Pages

Ads 468x60px

Thursday, February 16, 2006

Nazirul-Zanariah Terima Keputusan Mahkamah

Nazirul-Zanariah terima keputusan mahkamah

UM 16/2/2006
MUAR 15 Feb. - Pasangan suami isteri yang terpaksa berpisah secara farakh, Muhammad Nazirul Azman Nasaruddin dan Zanariah Abdullah menerima keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Syariah Muar hari ini dengan reda.

Bagaimanapun, Zanariah, 24, dan Muhammad Nazirul Azman, 24, mungkin akan merujuk kepada peguam mereka sama ada perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap Pejabat Agama Daerah Muar yang menyebabkan pernikahan mereka itu tidak sah.

Menurut Zanariah, dia tidak pasti bentuk tindakan yang akan diambil tetapi ia bergantung kepada hasil perbincangannya dengan peguam kelak.

``Saya dan bekas suami sudah menjangkakan keputusan ini tetapi kami terpaksa menerimanya dengan hati terbuka.

``Kami juga akan merujuk kepada peguam mengenai bentuk tindakan yang akan diambil nanti kerana ia melibatkan pernikahan kami yang berlangsung setahun lalu tidak sah disebabkan tersalah wali,'' katanya ketika ditemui di luar Mahkamah Tinggi Syariah di Pejabat Agama Daerah Muar, di sini hari ini.

Memutuskan

Mahkamah Tinggi Syariah hari ini memutuskan Muhammad Nazirul Azman dan Zanariah perlu berpisah secara farakh dan hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi itu, Shakirin Omar di hadapan pasangan terbabit, Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk daerah Muar, Ahmad Hanif Naim dan seorang pendaftar mahkamah di kamar hakim dan ia berkuat kuasa mulai kelmarin.

Pernikahan pasangan terbabit pada 5 Februari tahun lalu tidak sah kerana ketika majlis akad itu berlangsung, terdapat wali lain yang lebih layak iaitu adik lelaki seibu sebapa kepada Zanariah.

Kes pernikahan mereka itu terpaksa diputuskan oleh mahkamah syariah setelah pasangan terbabit mendakwa berlaku kekhilafan berhubung penggunaan wali hakim.

Berikutan kekecewaan pasangan terbabit yang disiarkan dalam Utusan Malaysia baru-baru ini, perkara itu telah dibawa ke mahkamah syariah untuk diputuskan hari ini.

Sementara itu, Zanariah dan bekas suaminya ditemani ahli keluarga masing-masing menunggu di mahkamah sejak pukul 8.30 pagi ini.

Menurutnya, dia dan bekas suami telah mendapatkan khidmat seorang peguam syarie di Johor Bahru dan tindakan selanjutnya akan dibuat selepas keputusan mahkamah hari ini.

Dalam pada itu, ditanya mengenai kemungkinan pihak keluarganya akan mengadakan semula majlis pernikahan selepas tamat tempoh farakh, dia berkata, perkara itu belum dibincangkan termasuk lokasi pernikahan mereka

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text