Pages

Ads 468x60px

Friday, May 05, 2006

Mahkamah Sahkan Perceraian Noraniza

BH-5/5/2006
KUALA LUMPUR: Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, mengesahkan perceraian di antara penyanyi, Noraniza Idris, dan suaminya Fareez yang dilafazkan di luar mahkamah pada 7 April lalu.

Fareez atau nama sebenarnya, Mohd Fauzi Mohd Tajuddin, 37, melafazkan cerai terhadap isterinya tiga hari selepas mahkamah memutuskan bahawa lafaz cerai yang dibuatnya sebelum itu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) sebagai tidak sah.

Hakim Syarie Mohd Zaim Mat Yudin mengesahkan perceraian itu dengan talak satu selepas mendapati keterangan dalam fakta kes mengenai tempat, masa dan kejadian yang diberikan kepada mahkamah adalah jelas dan tidak mempunyai percanggahan.

"Suami berada dalam keadaan sedar dan waras, lafaz cerai juga dilafazkan dengan jelas terhadap isteri. Jadi, mahkamah hari ini mengesahkan ia adalah kehendak Fareez," katanya.

Terdahulu, Peguam Syarie Zuri Zabuddin Budiman yang mewakili Noraniza, 38, memberitahu mahkamah bahawa salinan saman dan kenyataan tuntutan anak guamnya itu sudah disampaikan kepada Fareez (defendan) pada 18 April lalu.

Noraniza (plaintif) ketika disoal Zuri, berkata defendan melafazkan cerai terhadapnya di rumah abangnya, Yahya Idris, di Pangsapuri Anggerik, Desa Pandan, Jalan Kampung Pandan di sini, jam 9.30 malam, 7 April lalu.

"Ketika itu, defendan melafazkan dengan jelas: 'Aku ceraikan kau dengan talak satu' di hadapan dua saksi iaitu abang dan bapa saudara saya," katanya.

Plaintif juga memberitahu mahkamah bahawa beliau dalam keadaan tidak suci dan tidak mengandung ketika defendan melafazkan cerai terhadapnya.

Fareez dalam keterangannya berkata, tiada soal balas yang akan dikemukakan kepada mahkamah kerana semua yang dikatakan plaintif sebelum itu adalah benar.

"Saya berada dalam keadaan tenang dan sedar serta memahami apa yang dilafazkan itu," katanya.

Noraniza dan Fareez yang berpakaian sedondon hitam tiba di kawasan pekarangan mahkamah jam 8.50 pagi.

Sementara itu, Noraniza dilihat menghulurkan tangan bersalam dengan Fareez selepas mahkamah membuat keputusan mengenai kes itu.

Mereka kemudian berjalan beriringan keluar dari kamar mahkamah.

Fareez ketika ditanya wartawan, berkata sepanjang perkahwinan mereka, Noraniza seorang isteri yang baik dan tidak pernah melakukan sesuatu yang buruk terhadapnya.

"Kami masih berkawan. Jangan membuat spekulasi perceraian ini disebabkan SMS atau orang ketiga, apa yang berlaku adalah hal dalam rumah tangga kami dan jangan mereka cerita yang akan mengaibkan kami.

"Sama ada kami rujuk semula atau tidak, itu adalah ketentuan takdir," katanya.

Noraniza pula berkata beliau berasa lebih tenang semalam berbanding 4 April lalu, selepas mereka duduk bersama dan membuat perbincangan.

"Selepas ini, saya merancang untuk menumpukan perhatian kepada kerjaya di Taman Mini Malaysia," katanya yang juga Pengarah Urusan Taman Mini Malaysia & Mini Asean di Ayer Keroh, Melaka.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text