Pages

Ads 468x60px

Wednesday, January 25, 2006

Balu Moorthy fail memorandum rayuan

Oleh Norazlita Mohd. Sies- UM 25/1/2006

PUTRAJAYA 24 Jan. - Balu pendaki Everest, Sarjan M. Moorthy atau nama Islamnya Mohamad Abdullah, S. Kaliammal hari ini memfailkan memorandum rayuan di Mahkamah Rayuan di sini untuk mencabar dan mempertikaikan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Kaliammal memfailkan memorandum tersebut di Pejabat Pendaftar mahkamah itu melalui firma guaman Tetuan A. Sivanesan & Co. untuk mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi Bahagian Rayuan Kuasa-Kuasa Khas, Hakim Datuk Md. Raus Sharif pada 28 Disember 2005.

Kaliammal telah menyenaraikan 50 alasan bagi rayuan yang dikemukakannya.

Antaranya, Kaliammal berpendapat bahawa Hakim Md. Raus terkhilaf apabila tidak membuat kesimpulan bahawa Mahkamah Tinggi Sivil mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan sama ada Allahyarham dengan sahnya telah memeluk agama Islam.

Kaliammal juga berpendapat, hakim berkenaan juga terkhilaf kerana tidak membuat kesimpulan bahawa tidak terdapat sebarang keterangan langsung yang konklusif untuk menunjukkan Allahyarham telah menganut Islam.

Beliau turut mengatakan, hakim juga melakukan kesilapan apabila berpendapat Mahkamah Tinggi Sivil tidak boleh mengkaji semula atau mempersoalkan pengesahan perintah yang dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah.

Kaliammal juga mendakwa bahawa hakim telah terkhilaf dari segi undang-undang dan fakta apabila gagal memutuskan bahawa Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan tidak sejajar dengan konsep hak asasi manusia.

Pada 28 Disember 2005, Hakim Md. Raus memutuskan menolak saman pemula Kaliammal dalam usaha mendapatkan deklarasi bahawa suaminya bukan beragama Islam.

Wanita itu menuntut agar jenazah Allahyarham Mohamad dikebumikan menurut adat istiadat agama Hindu.

Pada 22 Disember 2005, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur memerintahkan pihak yang menjaga jenazah Mohamad supaya menyerahkannya kepada Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) untuk dikebumikan segera mengikut agama Islam dan hukum syarak.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text