Pages

Ads 468x60px

Wednesday, August 09, 2006

Bayaran Nafkah Automatik Bela Wanita

Oleh NIK SALIDA SUHAILA NIK SALEH


SYOR supaya bekas suami dikehendaki membayar nafkah secara automatik kepada bekas isteri dan anak-anak sebaik sahaja perceraian berlaku tanpa menunggu perintah mahkamah perlu dibentangkan ke Kabinet seberapa segera.

Ini adalah kerana terlalu banyak kes yang melibatkan keengganan suami memberi nafkah kepada anak-anak setelah menceraikan isteri. Lebih buruk pula, beban ini ditanggung sendirian oleh bekas isteri.

Statistik perceraian di Malaysia sejak sepuluh tahun yang lalu menunjukkan bahawa 146,857 kes perceraian didaftarkan berbanding 19,844 yang kembali rujuk. Sekiranya purata setiap pasangan yang bercerai mempunyai dua orang anak, maka jumlah anak yang mengharapkan nafkah daripada bapa yang bukan lagi suami ibu mereka ialah seramai 293,714 orang.

Setiap suami yang melepaskan isteri dengan talak tetapi mempunyai 'harta sepencarian'nya iaitu anak, maka suami dan isteri akan tetap mempunyai hak ke atas harta itu, cuma bezanya, suami wajib memberi nafkah sehinggalah anak itu mampu mempunyai pendapatan sendiri dan berdikari.

Dalam konteks masalah bapa tidak memberi nafkah, ia bukan sahaja berlaku kepada anak-anak yang mempunyai masalah ibu bapa yang bercerai, tetapi juga ibu bapa yang masih bersama. Tetapi cara menyelesaikan masalah terpulang kepada pasangan terbabit untuk menentukannya.

Sebenarnya, bapa harus memberikan nafkah kepada anak-anak sejak anak tersebut masih berada dalam kandungan. Keperluan perubatan dan makanan daripada ibu yang sepatutnya anak itu peroleh sewajarnya ditunaikan dan bapa bertanggungjawab untuk memastikan bahawa si ibu mempunyai keperluan tersebut.

Jika bapa memahami tanggungjawab yang mereka pikul, maka tidak timbul soal bapa tidak memberi nafkah kepada anak setelah perceraian.

Hari ini, ramai bekas isteri yang terpaksa menunggu berbulan-bulan lamanya untuk mendapatkan hak bagi anakanak dan membayar sejumlah wang kepada peguam untuk memastikan bekas suami mereka membayar nafkah bulanan untuk anak-anak.

Bapa yang bertanggungjawab sepatutnya akan membayar nafkah anakanak setiap bulan tanpa diberi arahan oleh mahkamah atau dipaksa.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text