Pages

Ads 468x60px

Saturday, January 28, 2006

UPA terima aduan terhadap mahkamah


PUTRAJAYA: Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, semalam mengumumkan penubuhan Unit Pengaduan Awam (UPA) Badan Kehakiman Malaysia, untuk menerima aduan terhadap itu.

Berikutan penubuhan UPA, orang ramai yang tidak berpuas hati dengan pentadbiran mahkamah di seluruh negara boleh membuat aduan menerusinya untuk siasatan dan tindakan.

Ahmad Fairuz berkata, dengan kewujudan UPA yang dikendalikan oleh tujuh pegawai perkhidmatan kehakiman, orang awam akan menerima maklum balas mengenai aduan mereka yang mengambil masa dua hari.

Katanya, UPA yang beroperasi di bangunan Palace of Justice (POJ) di sini, diselia oleh Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan, Tengku Maimun Tuan Mat yang bertanggungjawab terus kepada beliau.

UPA katanya, ditubuhkan bagi mempertingkatkan tahap ketelusan dalam pelaksanaan keadilan badan kehakiman.

Skop UPA adalah menerima segala aduan mengenai pentadbiran keadilan badan kehakiman di seluruh negara.

"Tujuan UPA ditubuhkan ialah untuk menangani segala bentuk pengaduan orang awam dengan cepat," katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Beliau berkata, bagi memastikan UPA berfungsi dengan baik, dua pegawai kehakiman akan ditugaskan secara bergilir-gilir pada setiap bulan dan mereka boleh dihubungi menerusi telefon, e-mel dan taliankhas disediakan UPA.

Pegawai terbabit ialah Azwarnida Affandi, Che Wan Zaidi Che Wan Ibrahim, Mohd Mokhzani Mokhtar, Muhammad Zaki Abdul Kudos, Naziah Mohd Alias, Sharifah Norazlita Syed Salim Idid dan Yasmin Abdul Razak.
 

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text