Pages

Ads 468x60px

Friday, June 30, 2006

JPN bantu wanita murtad tukar nama Lina Joy

JPN bantu wanita murtad tukar nama Lina Joy

Oleh KAMARIAH AHMAD-UM-30/6/2006


PUTRAJAYA 29 Jun - Peguam Kanan Persekutuan, Datuk Umi Kalthum Abdul Majid hari ini berkata, orang Malaysia suka menolong untuk menyelesaikan masalah sebagaimana dilakukan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang membantu seorang wanita yang ingin menukar namanya sebagai Lina Joy.

''Mereka (JPN) cuba menolong untuk menukar nama, Lina Joy dan mendapatkan pengenalan diri yang baru, MyKad," kata beliau.

Namun, kata Umi Kalthum, apabila Lina Joy memperoleh kad pengenalan atas nama barunya, beliau pula mendakwa JPN telah membuat helah dengan memasukkan perkataan Islam pada MyKadnya.

Umi Kalthum menyatakan demikian ketika berhujah di Mahkamah Persekutuan di sini, membantah rayuan Lina Joy atau nama asalnya Azalina Jalani yang mengaku murtad untuk memohon memadamkan perkataan Islam daripada kad pengenalan, MyKad.

Rayuan itu didengar di hadapan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim bersama dua Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Alauddin Mohd. Sheriff dan Datuk Richard Malanjum.

Hakim Richard mencelah hujah Umi Kalthum yang menyebut orang Malaysia suka menolong sambil berkata: ''Reader's Digest tidak akan bersetuju dengan Datuk (Umi Kalthum)." Galeri awam kedengaran tergelak.

(Merujuk kajian Reader's Digest, Kuala Lumpur sebagai bandar raya ketiga daripada 35 bandar raya di dunia yang diselidik mempunyai penduduk paling biadap).

Umi Kalthum yang mewakili Kerajaan Malaysia serta Ketua Pengarah Pendaftaran Negara sebagai pihak responden kedua dan ketiga menjelaskan mengenai peruntukan-peruntukan yang diguna pakai oleh JPN bagi permohonan membuat kad pengenalan.

Dalam hujah awalnya, Umi Kalthum berkata, kes murtad di bawah undang-undang Islam hendaklah dikendalikan oleh Mahkamah Syariah.

Beliau menyatakan bahawa Mahkamah Sivil tidak ada kuasa untuk mendengar kes murtad yang berkaitan Islam kerana ia di bawah Mahkamah Syariah.

Umi Kalthum juga berpendapat bahawa Lina Joy tidak pernah membawa kes tersebut ke Mahkamah Syariah.

Tambahnya, hanya Mahkamah Syariah mengetahui dan boleh membuat keputusan perkara murtad.

Oleh itu beliau memohon agar rayuan tersebut ditolak dengan kos.

Pada rayuan itu, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dinamakan pihak responden pertama diwakili oleh peguam Sulaiman Abdullah yang dibantu bersama peguam Halimatun Sa'diah Abu Ahmad dan Norhusniah Husin.

Sulaiman yang cuti sakit dijangka membuat hujah bantahan pada Isnin ini.

Lina Joy, 42, diwakili peguam Datuk Dr. Cyrus Das merayu terhadap penghakiman majoriti 2-1 Mahkamah Rayuan pada 19 September 2005 yang mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonannya untuk memadamkan perkataan Islam daripada kad pengenalan.

Beliau mendakwa bahawa pihak responden enggan membuat deklarasi mengenai haknya untuk mengamalkan agama pilihan iaitu Kristian.

Sementara itu Majlis Peguam Malaysia turut diwakili dua peguam pemerhati, Malik Imtiaz Sarwar dan Ang Hean Leng.

Rayuan tersebut turut mendapat perhatian beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang diwakili oleh peguam pemerhati.

Meera Samanther mewakili Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Pusat Kesedaran Wanita (WCC), Pusat Pembangunan Wanita (WDC), Persatuan Tindakan Wanita Malaysia (AWAM) dan Sisters In Islam (SIS).

Persatuan Hak Asasi Kebangsaan (HAKAM) diwakili peguam pemerhati, Ramdas Tikamdas.

Persatuan Majlis Peguam Wanita dan Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita (NCWO) diwakili peguam pemerhati, Rasamani Kandiah.

Peguam pemerhati, Leonard Teoh Hooi Leong pula mewakili Majlis Perundingan bagi agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh Malaysia (MCCBCHS).

Kesemua peguam pemerhati itu yang dibenarkan menyampaikan hujah masing-masing menyokong penuh rayuan Lina Joy.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text