Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 27, 2006

Perkahwinan misyar upaya bendung maksiat?

Fri | May 26, 06 | 03:35:34 PM
Oleh Saidatul Amani

Sebut sahaja perkataan poligami kebanyakan wanita akan `panas telinga'. Sukar bagi kebanyakan wanita terutama yang bergelar isteri untuk menyebut perkataan tersebut dengan hati yang ikhlas dan reda.

Tetapi jika ia dikaitkan dengan hukum yang jelas dalam al-Quran, kelantangan bantahan sebilangan besar wanita ini akan terhenti. Pendek kata masalah poligami itu tidak akan selesai selagi ada golongan lelaki dan wanita di dunia ini.

Kini timbul pula isu baru tentang perkahwinan misyar. Pada mulanya, penulis juga terkejut dengan maksud perkahwinan tersebut kerana baru pertama kali mengetahui akan maksudnya.

Perkahwinan misyar bermaksud, suami tidak perlu memikul tanggungjawab memberi nafkah zahir seperti wang ringgit dan pakaian, tetapi cukup dengan memenuhi nafkah batin terhadap isteri.

Ah! bertuah suami yang menikmati perkahwinan misyar. Penulis tidak berhajat membantah cadangan tersebut tetapi pihak berkenaan perlu memperhalusi cadangan itu. Apakah perkahwinan misyar itu realisitik dengan fenomena wanita di Malaysia?

Sehari selepas laporan itu, Dewan Muslimat PAS menolak cadangan supaya perkahwinan misyar dibenarkan kerana ia tidak bersesuaian dengan masyarakat negara ini.

Ketuanya, Azizah Khatib Mat berkata, masalah wanita tidak berkahwin di negara ini masih terkawal dan tidak perlu diatasi melalui cara tersebut.

"Cara itu tidak sesuai dipratikkan di negara ini dan kita tidak perlu mengikutinya walaupun ia sudah lama dipraktikkan di negara-negara Arab," katanya.

Masalahnya, mengapa perlu kepada perkahwinan misyar? Apakah rata-rata wanita yang berstatus janda dan andartu amat menyusahkan negara atau bersikap keterlaluan sehingga menggadaikan maruah agama dan diri?

Penulis tidak menyanggah cadangan daripada Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof Dato' Dr Mahmud Zuhdi Abdul Majid yang mendakwa perkahwinan misyar dapat mengatasi masalah ramai wanita tidak berkahwin.

Selain itu, ia juga dianggap mampu mengurangkan perlakuan maksiat dalam masyarakat.

Ada benarnya alasan tersebut. Tetapi apakah jaminan perkahwinan misyar itu boleh menyelamatkan iman dan ketaatan para isteri terhadap suaminya?

Suami tidak perlu memberi nafkah zahir tetapi cukup memenuhi nafkah batin terhadap isteri.

Ok, mungkin para isteri masih boleh tersenyum dengan keistimewaan suami hasil daripada perkahwinan misyar.

Tetapi, siapa pula yang perlu bertanggungjawab menunaikan nafkah zahir terhadap anak-anak? Apakah ini juga menjadi tanggungjawab isteri? Perbelanjaan lampin, susu, pakaian, persekolahan, makan, perbelanjaan harian dan sebagainya.

Penulis yakin, sejauh mana kasih sayang dan ketaatan isteri terhadap suaminya, jika semua masalah dibebankan ke atas kepala isteri, sudah pasti kesabaran dan ketaatan seorang isteri akan tercabar.

Bibit-bibit kasih sayang akan mula tercalar apabila hati sudah mula berkata-kata - daripada aku menanggung semua ini lebih baik aku tak payah kahwin!

Mulalah episod bermasam muka dengan suami, mengata sikap suami, tak puas hati, dendam dan sebagainya. Walhal masa nak kahwin dulu, `I Love U, I sanggup buat apa sahaja asalkan I dapat U'. Tapi apabila setiap hari terpaksa keluar duit menanggung diri sendiri dan anak-anak, hilang Love U yang tinggal menyampah I tengok muka U'.

Lama kelamaan berlaku perceraian. Anak-anak yang masih kecil yang masih tidak tahu erti penderitaan dan kesengsaraan, tetap menagih kasih sayang daripada ibu bapa mereka.

Jika mereka tidak mendapat belaian dan kasih sayang daripada ibu bapa, sudah tentu mereka akan mencari kasih sayang itu di luar. Maka terjebaklah mereka dalam kancah gejala sosial.

Jika begini jadinya, apakah perkahwinan misyar benar-benar dapat mengurangkan perlakuan maksiat?

Sistem negara

Penulis beranggapan masalah wanita yang ramai tidak berkahwin mungkin berpunca daripada diri sendiri berikutan sistem negara yang tidak berlandaskan al-Quran dan Sunnah.

Dengan pangkat tinggi, gaji besar, kuasa, harta banyak siapa berani dekat wanita seperti ini. Tentu lelaki yang mahu menjadikan mereka isteri, mempunyai harta kalau tak sebukit mesti sebusut.

Wanita itu sendiri mungkin memandang rendah kepada golongan lelaki yang setakat gaji RM3,000 hingga RM4,000 sebulan, apatah lagi yang hanya bergaji tiga angka saja. Ini mungkin antara punca mengapa wanita ramai yang masih tidak berkahwin.

Sekilas pandang di mana-mana jabatan kerajaan, swasta dan korporat peratus wanita yang bekerja mengatasi golongan lelaki.

Ini juga menimbulkan masalah terhadap lelaki. Daripada jawatan buruh hingga setinggi-tinggi jawatan, pengurus, pengarah urusan, setiausaha sulit, canselor semuanya telah diteroki oleh wanita.

Begitu juga dengan jawatan yang mencabar seperti juruterbang, kapten, inspektor, komander, pengawai bomba, pemandu bas wanita sudah menceburinya. Di sinilah kerusi untuk diisi oleh lelaki sudah hilang peratusnya. Siapa yang harus dipersalahkan?

Wanita, lelaki atau sistem negara? Jika sistem negara kita berpandukan al-Quran dan sunnah sudah tentu perkara seperti ini tidak akan berlaku. Alangkah cantiknya, jika tugas wanita hanya dikhususkan kepada jiwa dan sentimen wanita sahaja seperti jururawat, guru, kerani, pakar sakit puan.

Kerjaya yang mencabar difokuskan kepada lelaki. Rasanya jika perkara ini dilaksanakan tidak ramai lelaki atau suami yang menganggur. Masalahnya, dalam sesi temu duga golongan wanita lebih diminati untuk diambil bekerja. Kalau alasan wanita lebih rajin bekerja, tak kurang juga lelaki yang hebat apabila menjalankan tugas.

Penulis yakin lelaki tidak ramai yang menganggur jika peluang kerja itu diberikan seluas-luaskan kepada mereka. Begitu juga janda atau andartu tidak akan terjerumus dalam kancah maksiat jika negara melaksanakan sistem berpandukan al-Quran dan sunnah.

Penulis juga yakin perkahwinan misyar itu tidak wujud jika sistem negara dilaksanakan mengikut lunas-lunas Islam sebagaimana yang ditetapkan dalam al-Quran dan sunnah.

Apa kata kalau pencadang melaksanakan dahulu perkahwinan misyar, buktikan bahawa cadangan ini akan mengurangkan perlakuan maksiat dalam masyarakat. Belum cuba belum tahu! - lanh

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text