Pages

Ads 468x60px

Saturday, August 12, 2006

Datuk K beri bekas isteri RM9j harta sepencarian

Datuk K beri bekas isteri RM9j harta sepencarian

Oleh: SUWARNI MOKHTAR


KHALID Mohamad Jiwa berjalan menuju ke keretanya selepas tamat prosiding tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Tinggi Syariah, Kuala Lumpur, semalam sementara gambar kanan, bekas isteri Khalid, Tengku Zawiyah Tengku Izham ditemani oleh dua anaknya, Mohd. Adib (belakang, kanan) dan Mohd. Ashraf (kiri) ketika keluar dari kamar Ketua Hakim Syarie.

KUALA LUMPUR 11 Ogos – Ahli perniagaan, Datuk Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K mengambil masa empat jam untuk mencapai persetujuan menyerahkan dua buah rumah berkembar dan sebuah banglo empat tingkat yang kesemuanya mencecah hampir RM9 juta kepada bekas isterinya, Tengku Zawiyah Tengku Izham.

Turut dipersetujui dalam perbincangan harta sepencarian dengan bekas isterinya itu, Khalid, 47, perlu menyediakan peruntukan tambahan yang meliputi kos percutian tahunan, perbelanjaan bulanan, insurans, kos perubatan serta kos penyelenggaraan dan keperluan rumah kepada Tengku Zawiyah, 43.

Tiga buah rumah tersebut ialah dua buah rumah berkembar dua setengah tingkat di Kota Damansara dekat sini bernilai RM1.8 juta dan banglo empat tingkat di Bukit Antarabangsa, Ulu Klang bernilai RM7 juta.

Bagaimanapun, pemilikan dan kepentingan rumah banglo tersebut akan diserahkan kepada salah seorang anak mereka apabila keempat-empat anak pasangan itu mencapai usia 18 tahun.

Sementara itu, dua bidang tanah di Taman Kelab Ukay, Bukit Antarabangsa, sebuah kondominium di Jalan Binjai, sebuah kondominium di persimpangan Jalan Putra, di sini serta sebuah premis pejabat di Midvalley Development diserahkan kepada Khalid.

Perjanjian persetujuan yang ditandatangani pada 3 Julai lalu disahkan di hadapan Ketua Hakim Syarie, Husin Ahamad di kamar beliau di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini hari ini.

Khalid hadir kira-kira pukul 9.15 pagi, ditemani oleh tiga orang kenalannya, manakala Tengku Zawiyah tiba dengan dikawal ketat oleh tiga pengawal peribadi, dua anaknya; Mohd. Adib, 16, dan Mohd. Ashraf, 14, serta empat orang rakan Mohd. Adib yang turut mengawal mereka.

Khalid dan Tengku Zawiyah bercerai secara taklik pada 1 Februari 2004 dan pengesahan dikeluarkan oleh Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan di sini pada 12 Mac 2005.

Pada prosiding hari ini, Tengku Zawiyah diwakili oleh barisan tiga peguam syarie, Zulkifli Che Yong, Azmi Mohd. Rais dan Normawaddah Ramli sementara peguam syarie, Datuk Muhamad Burok, Hamirah Ab. Wahab dan Umie Zaitun Junoh mewakili Khalid.

Apabila ditanya mengenai isu mutaah, peguam kedua-dua pihak tidak mendedahkan sebarang jumlah dan hanya menyatakan hal tersebut telah selesai.

Khalid yang ketika itu sedang bergegas untuk menunaikan solat Jumaat ketika ditanya mengenai isu yang sama menyatakan: "Dah selesai.''

Bagaimanapun, Utusan Malaysia difahamkan bahawa jumlah mutaah yang dipersetujui adalah melebihi RM1 juta. Turut diberikan kepada Tengku Zawiyah ialah sebuah kenderaan MG Rover dan sebuah BMW.

Menjawab pertanyaan wartawan sama ada anak-anaknya akan menghadiri pernikahannya dengan penyanyi terkenal, Siti Nurhaliza Tarudin pada 21 Ogos ini, Khalid dengan perlahan menjawab, "Insya-Allah.''

Sementara itu, Tengku Zawiyah ketika ditemui di dalam lif memberitahu, dia gembira kerana segala perkara berkaitan tuntutan harta ini telah selesai dengan baik.

Muhamad Burok ketika ditemui selepas tamat prosiding berkata, anak guamnya (Khalid) memohon supaya mereka yang mengenalinya dan semua rakyat Malaysia mendoakan kebahagiaan beliau dalam menempuh hidup baru.

Khalid juga melalui peguamnya mengatakan bahawa beliau berjanji akan sentiasa membantu bekas isterinya dalam apa jua cara sekalipun dan akan sama-sama memastikan kebajikan anak-anak mereka terpelihara.

Ketika ditanya mengenai suasana apabila Khalid dan Tengku Zawiyah bertemu di kamar Ketua Hakim Syarie, Muhamad Burok menyatakan bahawa kedua-duanya berbual dengan begitu akrab dan harmoni.

"Mereka juga saling bertanya khabar antara satu sama lain, '' ujarnya.

Sementara itu, Zulkifli ketika ditemui menyatakan pihak responden perlu menyelesaikan segala hutang dan pinjaman dalam tempoh lima tahun.

"Datuk Khalid juga hendaklah membuat ubahsuai atau penambahan kepada rumah di Kota Damansara sebelum diserahkan kepada Tengku Zawiyah. Sekiranya ingin disewakan, hasil dari rumah tersebut juga perlu diserahkan kepada Tengku,'' ujarnya.

Beliau berkata, selepas perjanjian itu dimeterai dan dijadikan perintah, kedua-dua belah pihak mempunyai masa 14 hari untuk mematuhinya dan sebarang kegagalan akan menyebabkan kesalahan menghina mahkamah.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text