Pages

Ads 468x60px

Monday, February 06, 2006

Platform Bincang Pindaan Keluarga Islam

BH-6/2/2006

 
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mewujudkan satu platform bagi membolehkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membincangkan Rang Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2005 yang menimbulkan kontroversi baru-baru ini.

Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata arahan untuk mewujudkan platform itu dikeluarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk mengelakkan salah faham dan tidak puas hati berkaitan undang-undang itu.

"Setakat ini belum ada satu usaha atau pun platform yang mana mereka (NGO) boleh menyatakan atau menyuarakan rasa tidak puas hati atau nak memperbetulkan mana-mana yang dirasakan perlu diperbetulkan pihak kerajaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis konvokesyen kedua Kolej Islam Antarabangsa di Gombak di sini, semalam.

Mashitah berkata, beliau dipertanggungjawabkan untuk perbincangan itu dan akan menjemput semua NGO berkaitan dalam masa terdekat sebelum rang undang-undang itu dibentangkan semula di Parlimen bulan depan.

Pada 11 Januari lalu, Kabinet menangguhkan pewartaan Rang Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2005 berikutan aduan terhadap beberapa peruntukan dalam pindaan undang-undang itu yang didakwa menindas dan tidak adil kepada wanita. – Bernama

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text