Pages

Ads 468x60px

Thursday, June 29, 2006

Empat syarat untuk suami mohon berpoligami

Hak Muslim: Empat syarat untuk suami mohon berpoligami

BH-29/6/2006
SAYA berkahwin lebih kurang 10 tahun. Kami hidup bahagia selama ini dan dikurniakan dua cahaya mata, seorang lelaki berusia lapan tahun dan seorang perempuan berumur empat tahun. Baru-baru ini, suami menyatakan hasratnya untuk berpoligami dengan rakan sekerjanya. Dia menyatakan jatuh cinta dengan rakan sekerjanya dan tidak mahu melakukan maksiat. Saya ingin tahu apakah kelayakan yang diiktiraf oleh Mahkamah Syariah bagi membenarkan permohonan suami saya berpoligami.


Suami memfailkan permohonan berpoligami di mahkamah dan saya dikehendaki hadir untuk memberi keterangan. Saya juga khuatir suami tidak akan dapat berlaku adil apabila berpoligami nanti.

MAMA,
Petaling Jaya, Selangor.


SEKSYEN 23 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 memperuntukkan cara permohonan untuk berpoligami yang boleh diberikan oleh Mahkamah Syariah. Seksyen ini digubal bertujuan mengelakkan penyalahgunaan poligami sehingga menyebabkan kezaliman wanita.

Mengikut seksyen itu, sesuatu permohonan kebenaran berpoligami, suami perlu membuktikan empat perkara sebelum mahkamah dan mengeluarkan kebenaran berpoligami.

Empat perkara itu ialah:

a) bahawa perkahwinan yang dicadangkan itu adalah patut atau perlu, memandang kepada antara lain hal keadaan yang berikut iaitu kemandulan, keuzuran jasmani, tidak layak dari segi jasmani untuk persetubuhan, sengaja ingkar mematuhi perintah untuk pemulihan hak persetubuhan; atau gila di pihak isteri atau isteri-isteri yang sedia ada;

b) bahawa pemohon mempunyai kemampuan yang membolehkan dia menanggung, seperti dikehendaki oleh hukum syarak, semua isteri dan orang tanggungannya, termasuk orang yang akan menjadi orang tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang dicadangkan itu;

c) bahawa pemohon akan berupaya memberi layanan adil kepada semua isterinya mengikut kehendak hukum syarak; dan

d) bahawa perkahwinan yang dicadangkan tidak akan menyebabkan darar syarie kepada isteri atau isteri-isteri sedia ada.

Keempat-empat syarat di atas hendaklah dibuktikan oleh suami secara satu persatu dan bukan salah satu.

Selepas mahkamah berpuas hati keempat-empat syarat di atas sudah dibuktikan, barulah mahkamah akan mengeluarkan kebenaran kepada suami untuk berpoligami.

Ini bermakna suami bukan saja perlu membuktikan kemampuan beliau menanggung keluarga, malah membuktikan patut atau perlunya perkahwinan yang dicadangkan itu, keupayaan memberi layanan yang adil dan perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menjejaskan isteri atau isteri-isteri sedia ada.

Bagi memuaskan hati mahkamah di dalam membuktikan keempat-empat perkara di atas, menjadi tanggungjawab suami memanggil puan ke mahkamah bagi memberi pandangan puan sama ada bersetuju atau tidak kepada permohonan itu.

Puan boleh membantu mahkamah membuat keputusan yang adil dengan membawa bukti mencukupi bagi menyokong pandangan puan itu.

Suami juga hendaklah memanggil calon isterinya itu jika kebenaran diberikan serta wali kepada bakal isterinya.

Ini bagi memastikan mereka tahu kedudukan suami puan yang telah berkahwin.

Begitu juga kesediaan suami menanggung bakal isteri mengikut syarat yang ditetapkan oleh mahkamah sekiranya kebenaran untuk berpoligami diberikan.

Mana-mana orang lain yang boleh membantu mahkamah dalam membuat keputusan yang adil juga boleh dipanggil untuk memberi keterangan. Mereka termasuk majikan, kawan rapat dan sebagainya.

Puan juga boleh memohon untuk mendapat suatu perintah menghendaki suami membuat pembayaran nafkah kepada puan dan memerintahkan segala harta yang diperoleh secara bersama dibahagikan di antara puan dan suami.

Perkara ini diperuntukkan di dalam seksyen 23(10) Enakmen Undang-Undang keluarga Islam (Negeri Selangor) 2005.

Daripada tujuan yang puan nyatakan, suami berhasrat untuk berpoligami kerana telah jatuh cinta dengan rakan sekerjanya dan tidak mahu melakukan maksiat dengan perempuan itu.

Berdasarkan peruntukan undang-undang di atas, alasan itu saja mungkin tidak dapat memuaskan hati mahkamah bagi membuktikan keempat-empat perkara yang dinyatakan di atas.

Tambahan pula, Islam mempunyai caranya sendiri untuk mengelak daripada melakukan maksiat.

Nasihatkan suami supaya meminta bimbingan guru agama cara mengelakkan maksiat. Berpoligami saja mungkin tidak dapat mencegah maksiat.

Seperkara lagi, jika suami sudah meninggalkan puan dan tidak berlaku adil lagi, puan sebenarnya boleh memohon kepada mahkamah supaya perkahwinan puan difasakhkan mengikut seksyen 52(h)(iv) enakmen yang sama.

Seseorang perempuan berhak mendapatkan perintah untuk membubarkan perkahwinan atau fasakh jika suami mempunyai isteri lebih daripada seorang, tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut kehendak hukum syarak.

Jika disabitkan aduan puan di mahkamah, maka mahkamah akan memfasakhkan perkahwinan puan dengan suami.

Berfikirlah dengan rasional dan minta pandangan orang yang boleh dipercayai sebelum membuat keputusan sama ada bersetuju atau sebaliknya terhadap permohonan suami.

Puan perlu hadir ke mahkamah bagi membantu mahkamah membuat keputusan yang adil.

Sekiranya puan tidak hadir, maka mahkamah akan terus membuat keputusan tanpa menilai keterangan yang puan sepatutnya berikan.

  • Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan boleh dihubungi pada admin@pgsm.org.my, faksimile 03-80259495 atau layari http://www.pgsm.org.my/v2
  • No comments:

     

    Sample text

    Sample Text

    Sample Text