Pages

Ads 468x60px

Saturday, May 13, 2006

Langgar syarak - Mufti -- Suami mengurus rumah, isteri keluar mencari nafkah

Langgar syarak - Mufti -- Suami mengurus rumah, isteri keluar mencari nafkah

Oleh NORLIZAH ABAS


Datuk Noh Gadut.


KUALA LUMPUR 12 Mei - Fenomena songsang suami menjadi suri rumah, manakala isteri keluar mencari rezeki wajar dihentikan kerana ia jelas melanggar hukum syarak.

Mufti Johor, Datuk Noh Gadut menegaskan, keadaan itu jika berterusan boleh menyebabkan sesuatu perkahwinan tidak beroleh keberkatan.

Menurutnya, tanggungjawab suami sebagai pemimpin dan pencari nafkah keluarga jelas dinyatakan dalam al-Quran, antaranya surah an-Nisa ayat 34 dan surah al-Baqarah ayat 233 serta hadis nabi, ijmak ulama dan qias.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu diharuskan dalam keadaan darurat seperti suami berpenyakit, tetapi ia perlu diredhai oleh isteri serta disertai tolak ansur.

``Islam memandang serius fenomena lelaki menjadi pengurus rumah tangga kerana ia didapati lari daripada fungsi sebenar suami.

``Tindakan itu tidak tepat kerana menyimpang jauh daripada hukum Islam yang akhirnya dikhuatiri menyebabkan rumah tangga tidak tenteram,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Noh mengulas rencana Wacana Islam dalam Utusan Malaysia hari ini yang menekankan bahawa suami wajib mencari nafkah keluarga, bukannya menjadi pengurus rumah tangga.

Pendapat itu yang diutarakan oleh Fellow Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Siti Fatimah Abdul Rahman menyatakan, aturan suami sebagai pengurus rumah tangga melanggar ketetapan Allah bahawa tanggungjawab memberi nafkah terletak pada bahu suami.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Perunding Wanita, Datuk Kamilia Ibrahim turut sependapat dengan Noh kerana fenomena tersebut boleh memecahbelahkan institusi kekeluargaan.

Menurutnya, jika suami tidak mampu memikul tanggungjawab sebaik mungkin, ia dibimbangi menimbulkan perasaan tidak puas hati kepada isteri yang akan berakhir dengan perselisihan faham.

Kamilia menjelaskan, tanggungjawab suami amat ditekankan dalam Islam hinggakan jika berlaku penceraian, mereka wajib memberi nafkah kepada isteri dan anak ketika masih dalam edah.

Katanya, hukum asas yang telah ditentukan oleh Allah jika tidak dipatuhi akan menimbulkan ketidakseimbangan dalam perkahwinan dan menyebabkan rumah tangga kucar-kacir.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text