Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 27, 2006

Wanita Pas Anggap Tidak Sesuai Di Negara Ini


Oleh: NORIZAN ABDUL MUHID-27/5/2006

KUALA LUMPUR 25 Mei - Dewan Muslimat Pas menolak cadangan supaya perkahwinan misyar dibenarkan kerana ia tidak bersesuaian dengan masyarakat negara ini.

Ketuanya, Azizah Khatib Mat (gambar) berkata, masalah wanita tidak berkahwin di negara ini masih terkawal dan tidak perlu diatasi melalui cara tersebut.

``Cara itu tidak sesuai dipratikkan di negara ini dan kita tidak perlu mengikutinya walaupun ia sudah lama dipratikkan di negara-negara Arab.

``Saya menetap lama di negara tersebut dan mendapati masalah wanita tidak berkahwin memang ketara. Kaum lelaki takut berkahwin kerana tidak mampu membayar wang hantaran,'' katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sewaktu diminta mengulas cadangan Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmud Zuhdi Abdul Majid yang mendakwa perkahwinan misyar dapat mengatasi masalah ramai wanita tidak berkahwin.

Selain itu, ia juga dianggap mampu mengurangkan perlakuan maksiat dalam masyarakat.

Menurut Azizah, sekiranya amalan itu dilaksanakan, ia hanya akan merendahkan maruah dan harga diri wanita kerana dianggap sebagai tempat melepaskan nafsu oleh kaum lelaki.

``Lagi pun, apa guna wanita berkenaan berkahwin jika semuanya ditanggung oleh dirinya sedangkan dia sepatutnya dilindungi dan dijaga dengan baik oleh lelaki.

``Saya juga tidak percaya melalui perkahwinan misyar ini dapat membantu wanita memperoleh jodohnya, saya rasa ia lebih tepat menambah masalah kepada dirinya sahaja,'' katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text