa saya dan suami tidak perlu difarakhkan, sebaliknya boleh dinikahkan semula, mana satu yang harus kami ikut,'' katanya.

Dalam laporan Utusan Malaysia semalam, sepasang suami isteri yang dinikahkan setahun lalu oleh kadi daerah ini kini terpinga-pinga, setelah pejabat agama itu memberitahu pernikahan mereka tidak sah.

Ekoran itu pasangan berkenaan telah diarahkan `berpisah' (farakh) dan mereka hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

Pernikahan yang dijalankan di rumah Zanariah pada 5 Februari tahun lalu diiktiraf tidak sah oleh Mufti Johor, Datuk Noh Gadut kerana berlaku kekhilafan semasa pengendalian urusan pernikahan itu.

Keputusan itu dibuat setelah pernikahan itu diwalikan hakim, sedangkan pengantin perempuan mempunyai adik lelaki sebagai wali.

Menurut Zanariah, meskipun dihimpit permasalahan itu, dia dan suami tetap berpisah sebagai suami isteri sejak 2 Februari lalu, iaitu tarikh dia dimaklumkan oleh pegawai jabatan terbabit.

Secara peribadi, dia juga membuat pengakuan bahawa masih belum hamil sehingga sekarang.

Dia meminta pihak bertanggungjawab menghentikan kerenah birokrasi di jabatan terbabit dan segera menyelesaikan masalahnya.

Tegasnya lagi, selain membuat laporan polis semalam, pihaknya tidak teragak-agak untuk membawa perkara itu ke mahkamah bagi mendapatkan keadilan sepenuhnya.

Sementara itu, Mufti Johor, Datuk Noh Gadut ketika ini difahamkan berada di Jakarta, Indonesia dan gagal dihubungi

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text