Pages

Ads 468x60px

Sunday, April 09, 2006

‘Anak Saya Berfikiran Waras’

BM-9/4/2006
Oleh Ilham Nusa


KUANTAN: Pihak ketiga yang membantu mengeluarkan sijil kematian palsu Abdullah Salleh, 73, dianggap punca membolehkan Wan Norerni Murni bernikah dengan pasangannya, Rahmad Ahmad pada 13 Januari lalu.

Pihak tidak bertanggungjawab itu mengatur semua rancangan terutama menyediakan dokumen bagi membolehkan pasangan berkenaan bernikah tanpa persetujuan wali.

Bapa pasangan itu, Abdullah, tidak percaya anaknya (Wan Norerni Murni) melakukan perbuatan berdosa dan terkutuk itu kerana anaknya berpendidikan dan berfikir waras.

"Dia dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk," katanya di rumahnya di Kampung Chengal Lempong, Beserah dekat sini, semalam.

Beliau berkata, walaupun tiada bukti kukuh menguatkan dakwaan pihak ketiga yang menyediakan semua dokumen yang membolehkan anaknya bernikah, hatinya tetap percaya ia dilakukan mereka yang biasa dengan perbuatan itu.

"Pada dokumen itu tertulis jawatan anak saya sebagai kerani sedangkan dia jururawat," katanya.

Beliau yakin anaknya menjadi mangsa kepada perbuatan tidak bertanggungjawab yang menangguk di air keruh.

Abdullah turut mempersoalkan mengapa majlis pernikahan pasangan berkenaan dibuat di Felda Chini 2, sedangkan lelaki berkenaan berasal dari Felda Bukit Kuantan.

"Saya tidak pernah kenal dengan lelaki (Rahmad) yang bernikah dengan anak saya, sebaliknya hanya mengetahui namanya melalui anak lelaki saya yang tinggal di sini (Kuantan).

"Saya difahamkan anak saya mengenali lelaki berkenaan sejak tiga tahun lalu tetapi sejauh mana perhubungan mereka saya tidak pasti," katanya.

Ditanya perasaannya apabila mendengar berita pernikahan anaknya pada 13 Januari lalu, Abdullah yang kini tinggal di Pasir Tumbuh, Kota Bharu berkata, dia seolah-olah tidak mempercayainya.

Katanya, untuk memastikan kesahihan berita itu, dia datang ke Kuantan pada 5 Mac seterusnya ke Pejabat Agama Islam Pekan pada keesokan harinya untuk mendapat gambaran sebenar mengenai perkara itu.

"Selepas menyemak dokumen pernikahan itu, saya dapati ia tidak benar dan ada beberapa penipuan terutama sijil kematian saya.

"Selepas mahkamah memutuskan pasangan berkenaan wajib dipisahkan, saya bersyukur dan menganggap kes ini sudah selesai," katanya.

©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text