Pages

Ads 468x60px

Friday, May 05, 2006

Suami Pemarah Punca Perceraian Di Kelantan

BH-5/5/2006
KOTA BHARU: Bukan isteri gatal, sebaliknya sikap suami yang cepat marah adalah antara punca perceraian lebih 2,300 pasangan di seluruh Kelantan sepanjang tahun lalu.

Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Muhammad, berkata selain itu tiada tolak ansur antara pasangan serta isteri suka mencetuskan kemarahan suami turut menjadi punca perceraian.

Katanya, faktor perceraian itu dikenal pasti berdasarkan keterangan pasangan suami isteri ketika merujuk dan mendaftar permohonan perceraian mereka di Mahkamah Syariah.

"Tak timbul isu gatal...banyak lagi masalah lain. Banyak perceraian disebabkan kurang persefahaman, tiada tolak ansur serta sikap suami cepat marah manakala isteri pula mudah melakukan perkara menaikkan kemarahan.

"Kes perceraian di Kelantan masih rendah. Sepanjang tahun lalu 2,307 atau 13 peratus daripada 13,943 pasangan berkahwin bagi tempoh sama. Secara purata setiap tahun itulah perangkaan perceraian," katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau berkata, daripada perceraian itu, 1,595 kes dilakukan melalui Mahkamah Syariah, manakala 385 perceraian di luar mahkamah dan 327 lagi membabitkan kes cerai taklik.

Katanya, pasangan yang bercerai di luar mahkamah boleh dikenakan denda tidak lebih RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya mengikut Seksyen 125 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Kelantan 2002.

"Pasangan suami isteri perlu mengisi borang bagi memohon pendaftaran untuk bercerai melalui Mahkamah Syariah dan bukan perceraian di luar mahkamah.

"Selepas kes itu didaftarkan dalam tempoh dua minggu, mahkamah memulakan perbicaraan dan jika ada persetujuan antara pasangan terbabit, perbicaraan selesai dalam tempoh sebulan dari mula dibicarakan.

Daud turut menolak kemungkinan perceraian negeri ini disebabkan faktor kemiskinan kerana katanya, perceraian turut berlaku di kalangan pasangan golongan berada dan berpunca dari sikap tidak sabar.

Mengenai tindakan pasangan suami isteri yang bernikah tanpa kebenaran di negara jiran, beliau berkata, pasangan terbabit boleh dikenakan denda dan masa sama perlu mendaftar perkahwinan bagi mengelakkan masalah berbangkit.

"Jika tidak mendaftar, Mahkamah Syariah tidak dapat menerima kes dikemukakan pasangan itu kerana mereka tidak mendaftar di dalam negeri dan ini akan menimbulkan kesulitan kepada pasangan terbabit," katanya.

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text