Pages

Ads 468x60px

Wednesday, February 01, 2006

Mualaf Disaran Kemas Kini Data MyKad

UM Online 1/2/2006

MELAKA 31 Jan. - Setiausaha Majlis Agama Islam Melaka (MAIM), Abd. Halim Tawil menasihatkan golongan mualaf di negeri ini agar mengemaskini data peribadi mereka pada MyKad masing-masing di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) negeri.

Menurutnya, ia perlu dilakukan kerana kad pengenalan merupakan dokumen rasmi yang amat penting dalam melakukan sebarang urusan.

Selain itu, katanya, status agama seseorang itu juga dapat ditentukan secara jelas bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.

``Saya harap mereka yang memeluk Islam segera menukar MyKad masing-masing, pihak MAIM sedia membantu mereka bagi memudahkan urusan penukaran itu.

``Jangan bersikap acuh tak acuh tentang perkara ini, ia perlu dilakukan bagi mengelak timbul masalah di kemudian hari,'' katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, isu-isu berkaitan kesahihan orang bukan Islam yang menukar agama kepada Islam timbul apabila mereka tidak menukar status itu pada MyKad masing-masing.

Tambahnya, perkara yang sama berlaku kepada seorang lelaki berketurunan India, N.Anthonysamy atau nama Islamnya, Mohd. Sani Abdullah, 71, yang meninggal dunia semalam apabila keluarganya yang beragama Kristian datang menuntut jenazahnya di Hospital Melaka kerana tidak tahu dia telah memeluk Islam.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text