Pages

Ads 468x60px

Saturday, February 04, 2006

`Tugas Saya Sudah selesai'

UM-04/2/2006
PUTRAJAYA 3 Feb. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Abdullah Md. Zin berkata, beliau tidak perlu mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhubung isu pewartaan Rang Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2005. Ini kerana, katanya, tanggungjawab beliau telah selesai dan sebarang perkembangan mengenai isu tersebut adalah di bawah tanggungjawab Shahrizat.``Pada pihak saya, isu Rang Undang-Undang Keluarga Islam itu dah selesai dan tidak ada apa-apa lagi nak komen.``Sebab itulah apa sahaja yang berlaku pada masa ini, beliaulah (Shahrizat) jumpa saya dan bukan saya kena jumpa beliau,'' katanya.Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran buku Yang Tersirat... Dalam Negara Islam Membangun hasil tulisan Duta Besar Malaysia ke Arab Saudi, Datuk Dr. Ismail Ibrahim di sini hari ini.Beliau mengulas perkembangan terkini pewartaan Rang Undang-Undang Keluarga Islam yang menimbulkan kontroversi kerana dikatakan menindas wanita.Kabinet pada 11 Januari lalu menangguhkan pewartaan undang-undang berkenaan yang diluluskan Parlimen pada 22 Disember 2005 sehingga kajian semula dilakukan.Berhubung undang-undang berkenaan juga, Kabinet menerima dua nota masing-masing daripada pejabat Peguam Negara serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.Sehubungan itu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu kedua-dua nota itu diteliti dan dibincangkan sebelum dikemukakan semula kepada Kabinet.Semalam, Shahrizat dilapor akan mengadakan sidang akhbar khas mengenai isu pewartaan Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2005 pada 9 Februari ini.Dr. Abdullah ketika ditanya tentang laporan mengatakan kemungkinan undang-undang itu akan dibentang di Parlimen pada persidangan Dewan Rakyat bulan Mac ini berkata:``Saya tidak tahu-menahu tentang soal itu. Saya tidak pernah kata apa-apa mengenai perkara itu dan jika beliau (Shahrizat) ingin lakukan pembentangan di Parlimen, saya nak dengar,'' katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text