Pages

Ads 468x60px

Friday, April 28, 2006

Calon Hakim Syarie Wanita

Calon hakim syarie wanita

UM-28/4/2006

PULAU PINANG 27 April - Terdapat seorang calon wanita di dalam perkhidmatan pegawai syariah di seluruh negara pada masa ini layak dilantik sebagai hakim syarie berdasarkan skim jawatan dan pengalaman kerjanya.

Kakitangan tersebut yang baru sahaja memegang skim jawatan LS48 dan kini bertugas sebagai Ketua Pendaftar Mahkamah Syariah Selangor bagaimanapun hanya layak dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rendah Syariah kerana pengalamannya belum mencukupi untuk beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Syariah.

Namun, menurut Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah, Datuk Sheikh Ghazali Ab. Rahman, terpulang kepada kerajaan negeri untuk melantik kakitangan berkenaan sebagai hakim syarie wanita pertama di negara ini kerana kuasa berbuat demikian terletak di tangan sultan.

``Sebelum itu (dilantik), kena tanya tuan punya badan dulu sama ada dia mahu jadi hakim atau tidak. Bukan semua orang mahu jadi hakim,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Mahabah Jabatan Kehakiman Syariah Bersama Masyarakat Peringkat Negeri Pulau Pinang di sini hari ini.

Sheikh Ghazali berkata demikian ketika ditanya mengenai perkembangan pelantikan wanita sebagai hakim syarie di negara ini.

Beliau yang juga Ketua Hakim Syarie berkata, penglibatan wanita dalam perkhidmatan pegawai syariah bermula sekitar tahun 1994 dan pada masa ini 30 peratus daripada 200 kakitangan perkhidmatan tersebut adalah wanita, namun hampir kesemua daripada mereka masih baru berkhidmat.

Jelasnya, pelantikan hakim syarie wanita seperti juga lelaki perlu melalui proses yang sama iaitu mempunyai pengalaman luas dalam pelbagai bidang melalui sistem penggiliran jawatan.

Antaranya, kata beliau, mereka perlu terlebih dahulu pernah berkhidmat sebagai pegawai sulh, pegawai pendakwah dan peguam di Biro Bantuan Guaman, Jabatan Agama Islam dengan pengalaman kerja 10 hingga 15 tahun sebelum dilantik sebagai hakim Mahkamah Rendah Syariah.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text