Pages

Ads 468x60px

Tuesday, May 23, 2006

Mahkamah Syariah: Mohon bayar ansuran

Mahkamah Syariah: Mohon bayar ansuran


SHAH ALAM: Seorang lelaki dan pasangannya yang ditangkap kerana berkhalwat dalam sebuah rumah merayu kepada Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam supaya dibenarkan membayar denda yang bakal dikenakan terhadap mereka secara ansuran.

Rosli Fadzil dan pasangannya, Haziatun Juliawati Shafae, masing-masing berusia 24 tahun, membuat rayuan berkenaan selepas mengaku salah berdua-duaan dalam sebuah rumah di No 201, Blok 32, Seksyen 7, di sini, kira-kira jam 11.05 malam, 13 Mei lalu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 29 (a) bagi lelaki dan (b) bagi perempuan, Enakmen Jenayah-Jenayah Syariah Selangor 1992.

Pegawai Pendakwa Syarie, Maimon Mohd, berkata berdasarkan fakta kes, sekumpulan pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bertindak hasil maklumat awam yang melaporkan ada pasangan bukan suami isteri melakukan perbuatan tidak bermoral.

Katanya, sekumpulan anggota Jais bergegas ke alamat diberikan sebelum memberi salam dan mengetuk pintu rumah berkenaan hampir 10 minit.

Selepas pintu dibuka tertuduh wanita, pegawai penguat kuasa melakukan pemeriksaan dan mendapati seorang lelaki berpakaian lengkap sedang duduk di ruang tamu. Ketika itu, wanita berkenaan juga berpakaian lengkap.

Hasil soal siasat mendapati mereka tidak mempunyai hubungan suami isteri sah dan bukan mahram.

Kedua-dua tertuduh membuat pengakuan bersalah di hadapan Hakim Syarie, Abu Bakar Daud.

Rosli berasal dari Kedah dan bekerja sebagai pembantu pejabat dengan pendapatan RM350 sebulan manakala pasangannya berasal dari Pahang, tidak mempunyai pekerjaan.

Sebelum hukuman dijatuhkan, pasangan itu mengemukakan rayuan supaya dikurangkan denda selain turut memohon membayar denda berkenaan secara ansuran.

Bagaimanapun, Maimon memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada kedua-dua tertuduh dan orang ramai.

Mahkamah menetapkan 7 Jun ini sebagai tarikh menjatuhkan hukuman.


©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text