Pages

Ads 468x60px

Saturday, February 04, 2006

Isteri Disoal Kenapa Suami Nakal

Mahkamah-UM online-4/2/2006

SHAH ALAM 3 Feb. - ``Macam mana suami kamu, nakal sangat ni?'' kata seorang hakim Mahkamah Sesyen di sini hari ini kepada seorang isteri ketika hadir untuk menjamin suami yang menghadapi dua tuduhan merogol teman wanita yang berusia 14 tahun empat bulan.

Dalam kes itu, Mahsum Mahsuri, 36, yang mempunyai status penduduk tetap, pada mulanya mengaku bersalah di hadapan Hakim Suraya Othman atas tuduhan merogol mangsa yang baru dikenali dua bulan, sambil mendakwa ia berlaku atas dasar suka sama suka dan tiada paksaan.

Mahsum didakwa merogol mangsa, pelajar tingkatan dua, antara pukul 8.30 pagi dan 12.30 tengah hari, 4 Januari lalu di Riverstone Calet, Jalan Ulu Yam, Selayang dekat sini.

Dia didakwa mengulangi perbuatan yang sama pada pukul 7 pagi, 11 Januari lalu, di bengkelnya di No. 1, Jalan Melor 2, Taman Desa Melor, Serendah Hulu Selangor dekat sini.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Selepas pertuduhan dibacakan, Suraya menjelaskan mengenai sebab dan akibat pengakuannya.

Mahsum bagaimanapun menukar pengakuan kepada tidak bersalah atas kedua-dua tuduhan.

Timbalan Pendakwa Raya, Nahra Dollah mencadangkan kepada mahkamah supaya tertuduh dibenarkan diikat jamin berjumlah RM14,000 dengan seorang penjamin kerana tertuduh dan mangsa berjiran.

Isteri Mahsum yang hadir untuk menjaminnya bagaimanapun merayu supaya jumlah tersebut dikurangkan sehingga RM2,000.

Sambil menangis di hadapan Suraya, wanita yang bekerja sebagai kerani, berjanji akan berpindah ke tempat lain dalam waktu yang terdekat dan menutup bengkel tersebut.

Setelah pelbagai soalan diajukan, Suraya kemudiannya membenarkan Mahsum dibebaskan dengan jaminan RM3,000.

Beliau juga memerintahkan supaya tertuduh melaporkan diri di balai polis terdekat dan ditegah daripada mengganggu mangsa.

Mahkamah menetapkan sebutan semula kes itu pada 22 Mac ini bagi memberi peluang tertuduh melantik peguam bela.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text