Pages

Ads 468x60px

Tuesday, February 28, 2006

Pasangan `berpisah' Dibenar Kahwin Bila-bila Masa

Oleh Suffian Abu Bakar

UM 28/2/2006
MUAR 27 Feb. - Yang mana satu betul?. Pasangan suami isteri, Muhammad Nazirul Azman Nasaruddin dan Zanariah Abdullah (kiri) sebelum ini diarahkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Muar berpisah secara farakh kerana pernikahan mereka dikatakan tidak sah.

Mereka hanya boleh bernikah semula selepas Zanariah tiga kali suci.

Tetapi hari ini mereka menerima `kejutan' apabila mendapat surat dari mahkamah yang sama menyatakan mereka boleh menikah bila-bila masa - tidak perlu menunggu tiga kali suci.

Yang menghairankan mereka ialah surat terbaru dari Pejabat Agama Daerah Muar ini bertarikh 15 Februari lalu iaitu tarikh yang sama Mahkamah Tinggi Syariah Muar mengarahkan pasangan itu berpisah secara farakh.

Walaupun Muhammad Nazirul Azman, 24, dan Zanariah, 24, gembira dengan perkhabaran terbaru itu, namun mereka keliru, terkejut serta sangsi kerana sebelum ini, mereka diarahkan berpisah dan hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

``Saya keliru kerana kami sebelum ini diarahkan untuk berpisah secara farakh, tetapi surat perintah mahkamah yang diterima hari ini lain pula.

``Ini menyebabkan saya dan bekas suami merasakan urusan pernikahan kami ini seperti bahan uji kaji,'' kata Zanariah ketika ditemui Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Kes Muhammad Nazirul Azman dan Zanariah, yang bernikah pada 5 Februari tahun lalu itu terpaksa diputuskan oleh Mahkamah Syariah setelah berlaku kekhilafan berhubung penggunaan wali hakim.

Mahkamah Tinggi Syariah Muar di sini pada 15 Februari lalu memutuskan pasangan terbabit berpisah secara farakh dan hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

Keputusan farakh itu dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi itu, Shakirin Omar di hadapan pasangan terbabit, Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk daerah Muar, Ahmad Hanif Naim dan seorang pendaftar mahkamah di kamar hakim dan ia berkuat kuasa 13 Februari.

Pasangan itu sebelum ini mendakwa Pejabat Agama Daerah Muar tidak mengiktiraf pernikahan mereka dan mengarahkan kedua-duanya berpisah secara farakh mulai 2 Februari lalu.

Pernikahan itu dikatakan tidak sah kerana menggunakan wali hakim, sedangkan ketika itu adik lelaki Zanariah berada pada majlis tersebut.

Zanariah memberitahu, dia menerima panggilan telefon daripada Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk Muar, Jumaat lalu yang memaklumkan bahawa dia dan bekas suaminya boleh bernikah semula pada bila-bila masa.

``Ketika itu saya berada di Shah Alam, Selangor dan kami hanya pulang ke Muar untuk mengambil salinan surat itu hari ini.

``Saya dimaklumkan bahawa kami boleh bernikah semula pada bila-bila masa kecuali jika saya ingin bernikah dengan lelaki lain sahaja saya perlu menunggu tiga kali suci,'' jelas beliau.

Sementara itu, Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk Daerah Muar, Ahmad Hanif Naim ketika dihubungi berkata, beliau tidak dapat memberi sebarang penjelasan kerana perkara itu adalah di luar bidang kuasanya

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text