Pages

Ads 468x60px

Saturday, April 15, 2006

Malaysia tidak iktiraf nikah mutaah

BH-15/4/2006


PUTRAJAYA: Malaysia tidak mengiktiraf perkahwinan mutaah yang dilakukan di luar negara oleh penduduk Islam negara ini, menurut Mahkamah Rayuan.

Hakim Mohamed Noor Abdullah, berkata perkahwinan mutaah atau perkahwinan kontrak antara sesama orang Islam atau dengan orang Yahudi, orang Kristian atau penyembah api, dengan lelaki yang mengisytiharkan kepada seorang wanita, “Saya telah bersatu dengan anda” atau perkataan yang membawa maksud serupa dan menetapkan tempoh bersekedudukan serta menyatakan jumlah mas kahwin yang spesifik adalah dilarang, haram dan tidak sah.

“Kami berkewajipan untuk membetulkan salah tanggapan bahawa orang Islam di negara ini boleh melakukan perkahwinan mutaah di luar negara dan bahawa perkahwinan seumpama itu adalah sah dan diiktiraf mengikut undang-undang Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Mahkamah Rayuan mengekalkan hukuman terhadap seorang ustaz yang melakukan perkahwinan mutaah dengan seorang pelajar perempuan berumur 14 tahun yang diserahkan kepadanya oleh keluarga pelajar itu sebelum dia mencabul pelajar berkenaan. Penghakiman itu diedarkan kepada media semalam.

Dalam keputusan 18 Januari lalu, Mohamed Noor yang bersidang bersama Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Gopal Sri Ram dan Datuk Azmel Ma’amor sebulat suara mengekalkan semula hukuman penjara empat tahun dan dua sebatan terhadap Ishak Shaari yang diputuskan oleh Mahkamah Majistret kerana kesalahan mencabul pelajar itu dan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengurangkan hukuman itu kepada penjara dua tahun tanpa sebatan.

Ishak, 42, didapati bersalah mencabul kehormatan pelajar Tingkatan Dua itu di sebuah rumah di Taman Sebang Baru, Pulau Sebang, Alor Gajah, pada jam 2 petang, 28 Jun 1995.

Mahkamah Majistret mendapati dia membawa pelajar itu pulang ke rumah dan bernikah mutaah dengannya selepas mengajak pelajar berkenaan sembahyang sebelum berhubungan seks serta menyuruh tidak menceritakan kepada orang lain.

Katanya, Peraturan 76, Peraturan Mahkamah Rayuan 1994 memberikan kuasa kepada Mahkamah Rayuan untuk campur tangan dan mengekalkan semula tempoh hukuman penjara yang diputuskan terhadap Ishak oleh majistret.

ual dengan pelajar itu. Apabila pelajar itu enggan, dia meletakkan senaskhah Quran di atas kepalanya dan memaksa pelajar itu bersumpah dengan bersaksikan kitab suci itu untuk tidak menceritakan apa yang berlaku kepada orang lain. – Bernama

Mohamed Noor berkata dengan melakukan perkahwinan mutaah, Ishak meniru perkahwinan yang banyak berlaku di kalangan penduduk “Sabeans dan Zoroastrians” di zaman dulu yang diteruskan selepas mereka memeluk Islam.

Sri Ram dalam penghakimannya berkata, hukuman itu tidak terlalu berat kerana kesnya jelas menunjukkan bahawa tertuduh menggunakan kedudukannya sebagai guru agama untuk cuba memuaskan nafsu syahwatnya.

Beliau berkata ketidakadilan telah berlaku apabila Mahkamah Tinggi meminda tempoh hukuman penjara itu.

©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text